2010-06-26, 10:13
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hachis Parmentier (ungefär som Shepheard's pie) är en enkel och god rätt som få svenskar har ätit.

Den rätten har nog helt enkelt glömts bort. Receptet finns med i Hagdahls "Kokkonsten". Han kallar det Gratinerad Hachis (Hachis de bouef gratiné), men jag gissar att det är det du syftar på?
Citera
2010-06-28, 00:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Den rätten har nog helt enkelt glömts bort. Receptet finns med i Hagdahls "Kokkonsten". Han kallar det Gratinerad Hachis (Hachis de bouef gratiné), men jag gissar att det är det du syftar på?

När jag har gjort den har jag gjort den med vanlig köttfärssås i botten med ett tjockt lager potatismos ovanpå. För att få en krispig yta har man på ströbröd och för att lyxa till det lite riven gruyere eller parmesan.
Citera
2010-06-30, 11:42
Medlem
cokemans avatar
Ska grilla på fredag med lite vänner och ha ett mini-poolparty.
Gäster får själva ta med sig kött, tjejen ska göra en egen potatissallad och korv till barnen.

Men jag känner att det fattas något på bordet. Att slänga upp en B-sås känns lite b.
En sallad är ju klart givet, men hade tänkt mig nått somrigt som en blandning av soltorkade tomater eller nått.

Tips?
Citera
2010-06-30, 12:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman
Gäster får själva ta med sig kött, tjejen ska göra en egen potatissallad och korv till barnen.

Men jag känner att det fattas något på bordet. Att slänga upp en B-sås känns lite b.
En sallad är ju klart givet, men hade tänkt mig nått somrigt som en blandning av soltorkade tomater eller nått.

Tips?
Ditt inlägg är mycket förvirrande. Vad är det exakt du vill har tips på? Hela menyn? Salladen? Tillbehören? Olika kombinationer?

Det faktum att alla gäster har med sig olika sorters kött gör inte saken lättare.

~Paul~
Citera
2010-06-30, 16:03
Medlem
Gullegubbens avatar
"Oäkta" Tabouleh med mycket mindre persilja och mynta än enligt det korrekta receptet tycker jag är perfekt till Merguez och till grillad kyckling. En pastasallad är väl aldrig fel. Tzatziki är gott. Rensa bort kärnor och skal ordentligt och dra ut vattnet med salt. Kör yoghurten i melittafilter, så att den bli fastare.
Citera
2010-06-30, 17:33
Medlem
Har ett gäng benfria kotletter (skivade, då) som jag måste använda upp innan de kryper ur kylen av sig själva. Övriga skafferi- samt kylutrymmen är dock ganska tomma, och jag orkar inte riktigt gå och handla. Vad gör jag med dem som är gott, enkelt, och inte kräver några alltför ovanliga ingredienser? Betoning på gott, dock.

Det som finns i skåpen att använda sig av är lite diverse konserver (tomatkross, majs, svamp, gröna bönor), wokgrönsaker, lite varor i stil med fetaost och matlagningsgrädde, och lite allmänt basutbud av kryddor och ris/potatis/pasta.
Citera
2010-06-30, 18:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toshie
Har ett gäng benfria kotletter (skivade, då) som jag måste använda upp innan de kryper ur kylen av sig själva. Övriga skafferi- samt kylutrymmen är dock ganska tomma, och jag orkar inte riktigt gå och handla. Vad gör jag med dem som är gott, enkelt, och inte kräver några alltför ovanliga ingredienser? Betoning på gott, dock.

Det som finns i skåpen att använda sig av är lite diverse konserver (tomatkross, majs, svamp, gröna bönor), wokgrönsaker, lite varor i stil med fetaost och matlagningsgrädde, och lite allmänt basutbud av kryddor och ris/potatis/pasta.
Du har en ganska trevlig grund för kinesmat.

~Paul~
Citera
2010-06-30, 19:52
Medlem
Kaustis avatar
Jag vill göra nåt gott av min burk mango chutney som står i skåpet. Vet inte vad jag ska ha till, men tänkte handla efter jobbet imorrn så alla tips är välkomna
Citera
2010-06-30, 20:33
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag vill göra nåt gott av min burk mango chutney som står i skåpet. Vet inte vad jag ska ha till, men tänkte handla efter jobbet imorrn så alla tips är välkomna

Gägga ner det i en fläskgryta.
Citera
2010-06-30, 20:34
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:

Tips?
Aioli och tzatziki om det nu är bean som du vill ersätta.
Citera
2010-07-01, 08:08
Medlem
cokemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ditt inlägg är mycket förvirrande. Vad är det exakt du vill har tips på? Hela menyn? Salladen? Tillbehören? Olika kombinationer?

Det faktum att alla gäster har med sig olika sorters kött gör inte saken lättare.

~Paul~

Så förvirrande kan det väl inte vara?
På bordet finns kött, potatissallad, sallad.
Det som fattas är något till detta.

Fick tips på aioli och tsatsiki.
Ska se vad man kan göra med detta, det behöver ju inte vara något super speciellt.
Citera
2010-07-01, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Så förvirrande kan det väl inte vara?
På bordet finns kött, potatissallad, sallad.
Det som fattas är något till detta.

Fick tips på aioli och tsatsiki.
Ska se vad man kan göra med detta, det behöver ju inte vara något super speciellt.
Problemet är att ordet kött kan innebära så otroligt mycket. Det är allt från kyckling, nötfilé, fläskbog, lammlägg till hjortstek och kalkonlår. Inte alla tillbehör/garnityr och sallader passar till alla dessa styckdetaljer. Det var därför jag skrev att inlägget var lite förvirrande.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in