- Ris (2 påsar boil in bag)
- Champinjoner (1burk)
- Bacon (2-3 pkt)
- Lök (Gul eller Röd, mängd efter tycke)
- Bearnaisesås (2 påsar)
- Riven ost
1. Koka Riset
2. Stek baconet och löken
3. Blanda riset,baconet, löken och svampen.
4. Lägg i en ugnssäker form.
5. Häll över Bearnaisesåsen.
6. Strö över riven ost.
Lagade en ovanligt lyckad pasta med trattkantareller och pancetta igår. Mycket enkelt och helt makalöst gott.
Recept
ett par deciliter frysta förvällda trattkantareller (torkade eller färska går naturligtvis bra)
En halv gul lök
100 gram pancetta
2,5 deciliter matlagningsgrädde
bladpersilja
salt
svartpeppar
Parmesanost
Stek först strimlad pancetta i en stekpanna och lägg den åt sidan.
fräs sedan löken och svampen i pancettafettet och tillsätt grädde. Salta och peppra.
Koka pasta.
Blanda den färdigkokta pastan med svampsåsen.
Strö över nyriven parmesan, hackad bladpersilja och de frästa pancettastrimlorna.
Presto!
Tog fram en påse frysta kotletter nyss... Någon som har något förslag på hur dessa skall tillredas? Någon nyskapande sås och tillbehör? Isåfall vad?
Inte så nyskapande kanske, men det är gott att lägga dom i en ugnsform, låt stå med grill på i typ 20 minuter, sen hälla på grädde, creme fraishe, en skvätt soja för färg och sälta, och skiva ner champinjoner, kanske en köttbuljongstärning. Så får du en supergod svampsås som köttet puttrar i 10 minuter till i. Salta och peppra när det är färdigt efter smak. Serveras med sallad och klyftpotatis eller pommes. Jag brukar även ha i sambal oek för att få lite styrka.
Sök på kotletter i ugn så finns det massor med goa recept.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-05-29 kl. 12:53.
Min bror fyller jämnt nu i helgen, och han är på besök hos mig. Tänkte överraska, eller, ja, göra en bra frukost till honom på den stora dagen. Frågan är vad jag ska göra. Jag har följande i tankarna, men det är en helt vanlig frukost för oss en helg, så den är lite tråkig:
Min bror fyller jämnt nu i helgen, och han är på besök hos mig. Tänkte överraska, eller, ja, göra en bra frukost till honom på den stora dagen. Frågan är vad jag ska göra. Jag har följande i tankarna, men det är en helt vanlig frukost för oss en helg, så den är lite tråkig:
Knaperstekt bacon
Scrambled eggs
Stekta champinjoner, tomater och lök
Färskt bröd
God ost och skinka
Färskpressad juice
Thé
Vad kan jag mer göra för en höjdarfrukost? Tips?
Jag tycker att det är väldigt gott med fruktsallad till frukost. Brukar blanda nätmlon, kiwi, syrligt äpple och apelsin. En liten bit mörk choklad till bryter av perfekt.
Knaperstekt bacon
Scrambled eggs
Färskt bröd
God ost och skinka
Färskpressad juice
Thé
Lite grönsaker att ha på smörgåsen - exempelvis är ju gräslök en höjdare till ostsmörgåsar..
Knaperstekt bacon
Scrambled eggs
Färskt bröd
God ost och skinka
Färskpressad juice
Thé
Svårt att bräcka en sådan frukost, den är ju redan komplett. Kanske presentationen går att mixtra med, gör ett annat uplägg, typ en 3-rätters frukost där du tänker "förrätt", "varmrätt" och efterrätt.
T.ex:
Förrätt: Bröd, ost, skinka + thé
Varmrätt: bacon, ägg (ja det varma du hade på listan)+juice
Efterrätt, melonskivor, druvor, persikohalvor, glasskulor (sorbé eller liknande)
Självklart ska en färsk dagens nyheter presenteras till frukosten.
Vill ha något enkelt att göra såhär på kvällen, ingen gourmemat utan det ska bara ta ca 30min att göra, och endast innehålla enkla saker
Typ; Makaroner/pasta osv, helst ska det vara kallt
Funderade först på en sallad men brukar käka det ofta och då är det alltid: Pasta, Bacon, Gurka, Ärtor, Praprika, ägg, Tonfisk och sen någon dressing till det. har svårt för att komma på något man äter kallt som inte är allt för komplicerat att göra..
Vill ha något enkelt att göra såhär på kvällen, ingen gourmemat utan det ska bara ta ca 30min att göra, och endast innehålla enkla saker
Typ; Makaroner/pasta osv, helst ska det vara kallt
Funderade först på en sallad men brukar käka det ofta och då är det alltid: Pasta, Bacon, Gurka, Ärtor, Praprika, ägg, Tonfisk och sen någon dressing till det. har svårt för att komma på något man äter kallt som inte är allt för komplicerat att göra..
Köpte nyss en grillad kyckling som jag gjorde sallad på. Koka lite pasta och fixa salladen innehållandes:
Knaperstekt bacon
Scrambled eggs
Färskt bröd
God ost och skinka
Färskpressad juice
Thé
PANNKAKOR!!!! Antingen amerikanska eller vanliga. Eller våfflor.
På mackan - skivad tomat och avokado, strössla över flingsalt. Sååå gott!