2010-07-01, 11:50
Medlem
tepss avatar
Jag har en bit rostas på 500g som jag vill förvandla till något gott !
tillagning / tillbehörstips?

misstänker ni kommer säga "steka för yta -> ugnen -> temperatur si och så"
och då svarar jag "har ingen kött-termometer för tillfället så det går inte"
och DÅ kommer någon smart människa som vet hur lång tid en 500g rostas tar i ugnen o på vilken temperatur !

Citera
2010-07-01, 12:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Jag har en bit rostas på 500g som jag vill förvandla till något gott !
tillagning / tillbehörstips?

misstänker ni kommer säga "steka för yta -> ugnen -> temperatur si och så"
och då svarar jag "har ingen kött-termometer för tillfället så det går inte"
och DÅ kommer någon smart människa som vet hur lång tid en 500g rostas tar i ugnen o på vilken temperatur !

Beroende på graden av tillagning av ett helt stycke kött så räknar man med ca 35 minuter på 200 g för 1 kg nötkött (medium rare). Din köttbit är på 500 g, dvs halva dess volym.

Om du binder ihop din köttbit, ger den en fin yta i panna, pepprar den och kör in i ugnen så bör den vara klar efter ca 17 minuter på 200 g värme, beroende på hur din ugn tar.

Men det finns också en annan metod, varvid du efter att gett köttet yta kör på lågtemperaturtillagning, dvs ca 125 grader. I så fall tar det ca 45 minuter.

Låt köttet vila i alufolie efter att du tagit ut det i ca 5-10 minuter.

Potatis i olika former är den självklara valet. En trevlig rödvinssås eller jägarsås kan vara gott till.

~Paul~
Citera
2010-07-01, 15:29
Medlem
Tjo, En kasslerrätt som är grymt lätt;

Ingredienser; Kassler (så många en vill ha)
Heinz chilisås (Ca 2 dl
3 dl grädde
Önskad mängd ris

Stek bara kasslern, koka upp ris.
Blanda grädden och chilisåsen (Grädden ska vara lite lätt fluffig, för konsistens, så vispa några sekunder.)
Lägg kasslern i en ugnsform, gärna en liten sådan så grädden täcker det mesta, stapla alltså gärna kasslern.

Släng sen på lite ost om man känner för det, släng in i ugnen, typ 10 minuter så osten får färg.
Blir skitgott, och man kan i princip inte misslyckas, så receptet är guld värt för alla handfallna ungkarlar därute.
Citera
2010-07-01, 16:29
Medlem
Oneirois avatar
Hade lite korv stroganoff kvar i frysen men var inte sugen på ris, så jag friterade lite pommes, fixade stroganoffen, saltade och kryddade pommesen och sen körde jag ner allt på en tallrik. Riktigt gött
Citera
2010-07-01, 19:57
Medlem
Jamtskans avatar
Spinner vidare på kassler som har extrapris i många butiker just nu

Sätt ugnen på 200 grader
Lägg så många kassler-skivor du vill ha i en ugnsäker form.

Häll över en konservburk med koncentrerad svampsoppa - innehållet alltså

Toppa med några skivor konserverad ananas.

In i ugnen tills svampsoppan börjar "puttra. Brukar ta 15-20 minuter...

Hur gott som helst och lätt.

Orkar man göra Hasselbackspotatis, så är det supergott till...
Citera
2010-07-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Ett recept som min bror kom på och som jag skulle vilja föreslå att någon som har tid och lust kan laga och fotografera är ett mytologiskt väsen.
Man kan ta kanske framdelen av en kyckling och bakdelen av en kanin och sy ihop med fyllning och så inuti och kryddor utanpå.
Tack för det intressanta mytologiska receptet!

Familjemiddag/födelsedagskalas i afton i ett partytält i det strålande vackra vädret, där kronan på verket blir en gräddtårta med jordgubbar som garnering, och björnbär och hallon i fyllningen. Sockerbagaren/mitt lilla barnbarn har redan bakat sockerkakan till tårtbotten, och snart ska han vispa grädde och fylla och garnera tårtan.

LÄTT SOCKERKAKA TILL TÅRTBOTTEN;
Rund slät form ca 2 liter (jag har en praktisk form med löstagbar kant, och med ett spänne som man knäpper loss så att formens kant öppnas). Ugnstemperatur 175 grader

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Potatismjölet gör kakan extra lätt och porös.
Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp, och skärs i tre lager med en lång brödkniv.
Citera
2010-07-02, 13:07
Medlem
Har fått lite idétorka om vad jag ska laga idag fredag..
Har ni några tips på vad jag kan laga för två personer?

Lite saker ni bör veta, Ugnen är någon risig gammal ugn man kopplar in i el uttaget för att funka så helst ingen rätt där ugnen behövs för stora saker.
Köket består av endast 2 plattor.

Nå fram med idéer för vad jag kan tänkas laga! Allt förutom lax! Redan ätit det i 3 dagar nu!
Citera
2010-07-05, 19:24
Medlem
Jag ska ha 6-8 vänner över på middag om några dagar och är sugen på att lite av en "pasta med sås-buffé". Än så länge har jag bara kommit fram till att jag ska ha med nån carbonara-variant och en räkcurrysås.

Jag skulle gärna vilja ha lite mer förslag på vad jag mer skulle kunna servera tack!
Citera
2010-07-07, 17:46
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Jag innehar en bärig och kryddig flaska rött och inköpta karameliserade fikon i konjak. Till detta behöver jag naturligtvis en bra ost.

Förslag?
Citera
2010-07-07, 18:17
Medlem
Tänkte göra något av detta imorgon:
Kycklingfilé
Mango Chutney
Flytande hånung
Cremé Fraiche

Något mer jag borde tillsätta?
Citera
2010-07-07, 18:19
Medlem
Typoopies avatar
Peppercreme Rice kan vara ett bra namn på detta?

1.5 dl Ris
1-2 msk persilja hackad
1/4 röd paprika fint hackad
1/4 gul paprika fint hackad
1dl Creme Fraiche eller turkisk yoghurt
salt+vit peppar

Koka riset och bryn paprikan. Blanda fraichen/yoghurten och persiljan tillsammans med riset och paprikan. Tillsätt salt+peppar efter smak.

Tycker detta verkar vara en bra blandning men försöker komma på något passande att äta till. Vad tycker ni? Oxbiffar? Lägga till lite chilifrukt i riset kanske?
Senast redigerad av Typoopie 2010-07-07 kl. 18:22.
Citera
2010-07-07, 19:25
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Peppercreme Rice kan vara ett bra namn på detta?

1.5 dl Ris
1-2 msk persilja hackad
1/4 röd paprika fint hackad
1/4 gul paprika fint hackad
1dl Creme Fraiche eller turkisk yoghurt
salt+vit peppar

Koka riset och bryn paprikan. Blanda fraichen/yoghurten och persiljan tillsammans med riset och paprikan. Tillsätt salt+peppar efter smak.

Tycker detta verkar vara en bra blandning men försöker komma på något passande att äta till. Vad tycker ni? Oxbiffar? Lägga till lite chilifrukt i riset kanske?
Tror det skulle passa till kryddiga köttfärsspett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in