2015-01-11, 16:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chengke
Hej, lagat bolognese någramdagar nu, tröttnat ganska redigt på det
Till hands har jag för tillfället:

Spiralpasta
Frysta köttbullar
Mjöl
Socker
Senap
Grädde
Lök
FäRska champinjoner
Vitlök
Rotselleri
Morötter
Rapsolja
Smör
Oxfond (m. Rödvin)
Grönsaksfond
Vitvinsvinäger
Soja
Salt, peppar, oregano, cayennepeppar, timjan, mejram
Ägg

Vad ska jag laga för mat ?

Obs, begränsad ekonomi just nu, så inga lyxrätter då

Tack på förhand!

Pasta med köttbullar, och en champinjonsås. Kan piffas (såsen) med nåt (soyan kanske), men less is more ibland. Fetade den första... Men sen kommer jag ju på mer...

Spara nån köttbulle och försök få ihop en grönsakssoppa med köttbullarna som frikadeller och det hårdkokta ägget som topping (halverat)

Vitlöken, tja den går nog ihop med både pasta och soppa, hade du haft vitkål så skulle senapen och vitlöken gjort sig bra som en variant på nitkaloutkasoppa. Men den vill jag åxå ha nåt kött i, kanske nån mosad köttbulle (så den återgår till köttfärsformatet) skulle räcka.
Citera
2015-01-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Pasta med köttbullar, och en champinjonsås. Kan piffas (såsen) med nåt (soyan kanske), men less is more ibland. Fetade den första... Men sen kommer jag ju på mer...

Spara nån köttbulle och försök få ihop en grönsakssoppa med köttbullarna som frikadeller och det hårdkokta ägget som topping (halverat)

Vitlöken, tja den går nog ihop med både pasta och soppa, hade du haft vitkål så skulle senapen och vitlöken gjort sig bra som en variant på nitkaloutkasoppa. Men den vill jag åxå ha nåt kött i, kanske nån mosad köttbulle (så den återgår till köttfärsformatet) skulle räcka.

Tack för tipsen, det blev faktist svampsås... eller nästan iaf, kom på efter att jag slängt i grädden i pannan att jag glömt svampen kanske blir till o inhandla lite vitkål imorgon så man kan prova på soppan då, nån gång måste man ju lyckas med soppa också !
Citera
2015-01-11, 20:17
Medlem
Har följande hemma:
Ris
Pasta
Krossade tomater
Bacon
Paprika
Ägg
Mjölk
Kvarg
Olivolja
Diverse kryddor

Vad gör jag? Stora projekt undanbedes eftersom jag är trött och bakfull.
Citera
2015-01-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blurgh
Har följande hemma:
Ris
Pasta
Krossade tomater
Bacon
Paprika
Ägg
Mjölk
Kvarg
Olivolja
Diverse kryddor

Vad gör jag? Stora projekt undanbedes eftersom jag är trött och bakfull.

Fuskcarbonara utan ost... Rikligt med peppar! Kommer säkert bättre tips, men det hade jag gjort.
Citera
2015-01-13, 08:02
Medlem
Pattsons avatar
Jag har två bitar fläskbog i frysen på ca 1,3 kg/st. Har ni förslag på vad jag kan göra med dessa. Ev tänkte jag göra pulled pork på en av bitarna.
Vad tror ni om något liknande pulled pork men med andra smaker (tänk fläsklägg) tillsammans med rotmos?
Citera
2015-01-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattson
Jag har två bitar fläskbog i frysen på ca 1,3 kg/st. Har ni förslag på vad jag kan göra med dessa. Ev tänkte jag göra pulled pork på en av bitarna.
Vad tror ni om något liknande pulled pork men med andra smaker (tänk fläsklägg) tillsammans med rotmos?

Vad tror du om en BBQ Pork Roast? Har du ingen grill såhär vintertid går det nog lika bra i ugnen.

Mysig instruktionsfilm och härligt recept:
http://bbqpitboys.com/recipes/pork-roast-low-and-slow#.VLTuUHvjL7Q

Du kan även hitta massa olika rubs och såser för att göra pulled pork på deras sida.
Citera
2015-01-16, 22:53
Medlem
Blue-Rays avatar
Har lagat pulled beef och har, nu när allt kött är uppätet, ca 6 dl vätska från grytan kvar. Det är ganska sött eftersom jag har haft i ca 2 dl Cola vid tillagning, och ordentligt starkt av chipotle. Vad kan jag göra för maträtt med detta?
Citera
2015-01-17, 17:44
Medlem
VaticanCameoss avatar
Funderar om jag vill göra renskav eller sushi ikväll.....
Citera
2015-01-17, 17:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaticanCameos
Funderar om jag vill göra renskav eller sushi ikväll.....
Renskav med eget potatismos och lingonsylt, svamp funkar åxå bra i skavet tycker jag och grädde såklart.

Svartpeppar (och kanske muskot) på moset. Sen är det bara njuta.

Rå fisk kan du ge åt katten.
Citera
2015-01-17, 19:35
Medlem
VaticanCameoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Renskav med eget potatismos och lingonsylt, svamp funkar åxå bra i skavet tycker jag och grädde såklart.

Svartpeppar (och kanske muskot) på moset. Sen är det bara njuta.

Rå fisk kan du ge åt katten.

Renen vann! Satan så gott det blev trots allt!
Citera
2015-01-18, 13:00
Medlem
skippers avatar
470 gram rumpstek med kappa blev över när jag gjorde gulaschsoppa och skivade bort några biffar till middagen.

Vad skall jag laga för middagsmat att äta senare i veckan med halvkilot rumpstek?
Citera
2015-01-18, 13:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
470 gram rumpstek med kappa blev över när jag gjorde gulaschsoppa och skivade bort några biffar till middagen.

Vad skall jag laga för middagsmat att äta senare i veckan med halvkilot rumpstek?

Stek/bryn den runtom, släng in den i ungen på låg temp (125°C) efter att du har slängt på S&P.

In med en termometer och låt va till 55°C (en går nog lite högre när den får vila). Potatis och nån sås till så har du mat för 4 dagar ungefär, tja lite beroende på hur mycket du käkar - men lite över 100g/portion brukar vara lagom för mig. Kanske 3 portioner när jag tänker närmare efter... Den lättar nog lite.

Har inte testat enbär till, men salt och grovmalen svartpeppar kommer man ju långt med. Tänk på att det du lägger på ytan skall räcka till hela skivan så att säga.

Kanske nån kul rub/glace är ett alternativ, men det har jag inte testat. Är gammeldags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in