2014-12-23, 02:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag är ute efter ett recept på rödkålssallad som inte är krämig utan mer som pizzasallad. Hittade detta recept. Vad tror ni om det? Kan den göras kvällen innan den ska ätas eller blir den sämre då?
Oja, ½-1 dygn före är ju perfekt. Sen kan du ev knåda eller stöta salladen lite om den känns för knaprig, den blir mjukare då Sämst är den nylagad.

Utgår ifrån hur pizzasallad tillreds, men det borde vara samma
Senast redigerad av christery 2014-12-23 kl. 02:57.
Citera
2014-12-23, 08:36
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
En rolig sallad? Gör en ganska syrlig och lätt dressing av hummermajonäs och slunga salladen i. Tips är att ha i passionsfruktskärnor i salladen för ett väldigt sutbilt "Crunch". Vill du ha lite större crunch och mer syra, använd granatäpple

Låter som en mycket bra idé! Tackar!
Citera
2015-01-02, 14:38
Medlem
Kuittsas avatar
Urbenade kycklingklubbor, Västerbottenost, torkade trattkantareller och ris.

Några förslag?
Citera
2015-01-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa

Några förslag?

Samma som jag? Kyckling i currysås?

Gör sås på lök, äpple, vitlök, buljong, grädde, curry. Kanske övriga idiska kryddor om du har samt chilli och/eller cayenne för hetta. Sila för slät sås.
Citera
2015-01-02, 17:55
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Samma som jag? Kyckling i currysås?

Gör sås på lök, äpple, vitlök, buljong, grädde, curry. Kanske övriga idiska kryddor om du har samt chilli och/eller cayenne för hetta. Sila för slät sås.
Nja, nu hade jag tänkt mig något som innehåller Västerbottenost då jag aldrig tidigare använt det till matlagning.

Annars så så verkar din sås vara väldigt god. Får pröva receptet en annan gång.
Citera
2015-01-03, 04:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa

Några förslag?
Avorioris kanhända? Då skulle kanske Vitlöksstekt kyckling med krämig risotto och körsbärstomater skulle passa?

http://www.ica.se/recept/vitloksstekt-kyckling-med-kramig-risotto-och-korsbarstomater-715934/

Trattisarna skulle jag stuvat och gjort varma mackor med lite bacon (gillar salt) till av. Fast dom går nog att ha i risotton åxå, men det är nästan lite synd då vitlöken nog döljer smakerna.
Citera
2015-01-08, 19:12
Medlem
pimmetjes avatar
Skulle ha köpt 2kg potatis idag men eftersom att det var så pass liten skillnad i pris så köpte jag 10 kilo istället, haha. Vad ska jag göra med all denna potatis? Har ni några tips på något gott?
Citera
2015-01-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Skulle ha köpt 2kg potatis idag men eftersom att det var så pass liten skillnad i pris så köpte jag 10 kilo istället, haha. Vad ska jag göra med all denna potatis? Har ni några tips på något gott?

Potatisfest? Bjud in dina närmaste vänner på en potatisbuffé med potatissallad, potatisgratäng, kokt potatis, stekt potatis, pommes frites, klyftpotatis och kroketter Kolhydrater äger.
Citera
2015-01-08, 19:31
Medlem
Ratis avatar
Citat:

Jadu. Råstekt potatis, klyftpotatis, potatisgratäng, hasselbackspotatis, kokt potatis, potatismos, rotmos, potatis- och purjolökssoppa. Det går att variera väldigt mycket.
Sälja till grannarna.
Citera
2015-01-09, 04:14
Medlem
christerys avatar
Citat:

Har du en sval&mörk plats så har du ju potatis för ett tag framöver.

Köttsoppa tycker jag är gott, men hittar du rens från lax så får du till världens godaste och billigaste laxsoppa åxå. Potatismos med nästan all husmanskost, fisk eller kött passar ju så bra ihop. Eller varför inte palt. Sen har du potatislimpa på kall kokt potatis, rösti eller bacon och potatisbullar (tror jag dom kallas). Stekt fläsk med löksås och kokt potatis går inte av för hackor det heller.

Frågan är vad man inte kan göra med potatis.
Citera
2015-01-09, 04:28
Medlem
Knotknets avatar
Jag rekommenderar alla att göra en god tomatsoppa nu när det är kallt. Av någon anledning blir just tomater oerhört heta vilket är oerhört gott kalla vinterdagar.
Citera
2015-01-11, 14:45
Medlem
vad ska jag laga för mat

Hej, lagat bolognese någramdagar nu, tröttnat ganska redigt på det
Till hands har jag för tillfället:

Spiralpasta
Frysta köttbullar
Mjöl
Socker
Senap
Grädde
Lök
FäRska champinjoner
Vitlök
Rotselleri
Morötter
Rapsolja
Smör
Oxfond (m. Rödvin)
Grönsaksfond
Vitvinsvinäger
Soja
Salt, peppar, oregano, cayennepeppar, timjan, mejram
Ägg

Vad ska jag laga för mat ?

Obs, begränsad ekonomi just nu, så inga lyxrätter då

Tack på förhand!
Senast redigerad av chengke 2015-01-11 kl. 14:47. Anledning: lagt till ingrediens i listan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in