2014-08-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skojjade bara med dig, jag tycker ditt förslag var bra.

Att begränsa sig till enbart nötkött är ju onödigt enligt mig.

Haha, jag vet. Läste mitt inlägg och kände att det kändes ganska hårt.
Jag får sluta skriva på bakfyllan också....

Gryta är en bra ide även om jag tycker de är som bäst när löven börjar falla. När det är riktigt ruggigt ute.
Sjömansbiff är väldigt gott och inte så vanligt. Görs gärna på en Newcastle Brown Ale.
Citera
2014-08-28, 10:55
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Tips på tillbehör till hälsans köks vegetariska kebab? Ska helst kunna sparas i en lunchlåda i kylen och sen micras så pommes eller pita går nog bort.
Citera
2014-08-28, 12:05
Medlem
Skargardens avatar
Tack christery och SweElastic för tipsen!

Blev en liten höstmiddag, rådjurssadel med skogssås, rotfruktsrösti, kantareller och portvinskokta kastanjer. Underbart gott! Till det ett super gott Kleine Zalze Shiraz Mourvedre Viognier.
Till efterrätt blev det vaniljpannacotta med lime glaserade bär (hallon,björnbär).

Jag gjorde succé!
Citera
2014-08-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skargarden

Blev en liten höstmiddag, rådjurssadel med skogssås, rotfruktsrösti, kantareller och portvinskokta kastanjer. Underbart gott! Till det ett super gott Kleine Zalze Shiraz Mourvedre Viognier.
Till efterrätt blev det vaniljpannacotta med lime glaserade bär (hallon,björnbär).

Jag gjorde succé!

Härlig meny!
Svårt att inte bli omtyckt efter den middagen.
Citera
2014-08-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Tips på tillbehör till hälsans köks vegetariska kebab? Ska helst kunna sparas i en lunchlåda i kylen och sen micras så pommes eller pita går nog bort.

Ris eller bulgur.

Kanske en sallad?
Citera
2014-08-28, 16:59
Medlem
Min tur att fråga om tips.

Tänkte göra en variant av Southern fried Chicken där jag har en egengjord cajunblandning.

Ska jag enkel- eller dubbelpanera?

Om enkel: Mjöl+kryddor eller ströbröd+kryddor?
Om dubbel: Kryddor i mjöl eller i ströbröd?

Sen har jag idétorka på dippsås.....
Citera
2014-08-28, 17:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skargarden

Jag gjorde succé!

Härligt att höra, sadeln blir ju bra om man bara tar hand om den rätt.

Så det lät som om du kanske får göra om utmaningen, alltid roligt med gäster som uppskattar maten. Hoppas du inte lagt ribban lite för högt så dom vågar bjuda hem er för en middag.
Citera
2014-08-31, 10:00
Medlem
Tips för lågkalori-rotmos

Håller på med veckans matlådor just nu. Tillagade igår nötrulle (~1,6 kg) i ugn enligt recept för engelsk rostbiff. Tanken är att skiva lövtunna skivor och komplettera med en rotsaksmos och toppa med ngn nyttig sås.

Behöver dock lite tips på vilka grönsaker att köra med. Jag är för närvarande i diet-mode och försöker hålla nere med kolhydraterna, alltså går grönsaker som potatis och palsternacka bort direkt. Basen jag har tänkt är morot, blomkål och bönor (för att få upp proteinhalten). Tips på andra grönsaker med lågt kolhydrat-innehav som jag kan lägga till så att det blir godare/bättre? Kålrot går bort då jag inte gillar smaken på den, men tipsa gärna annat.

Sen tänkte jag på tillagningen, vanligast är väl att man kokar grönsakerna och sedan mosar. Men hur blir det ifall jag kör i ugnen istället för att sedan mosa/köra i matberedare? Vill gärna testa i ugnen men vill få det bekräftat ifall det verkligen inte blir bra.
Citera
2014-08-31, 12:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Tips för lågkalori-rotmos

Håller på med veckans matlådor just nu. Tillagade igår nötrulle (~1,6 kg) i ugn enligt recept för engelsk rostbiff. Tanken är att skiva lövtunna skivor och komplettera med en rotsaksmos och toppa med ngn nyttig sås.

Behöver dock lite tips på vilka grönsaker att köra med. Jag är för närvarande i diet-mode och försöker hålla nere med kolhydraterna, alltså går grönsaker som potatis och palsternacka bort direkt. Basen jag har tänkt är morot, blomkål och bönor (för att få upp proteinhalten). Tips på andra grönsaker med lågt kolhydrat-innehav som jag kan lägga till så att det blir godare/bättre? Kålrot går bort då jag inte gillar smaken på den, men tipsa gärna annat.

Sen tänkte jag på tillagningen, vanligast är väl att man kokar grönsakerna och sedan mosar. Men hur blir det ifall jag kör i ugnen istället för att sedan mosa/köra i matberedare? Vill gärna testa i ugnen men vill få det bekräftat ifall det verkligen inte blir bra.
Vill du köra i ugn så går det bra bara du har täckte rotsakerna med folie så de inte torkar ut. Om du inte gör det, så kommer du inte att kunna få till ett ätbart grönsaksmos. Tänk även på att rotsaker och bönor och lök alla har olika tillagningstider.
Personligen tycker jag dock inte att det alltid blir godare med mer, utan att less is more. Skulle nöja mig med att göra en ljuvligt len blomkålspuré till din nötrulle och ev komplementära med ångade bönor om du vill ha ännu mer protein än vad du redan får från nötrullen.
Citera
2014-09-01, 01:44
Medlem
TruckUrbans avatar
Jag och tjejen äter nästan samma mat hela tiden, så nu vill jag vidga mig lite i matlagningen och efterfrågar tips på vanliga husmansrätter! Bara ös på med förslag!
Citera
2014-09-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Jag och tjejen äter nästan samma mat hela tiden, så nu vill jag vidga mig lite i matlagningen och efterfrågar tips på vanliga husmansrätter! Bara ös på med förslag!

Stekt fläsk med löksås
Raggmunk och fläsk
Lappskojs
Pannbiff
Isterband
Panerad fisk (plattfisk typ bergtunga/rödtunga)
Goulash
Höns/kyckling med currysås
Fiskbullar i hummersås

Listan kan göras hur lång som helst.
Vad för typ av mat tycker ni om?
Jag antar att du här mest söker vanligt förekommande svenska vardagsrätter.
Citera
2014-09-02, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Skriv vad ni brukar äta då vi jan analysera er...
Det blir också lättare om du säger vad ni inte gillar, folk med ensidig kost brukar ha hang ups på tex fisk, grönsaker, baljväxter (nyttig mat)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in