2013-05-27, 14:42
Medlem
Kimmelimmens avatar
Hej allesammans!

Nu behöver jag er hjälp, har fått en uppgift utav jobbet att slänga ihop en pasta och skink sallad
till ungefär 20personer.
Den bittra sanningen är att jag är inte en hjälte i köket :/
Det är därför jag skriver här så att ni kan hjälpa mig att briljera!

Tanken är att jag vill få ihop en riktigt fräsch sallad och även att man kan plocka
lite från sidan av, så som oliver eftersom alla inte äter det.
Jag har även funderat på om man kan ha äpplen i salladen för att få den lite syrlig.

Hur ska jag göra med dressing? Göra den själv, köpa några flaskor från Felix?
Om jag gör den själv, vad finns det för alternativ?

Bröd kommer jag att köpa.

Bjudningen kommer att ske på Fredag och kag kan uppdatera med bilder om ni så önskar!

Edit: skrivet från mobiltelefon, så ha gärna lite överseende
Senast redigerad av Kimmelimmen 2013-05-27 kl. 14:50.
Citera
2013-05-29, 20:56
Medlem
Stor öring, tillagningsförslag önskas

Hej, har en flerkilos öring i frysen som skall tillagas i helgen.
Vill gärna ha förslag på fantastiska recept.
Tänker mig att servera kall då det passar logistiken, ungsstekt med nåt gott inuti.
Citera
2013-05-30, 23:25
Medlem
Swe1227s avatar
Ostsufflé!
Citera
2013-05-31, 04:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Tänker mig att servera kall då det passar logistiken, ungsstekt med nåt gott inuti.

Ska den vara kall så skulle jag rökt den, ljummen/kall med saltlake och ungsstekt med citron i magen och salt i liten mängd för tillagning. Fixa en sås till om du inte röker den, fan vet om inte hollandaise passar bäst till halvljummen öring i alla fall. Potatis till det och man behöver inte mer.

Men rökt (varmrök fixar du snabbt själv) med enris är supergott.
Citera
2013-05-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven

Filéa fisken och smörstek med salt och peppar. Servera till kokta småpotatisar som du vevar i lite dill och brynt smör i. Koka lite sparris och snabbsylta rödlöksklyftor

Snabbsyltad rödlök

1 dl ättika
2 dl socker
3 dl vatten
1 lagerblad
5 korn kryddpeppar

Klyfta löken grovt och koka upp lagen. Häll den kokheta lagen över löken och låt stå minst två timmar i en burk i kylskåpet.

Mycket snygg rätt tycker jag.

Edit: såg nu att du ville ha den kall. Sorry, låter inlägget stå i alla fall för maten är så god

här är rätten fast med röding: http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/roding_5044712b9606ee4f56000022.jpg
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-05-31 kl. 12:12.
Citera
2013-06-01, 01:03
Medlem
Tack AndersArsenik och Christery!

Fisken är helfrusen, snart tinad i kylskåpet. Den är en odlad öring, helfryst, alltså inte urtagen alls, de kallar det för "rund fisk" här i Norge. Har tidigare bara lagat lax så detta är ny mark för mig.

Har en plan; ta ur den, fjälla ( har en öring fjäll, tror det...) fyll magen med färsk dill, dito persilja, salt, peppar och ett par citronskivor. In i folie och så ugnen. Serveras såklart med hollandaisesås och potatis. Den blir en del av en buffé för ett större sällskap med åldersfördelning mellan 4 och 80, och kommer att samsas med en jättelasange, en broccolipaj, bulgursallad, klyftpotatis och tufft kryddade skivor av kycklingfilé. Hoppas alla i sällskapet finner nåt brukbart...

Btw, ska man ta ur kryddorna ur magen efter stekning, eller ska de ligga kvar till serveringen dagen efter?
Citera
2013-06-02, 04:29
Medlem
EastClintfoods avatar
Tog ut lite kycklinglever från frysen och låter det tina i en stund, är helt novis när det gäller lever och funderar på om det går att koka istället för stekning som gör min mage gnällig. I thai åt man grillade såna och det vart riktigt gott men har ingen grill

Och sen, vilka tillbehör bör man ha till? försöker undvika både gluten och laktos
Citera
2013-06-17, 20:45
Medlem
Ralle_s avatar
Tjena FB!

Tänkte höra om tips på olika sätt man kan tillaga Laxfilér?

Förra veckan gjorde jag och tjejen Lax i ugn med Philadelphiatäcke, kokt potatis och kall sås.
Då hällde vi ner grädde runt fisken i formen, denna grädden blev sjukt god och ska idag göras sås på det som blev över. Tänkte köra kokt färskpotatis till.

Jag har dock kört fast helt på fisken.. känns tråkigt att bara steka den, körde den i ugnen här om dagen och grilla är det inte på tal om idag.

Har funderingar på om man ska prova göra en simpel panering bara (ägg, mjöl och ströbröd) och sen steka på lite yta och göra färdig den i ugnen. Men funkar denna paneringen så bra på Lax?
Citera
2013-06-17, 23:36
Medlem
christerys avatar
Laxsoppa kanske kan vara nåt, lite synd att använda fina bitar - jag brukar köra på "rens" som dom säljer ibland. Dvs inte inälvorna utan det som blir över när dom tagit ur det mesta.

Dock kan du väl testa en soppa om inte annat föreslås.

Mitt recept är mycket mer rustikt, blanchera laxen, plocka upp fisken och koka pottisarna nästan färdigt. Sen i med laxköttet som enkelt kan pillas lös när den är blancherad. Smaka av med ite kryddor och salt så var det klart.
Citera
2013-06-18, 07:25
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej!

Nu är det så att jag tänkte svänga ihop något gott till mig och min sambo i helgen, brukar normalt sätt vara väldigt kreativ själv när det kommer till att fixa något nytt efter egna initiativ, men då jag tänkte köra på viltkött (som hon aldrig ens ätit) så står jag lite osäkert här och funderar.

finns vissa kriterier. hon vägrar äta svamp, hon är gravid så rött kött är inte alls något som går.

jag tänkte mig själv göra någon typ av gräddbaserad gryta med typ vinbärsgelé och så i, men blev just osäker på vad man mer kan ha i för att möta viltsmaken bra?

funderade på antingen hjortmedaljonger eller rådjur till?
Samt servera med kokt potatis

tips mottages gärna!
Citera
2013-06-19, 08:47
Medlem
Gordon Ramsay har ett grymt gott recept på rådjur/hjort med chokladsås och styvad savoykål.
Citera
2013-06-19, 15:30
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Gordon Ramsay har ett grymt gott recept på rådjur/hjort med chokladsås och styvad savoykål.

jag verkligen avskyr choklad haha (skumt jag vet) men annars tack för en bra idé
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in