2014-03-17, 00:36
Medlem
Rans avatar
Vad finns det för kul maträtter man kan laga med kokos? Allt jag hittar är div. kycklingmaträtter, men något annat måste det väl ändå finnas?
Citera
2014-03-17, 07:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Vad finns det för kul maträtter man kan laga med kokos? Allt jag hittar är div. kycklingmaträtter, men något annat måste det väl ändå finnas?
Crepes, i panader tillsammans med andra stärkelser, söta rätter (framför allt), i kakdegar, samt såser på tema Hawai-kyckling.

~Paul~
Citera
2014-03-19, 15:45
Medlem
Ska laga middag åt pojkvännen, han har aldrig något ätbart hemma (förutom kycklingburgare)..

Då undrar jag, vad tusan ska jag laga för middag idag?
Citera
2014-03-19, 16:36
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redjacket
Ska laga middag åt pojkvännen, han har aldrig något ätbart hemma (förutom kycklingburgare)..

Då undrar jag, vad tusan ska jag laga för middag idag?

Beror väl på vad han gillar, men en lasagne är ju ganska säker om man nu inte slänger i vitlök. Jag skulle å andra sidan ogilla att man inte satte vitlök i den så du får väl fundera.
Citera
2014-03-20, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Beror väl på vad han gillar, men en lasagne är ju ganska säker om man nu inte slänger i vitlök. Jag skulle å andra sidan ogilla att man inte satte vitlök i den så du får väl fundera.
Tack för tipset, han äter allt, han är ett svart hål Vitlök är ett krav i min matlagning

Det blev frästa champinjoner, purjolök, paprika och vitlök, blandat med tärnat fläskkött och en skvätt kalvfond. Tillbehör blev kokt potatis.
Citera
2014-03-20, 09:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redjacket
Tack för tipset, han äter allt, han är ett svart hål Vitlök är ett krav i min matlagning

Det blev frästa champinjoner, purjolök, paprika och vitlök, blandat med tärnat fläskkött och en skvätt kalvfond. Tillbehör blev kokt potatis.

Hmm, en pytt alltså. Eller en variant av den. Wok hade väl åxå gått med dom ingredienserna, men jag har käkat thaikäk i ett par månader och hade nog nästan dödat för en lasange eller en stekt fläsk med löksås så jag svarade lite på vad jag skulle vilja ha.

Har gjort stekt fläsk med löksås härnere men det blir inte 100% samma.

Nån som har andra förslag på vad man kan hitta på för rätter (svenska) med enkla ingredienser och ett lånat (mamas) kök. Ingen ugn, bara en wok och ris står ju och puttrar hela tiden. Skulle vilja testa korv stroganoff, men korven här ser väldigt blek ut i färgen. Troligen inte rökt mao.

Ketchup, salt, soya, grönsaker i massor (vet inte ens vad vissa är) finns men biffkött är det lite värre med. Finns en slaktare över gatan men man köper det som just skärs av benet/steken (typ 50kg kött) som hänger ifrån en stolpe så det känns lite sådär.

Och inget med chili/sött i, dom har det fanemig i allt.
Citera
2014-03-20, 11:34
Medlem
Jokerswes avatar
Idag blev jag hembjuden till bruden jag dejtar/träffar/är på g/whatever.
Tanken var att vi skulle laga middag och är sugen på något relativt snabbt men samtidigt något maträtt som är svår att misslyckas med, eftersom vi båda jobbar sent. Vi har ICA som inköpsställe. Jag har ingen budget så det är fritt fram!
Jag hade tänkt mig någon enklare "kladdpasta" med någon smaksatt crème fraiche med kycklingfilé och lite bacon.
Öppen för alla tips jag kan få då jag inte har allt för mycket erfarenhet av matlagning.
Råvaror, kryddning samt andra rätter som ni tycker om är uppskattade!
Citera
2014-03-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Idag blev jag hembjuden till bruden jag dejtar/träffar/är på g/whatever.
Tanken var att vi skulle laga middag och är sugen på något relativt snabbt men samtidigt något maträtt som är svår att misslyckas med, eftersom vi båda jobbar sent. Vi har ICA som inköpsställe. Jag har ingen budget så det är fritt fram!
Jag hade tänkt mig någon enklare "kladdpasta" med någon smaksatt crème fraiche med kycklingfilé och lite bacon.
Öppen för alla tips jag kan få då jag inte har allt för mycket erfarenhet av matlagning.
Råvaror, kryddning samt andra rätter som ni tycker om är uppskattade!

du kan testa denna som jag postat tidigare o tråden. (FB) Vad ska jag laga? (Stora tråden om matförslag)..
Citera
2014-03-21, 10:11
Medlem
Citat:
Hmm, en pytt alltså. Eller en variant av den. Wok hade väl åxå gått med dom ingredienserna, men jag har käkat thaikäk i ett par månader och hade nog nästan dödat för en lasange eller en stekt fläsk med löksås så jag svarade lite på vad jag skulle vilja ha.

Har gjort stekt fläsk med löksås härnere men det blir inte 100% samma.

Nån som har andra förslag på vad man kan hitta på för rätter (svenska) med enkla ingredienser och ett lånat (mamas) kök. Ingen ugn, bara en wok och ris står ju och puttrar hela tiden. Skulle vilja testa korv stroganoff, men korven här ser väldigt blek ut i färgen. Troligen inte rökt mao.

Ketchup, salt, soya, grönsaker i massor (vet inte ens vad vissa är) finns men biffkött är det lite värre med. Finns en slaktare över gatan men man köper det som just skärs av benet/steken (typ 50kg kött) som hänger ifrån en stolpe så det känns lite sådär.

Och inget med chili/sött i, dom har det fanemig i allt.

Har du ingen tesco lr Seven i närheten?

Har du det kan du utan problem göra:
Pyttipanna*
Korvstroganoff
Köttbullar*
Pannbiff*
Panerad fisk
Diverse pasta
Omelett*
Blandade frukostar (ägg, korv, bacon. Yoghurt med frukt/müsli. Toasts)*

* Kan du göra med bara tillgång till vanlig marknad.

Grädde om det ens finns är sjukt dyrt. Jag brukar använda Meiji mjölk. Väldigt fet. Kan behövas en toppredning för brunsås men inte mycket.

Har du mer frågor så har jag lite små tips på matlagning här nere.
Citera
2014-03-21, 11:49
Medlem
Jokerswes avatar
Stort tack för tipset.
Tyvärr så blev det lite kort varsel där så jag körde på kladdpastan och den gick ordentligt hem må jag säga.
Kycklingfilé och baconen kryddades, skivades och sedan stektes på i stekpannan.
Lade de åt sidan och slängde i en finhackad gul lök med ett par champinjoner och en skvätt olivolja som stektes på. Sedan slängde jag tillbaka kycklingen och baconen och tillsatte matlagningsgrädde och creme fraiche och så fick de ligga ett tag i pannan. Serverades med pasta, en fräsch ruccolasallad och ett glas vin.

Hon sade att de var det bästa hon käkat på länge, så det värmer ju en del.
Jag är ganska ny på just matlagning, men jag finner det extremt kul och har äntligen hittat drivkraften till att testa på nya saker.

Men ikväll är det dags igen, det är fredag och tid finns, var vänlig och ge mig lite inspiration!
Citera
2014-03-21, 12:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Har du ingen tesco lr Seven i närheten?

Har du det kan du utan problem göra:
Pyttipanna*
Korvstroganoff
Köttbullar*
Pannbiff*
Panerad fisk
Diverse pasta
Omelett*
Blandade frukostar (ägg, korv, bacon. Yoghurt med frukt/müsli. Toasts)*

* Kan du göra med bara tillgång till vanlig marknad.

Grädde om det ens finns är sjukt dyrt. Jag brukar använda Meiji mjölk. Väldigt fet. Kan behövas en toppredning för brunsås men inte mycket.

Har du mer frågor så har jag lite små tips på matlagning här nere.

Big C, men med skumt sortiment. Är ju uppe i Isaan så dom kanske inte stockar upp med fahrangfood. Hittade potatis nån dag men nästa så var den borta osv.

Korv finns men den ser skum ut, vit liksom... sen så måste jag "låna" ett kök, min studio har inget. Fast sent omsider så har jag fått lov att laga käk på balkongen, medans grannen bränner halva fastigheten (tror jag) i vedugn.... Tror inte det märks i alla fall.
Citera
2014-03-21, 13:33
Medlem
Citat:
Big C, men med skumt sortiment. Är ju uppe i Isaan så dom kanske inte stockar upp med fahrangfood. Hittade potatis nån dag men nästa så var den borta osv.

Korv finns men den ser skum ut, vit liksom... sen så måste jag "låna" ett kök, min studio har inget. Fast sent omsider så har jag fått lov att laga käk på balkongen, medans grannen bränner halva fastigheten (tror jag) i vedugn.... Tror inte det märks i alla fall.

Brukar finnas wienerkorv iaf. Nästa gång fråga inte om du får laga mat Jag bor i en studio oxå. Har en platta som jag lagar mat på (dock klaga dom sist min AC gick sönder). Allt ovan lagar jag plus massa annat utan problem.

Potatis håller sig ju ett tag så köp på dig när du ser det.

Var försiktig med köttfärs då dom tycker om att mala ner allt. Så inte ovanligt att du hittar brosk och ben... Nästan bättre att köpa lite gris sen sätta tanten på att hacka upp det åt dig

Ofta brukar man få gå tidigt till marknaden så saker inte är slut.

Men med lite fantasi så kan man laga det mesta. Jag har ju självklart mycket större utbud än dig. Men har bott ute på landet oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in