Citat:
Ursprungligen postat av thinker30
Då blir det rådjur
Då lägger jag ut frågan till våra matexperter här inne och hoppas att någon har ett smaskigt och mört rådjursrecept som kan gå hem hos svärfarsan.
Alla recept är välkomna

Här kommer ett enkelt.
Bena ur filen ur sadeln, (du kan även bena ur låret, men skär då skivor av den)
Stänk över lite whisky eller konjak, lite peppar.
Låt den ligga några dagar i kylen.
Stek den runt om sen täcker du den och slänger in i ugnen tills önskad temp.
Sås.fräs 10 krossade enbär och 10 grönpeppar i lite smör, häll på 5 dl äkta grädde, samt 2 köttbuljonger. Låt koka ihop.
Servera med ugnstekta potatisklyftor, lök, körsbärstomater, morot, palsternacka, vitlök, paprika, med lite olja över.
servera med rönnbärsgele alt svartvinbärsgele.
Det är även gott att ha hela sadeln i en gjutjärnsgryta, brynat ,med lite rödvin, lök,, vitlök, grädde lagerblad, timjan,enbär soja, samt oxbuljong. kanske lite rönnbärsgele i.