2013-02-05, 21:12
  #3469
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Jag behöver lite hjälp.

Min köttgryta har en bitter eftersmak. Hur blir jag av med den?

Högrev
Morot
Potatis
Lök
Purjolök
Vitlök
Köttbiljong
Newcastle Brown Ale
Timjan
Salt
Peppar

Det bittra eftersmaken kommer fram när vätskan kokat ner sig. Spär jag på med vatten försvinner den.

Vad göra?

Nu är jag inte den som skall svara, för jag kan inte nåt om sånt.

Men sabbar vin eller i värsta fall grädde allt.

Fundera på det medans nån som verkligen kan nåt svarar och så är det räddat.

Är det vitlöken som du behandlat fel... Såg inget annat som kan få en beska. Tja ölen, men den har jag inte provat.

Skivad rå potatis i en påse har ju räddat nån gryta som blev för salt. Men då var det salt.
Citera
2013-02-05, 21:59
  #3470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu är jag inte den som skall svara, för jag kan inte nåt om sånt.

Men sabbar vin eller i värsta fall grädde allt.

Fundera på det medans nån som verkligen kan nåt svarar och så är det räddat.

Är det vitlöken som du behandlat fel... Såg inget annat som kan få en beska. Tja ölen, men den har jag inte provat.

Skivad rå potatis i en påse har ju räddat nån gryta som blev för salt. Men då var det salt.

Jag var inne lite på ölen men det känns inte rätt sorts bitterhet. Jaja, den har kokat nästan 3 timmar nu. Dags att reda av sen får den vila tills i morgon kväll.
Citera
2013-02-05, 22:10
  #3471
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Jag var inne lite på ölen men det känns inte rätt sorts bitterhet. Jaja, den har kokat nästan 3 timmar nu. Dags att reda av sen får den vila tills i morgon kväll.

Den kanske blir helt underbar av en natt i kylen. Vi får väl hoppas det.
Citera
2013-02-06, 11:50
  #3472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinker30
Då blir det rådjur
Då lägger jag ut frågan till våra matexperter här inne och hoppas att någon har ett smaskigt och mört rådjursrecept som kan gå hem hos svärfarsan.
Alla recept är välkomna
Här kommer ett enkelt.
Bena ur filen ur sadeln, (du kan även bena ur låret, men skär då skivor av den)
Stänk över lite whisky eller konjak, lite peppar.
Låt den ligga några dagar i kylen.
Stek den runt om sen täcker du den och slänger in i ugnen tills önskad temp.

Sås.fräs 10 krossade enbär och 10 grönpeppar i lite smör, häll på 5 dl äkta grädde, samt 2 köttbuljonger. Låt koka ihop.

Servera med ugnstekta potatisklyftor, lök, körsbärstomater, morot, palsternacka, vitlök, paprika, med lite olja över.
servera med rönnbärsgele alt svartvinbärsgele.


Det är även gott att ha hela sadeln i en gjutjärnsgryta, brynat ,med lite rödvin, lök,, vitlök, grädde lagerblad, timjan,enbär soja, samt oxbuljong. kanske lite rönnbärsgele i.
Citera
2013-02-10, 01:43
  #3473
Medlem
Mango
Blandade nötter
Blandade bönor
Kokosnötsmjölk
Purjolök
Äggnudlar

Vill göra något asiatiskt av det där.. några tips? köpa lite kycklingfileer och ha till kanske? bara ösa ner hela rafset i stekpannan å fräs på?
Citera
2013-02-10, 02:24
  #3474
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Mango
Blandade nötter
Blandade bönor
Kokosnötsmjölk
Purjolök
Äggnudlar

Vill göra något asiatiskt av det där.. några tips? köpa lite kycklingfileer och ha till kanske? bara ösa ner hela rafset i stekpannan å fräs på?

Nudlarna, med kyckling och mangon till efterrätt, kanske med ett stänk citron. Less is more.

Nötterna skulle du kunna ha till en sås om du orkar, om det är typ salta jordnötter så http://www.saltpeppar.se/blog/?p=2779 Men då utan nudlarna. Purjo passar till allt, men det känns inte asiatiskt utan lite chili, nam plah osv.

Har lite idétorka just nu. Får det när jag är mätt, men Jag såg nåt tidigare i dag, General Tso chicken som såg underbar ut. Fast då åker nudlarna och allt annat ut. Så den är nog inte det du letar efter.

Lite för spretiga råvaror, eller så är jag bara trött. Sorry.
Citera
2013-02-10, 13:04
  #3475
Medlem
Köpte i nåt halvförvirrat tillstånd en låda styckfrysta torskfiléer härom veckan, som borde utgöra en del av middagen idag. Ett lunchhak jag imellanåt frekventerar serverar en grym torskrygg med knaperstekt bacon och kapris, med potatismos till. Den firren ser ut att vara körd i ugn med smör, kaprisen och det stekta baconet ovanpå, eller om man hellre ska skira smör och blanda i bacon och kapris och hälla över. Vad tror panelen?

Firren, fryst nu. Tina eller tillaga i ugn från fryst? Temp och tid?
Kapris, smör och bacon på i ugnen, eller hällas på efter?
Citera
2013-02-10, 13:06
  #3476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Köpte i nåt halvförvirrat tillstånd en låda styckfrysta torskfiléer härom veckan, som borde utgöra en del av middagen idag. Ett lunchhak jag imellanåt frekventerar serverar en grym torskrygg med knaperstekt bacon och kapris, med potatismos till. Den firren ser ut att vara körd i ugn med smör, kaprisen och det stekta baconet ovanpå, eller om man hellre ska skira smör och blanda i bacon och kapris och hälla över. Vad tror panelen?

Firren, fryst nu. Tina eller tillaga i ugn från fryst? Temp och tid?
Kapris, smör och bacon på i ugnen, eller hällas på efter?

Tina firren i kylen och smörstek den sedan snabbt. Servera med skirat smör, kapris och potatismos som du skrev. Tror det blir bäst för jag misstänker att de där styckfrysta torskbitarna är rätt tunna? Är det tjock fin torskrygg kan man överväga att köra i ugnen till 45 °C mitt i, badande i smör.
Citera
2013-02-10, 13:35
  #3477
Medlem
Cashewnötter, banan, soygurt, champinjoner ,tomater och avokado. Har ingen mixer, slänga allt i en påse -hoppa på den och lägga i blöt tills när eller kan man göra något annat?
__________________
Senast redigerad av litenfisk 2013-02-10 kl. 13:45.
Citera
2013-02-10, 13:36
  #3478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Tina firren i kylen och smörstek den sedan snabbt. Servera med skirat smör, kapris och potatismos som du skrev. Tror det blir bäst för jag misstänker att de där styckfrysta torskbitarna är rätt tunna? Är det tjock fin torskrygg kan man överväga att köra i ugnen till 45 °C mitt i, badande i smör.

Det var helt riktigt ena tunna jäklar, så nu ligger två filéer på en tallrik i kylen. Får se hur länge jag har tålamod att vänta på att dom ska tina långsamt. Ska man steka dom i baconflottet och en klick smör, eller lönar det sig smak- och utseendemässigt med varsin stekpanna?

Skirar smör till det och blandar kaprisen i det, borde funka bra tillsammans, så ljumnas kaprisen på lite.

Mandelpotatispuré och en grabbnäve gröna ärtor till det.
Citera
2013-02-10, 14:19
  #3479
Medlem
PlanetCaravans avatar
Snabb fråga

Passar Bacon och kebabsås ihop?

Har ganska ont om grejer hemma!
Citera
2013-02-10, 14:24
  #3480
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Snabb fråga

Passar Bacon och kebabsås ihop?

Har ganska ont om grejer hemma!
Bacon passar med allt. ALLT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in