2012-07-09, 07:55
Medlem
alroberts avatar
har en falukorv som ligger och väntar på att göras något med, vet inte vad man kan göra för kul med den riktigt. Vet ju att jag kan göra i ugn och så men tänkte om någon har något roligt tips!
Citera
2012-07-09, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
har en falukorv som ligger och väntar på att göras något med, vet inte vad man kan göra för kul med den riktigt. Vet ju att jag kan göra i ugn och så men tänkte om någon har något roligt tips!
En mycket enkel variant på gulasch:

Ingredienser:
- 1 större gul lök, finhackad
- 4 medelstora potatisar av mjölig sort, tärnade i ca 2 x 2 cm stora bitar
- 600 g falukorv i tärningar (ca 1 x 1 cm)
- 2 msk (!) rött paprikapulver, ej starkt
- ½ köttbuljongtärning/oxbuljongtärning eller äkta fond
- 1 msk tomatpuré
- salt
- nymalen svartpeppar
- en nypa socker
- chiliflakes eller cayenne efter smak
- ca 4 dl vatten
- neutral matolja till stekning

Arbetsgång:
Hetta upp en stekgryta eller större belagd panna. Stek sedan lök och falukorv tills korven är gyllene och löken genomskinlig.

Lägg i paprikapulvret, pepparn, chilin, sockret, buljongtärningen och tomatpurén, samt rör om. Fräs en minut och tillsätt sedan potatisen samt häll på vatten så att det precis täcker de övriga ingredienserna.

Sjud nu på svag värme tills potatisen är genommjuk och bildat en lagom tjock och fin sås. Om inte så får du reda av med lite roux (var dock försiktig på den här punkten. Det är bättre att grytan är lite för lös än alltför stabbig). Å andra sidan så får vattnet aldrig koka bort! Det gäller således att skapa balans, som vanligt. Meningen är att vattnet skall koka in och tillsammans med stärkelsen från potatisen bilda den nämnda såsen.

Smaka eventuellt av med salt och peppar, samt servera toppat med färsk persilja. Det är gott med en kall skummande lageröl till denna rätt.

~Paul~
Citera
2012-07-09, 12:19
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En mycket enkel variant på gulasch:

Ingredienser:
- 1 större gul lök, finhackad
- 4 medelstora potatisar av mjölig sort, tärnade i ca 2 x 2 cm stora bitar
- 600 g falukorv i tärningar (ca 1 x 1 cm)
- 2 msk (!) rött paprikapulver, ej starkt
- ½ köttbuljongtärning/oxbuljongtärning eller äkta fond
- 1 msk tomatpuré
- salt
- nymalen svartpeppar
- en nypa socker
- chiliflakes eller cayenne efter smak
- ca 4 dl vatten
- neutral matolja till stekning

Arbetsgång:
Hetta upp en stekgryta eller större belagd panna. Stek sedan lök och falukorv tills korven är gyllene och löken genomskinlig.

Lägg i paprikapulvret, pepparn, chilin, sockret, buljongtärningen och tomatpurén, samt rör om. Fräs en minut och tillsätt sedan potatisen samt häll på vatten så att det precis täcker de övriga ingredienserna.

Sjud nu på svag värme tills potatisen är genommjuk och bildat en lagom tjock och fin sås. Om inte så får du reda av med lite roux (var dock försiktig på den här punkten. Det är bättre att grytan är lite för lös än alltför stabbig). Å andra sidan så får vattnet aldrig koka bort! Det gäller således att skapa balans, som vanligt. Meningen är att vattnet skall koka in och tillsammans med stärkelsen från potatisen bilda den nämnda såsen.

Smaka eventuellt av med salt och peppar, samt servera toppat med färsk persilja. Det är gott med en kall skummande lageröl till denna rätt.

~Paul~

Tack för tipset men är ingenting för soppor tyvärr

men det måste provas någon dag!
Citera
2012-07-09, 16:37
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:

Att göra i ugn är riktigt fint! Annars sitter ju en klassisk stroganoff aldrig fel

Man kan även steka den tillsammans med rödlök och äpple för att sedan servera med potatismos

Mycket lycka!
Citera
2012-07-09, 19:26
Medlem
Citat:
Detta är en variant på ugnsfalu, riktigt god.

Tärna ett eller två Granny Smithäpplen (viktigt att det är den sorten)
Blanda med lika delar senap, chilisås och grädde till en sås.
Häll över den snittade falukorven och riv över lite ost.
Gratinera 20 minuter tills äpplet mjuknat och osten smält och fått färg.
Mos till (fast se till att få tag på potatis som lämpar sig till mos, inte helt lätt på sommaren).
Citera
2012-07-09, 20:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipset men är ingenting för soppor tyvärr

men det måste provas någon dag!
Det är inte fråga om soppa, utan om en gryta! Hade det varit soppa så hade jag skrivit gulaschsoppa .

~Paul~
Citera
2012-07-10, 08:30
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Att göra i ugn är riktigt fint! Annars sitter ju en klassisk stroganoff aldrig fel

Man kan även steka den tillsammans med rödlök och äpple för att sedan servera med potatismos

Mycket lycka!
låter riktigt gott!
får nog bli en korvstroganof med ris, det är mycket gott!
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Detta är en variant på ugnsfalu, riktigt god.

Tärna ett eller två Granny Smithäpplen (viktigt att det är den sorten)
Blanda med lika delar senap, chilisås och grädde till en sås.
Häll över den snittade falukorven och riv över lite ost.
Gratinera 20 minuter tills äpplet mjuknat och osten smält och fått färg.
Mos till (fast se till att få tag på potatis som lämpar sig till mos, inte helt lätt på sommaren).

måste testas!

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inte fråga om soppa, utan om en gryta! Hade det varit soppa så hade jag skrivit gulaschsoppa .

~Paul~
får väll skylla på at man inte visste att det var en annan rätt
Citera
2012-07-10, 09:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
får väll skylla på at man inte visste att det var en annan rätt
Alltså, du gör inget fel. Yngre folk förknippar gulasch med soppa. De äldre med gryta. Dessutom är namnet lite förvirrande. I gulaschens förlovade land - Ungern kallar man den här typen av gryta för pörkölt. Gulasch är oftast soppa, dock inte i alla landsdelar. Rätten lagades först av fårherdar på pusztan, dvs de vidsträckta områdena i Tiszabäckenet. Man använde i stort sett vad som fanns till hands.

Eftersom man oftast använde en fickkniv till all matlagning så brydde man sig inte om att finskära ingredienserna, utan det handlade om hela smålökar, stora stycken kött - oftast får/lamm - och de vanligaste kryddorna. Till detta åt man ett grovt bondbröd.

När pörkölten/gulaschen blev populär även i andra delar av Europa och sedermera också i USA så tog man till ett sammanfattande namn, dvs gulasch. Detta namn förknippades således med gryta och inte soppa. Dock som jag nämnde tidigare så har det mer och mer svängt även i väst och idag kan gulasch vara både soppa och gryta. Personligen anser jag att man bör specificera vad man tänker på så att det inte blir några missförstånd.

Skillnaden mellan pörkölt, gulasch, gulaschsoppa osv är ganska liten och handlar huvudsakligen om mängdförhållandena mellan de olika ingredienserna. Den s k szegedinergulaschen är dock lite annorlunda och lagas på surkål! Den är min klara favorit. Serveras förstås tillsammans med knödel, såsom man gjorde på Franz Josephs tid (kejsare av Österrike/Ungern-monarkin).

I Ungern föredrar man dock tészta (pasta), t ex nokedli eller galuska (den senare på deg med kokt potatis och mjöl i kombination). Denna pasta finns i hela centraleuropa. I Slovakien heter den t ex halusky. Nokedli motsvarar Spätzle i Österrike och Tyskland.

Sorry att jag svävade ut så pass mycket .

~Paul~
Citera
2012-07-12, 00:16
Medlem
fakirens avatar
Tänkte bjuda min flickvän på mat när hon kommer hit på fredag. Något tips på något riktigt gott som inte är allt för avancerat eller tar för lång tid att laga. Det får heller inte vara för dyrt.

(vi båda är allätare)

Tack på förhand
Citera
2012-07-12, 06:32
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Tänkte bjuda min flickvän på mat när hon kommer hit på fredag. Något tips på något riktigt gott som inte är allt för avancerat eller tar för lång tid att laga. Det får heller inte vara för dyrt.

(vi båda är allätare)

Tack på förhand

Finns mycket kul att göra, t ex kan du göra en lite lyxigare lasange med mozzarella och där du har låtit färsen ligga i rödvin i ett par timmar

Annars är en personlig favorit fläskfilé i ugn under cremefraiche/vitlökstäcke! Köp önskad mängd filé, skiva i ett par centimeter tjocka skivor och bryn lätt i smör. Lägg skivorna i en ugnssäker form. Blanda en burk cremefraiche med ca 100g chevré ost, två vitlöksklyftor och lite peppar. Rör ihop till en smet som du sedan brer över skivorna. Kör i ugnen 15-20 min på 200 grader. Servera med klyftpotatis
Citera
2012-07-12, 08:29
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Finns mycket kul att göra, t ex kan du göra en lite lyxigare lasange med mozzarella och där du har låtit färsen ligga i rödvin i ett par timmar

Annars är en personlig favorit fläskfilé i ugn under cremefraiche/vitlökstäcke! Köp önskad mängd filé, skiva i ett par centimeter tjocka skivor och bryn lätt i smör. Lägg skivorna i en ugnssäker form. Blanda en burk cremefraiche med ca 100g chevré ost, två vitlöksklyftor och lite peppar. Rör ihop till en smet som du sedan brer över skivorna. Kör i ugnen 15-20 min på 200 grader. Servera med klyftpotatis

När du säger fläskfilé i ugn så kom jag att tänka på en rätt som min mamma gör med jämna mellanrum.

Det låter furktansvärt gott. Något tips på vad jag kan servera till det? Har jag inte fått svar innan jag ska handla köper jag potatisgratäng som jag har soltorkade tomater och fetaost i!
Senast redigerad av fakiren 2012-07-12 kl. 08:42.
Citera
2012-07-12, 11:52
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
När du säger fläskfilé i ugn så kom jag att tänka på en rätt som min mamma gör med jämna mellanrum.

Det låter furktansvärt gott. Något tips på vad jag kan servera till det? Har jag inte fått svar innan jag ska handla köper jag potatisgratäng som jag har soltorkade tomater och fetaost i!

Aha, du köper gratäng i påse, färdig för ugnen! Jag som skrev i en annan tråd om hur du ska tillaga potatisgratäng från grunden. Kolla upp det och gör den själv nästa gång.

F ö så gör jag ibland champinjon- eller svampsås till ugnsstekt fläskfilé. Hasselbackspotatis och en god grönsallad så är lyckan gjord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in