Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
får väll skylla på at man inte visste att det var en annan rätt

Alltså, du gör inget fel. Yngre folk förknippar
gulasch med soppa. De äldre med gryta. Dessutom är namnet lite förvirrande. I gulaschens förlovade land - Ungern kallar man den här typen av gryta för
pörkölt. Gulasch är oftast soppa, dock inte i alla landsdelar. Rätten lagades först av fårherdar på
pusztan, dvs de vidsträckta områdena i
Tiszabäckenet. Man använde i stort sett vad som fanns till hands.
Eftersom man oftast använde en fickkniv till all matlagning så brydde man sig inte om att finskära ingredienserna, utan det handlade om hela smålökar, stora stycken kött - oftast får/lamm - och de vanligaste kryddorna. Till detta åt man ett grovt bondbröd.
När pörkölten/gulaschen blev populär även i andra delar av Europa och sedermera också i USA så tog man till ett sammanfattande namn, dvs gulasch. Detta namn förknippades således med gryta och inte soppa. Dock som jag nämnde tidigare så har det mer och mer svängt även i väst och idag kan gulasch vara både soppa och gryta. Personligen anser jag att man bör specificera vad man tänker på så att det inte blir några missförstånd.
Skillnaden mellan pörkölt, gulasch, gulaschsoppa osv är ganska liten och handlar huvudsakligen om mängdförhållandena mellan de olika ingredienserna. Den s k
szegedinergulaschen är dock lite annorlunda och lagas på surkål! Den är min klara favorit. Serveras förstås tillsammans med knödel, såsom man gjorde på Franz Josephs tid (kejsare av Österrike/Ungern-monarkin).
I Ungern föredrar man dock tészta (pasta), t ex
nokedli eller
galuska (den senare på deg med kokt potatis och mjöl i kombination). Denna pasta finns i hela centraleuropa. I Slovakien heter den t ex halusky. Nokedli motsvarar
Spätzle i Österrike och Tyskland.
Sorry att jag svävade ut så pass mycket

.
~Paul~