2012-12-16, 16:14
Medlem
Bouchards avatar
Simpel men väldigt god kyckling med klyftpotatis.

Köp eller gör egna klyftor med skal på!
kycklingfiléer och tomatsås med basilika.

lägg kycklingen i en platspåse och häll i tomatsåsen så det täcker kycklingen och lite till.
Kasta i kayene peppar och chili flakes samt honung (rätt mycket kayene)
ställ in i ugnen och ha potatisen redo i en stekpanna.
När kycklingen börjar bli klar börja steka potatisen och låt sidorna bli krispiga och goda.
När potatisen är klar, kasta över det på en tallrik och ta kycklingen och stek sidan som låg ner i botten en liten stund sedan servera.

Väldigt simpelt och gott som attans!

Tyvärr ingen bild när det var klart då jag kasta i mig det direkt

http://i48.tinypic.com/161cpr7.jpg
Senast redigerad av Bouchard 2012-12-16 kl. 16:16.
Citera
2012-12-16, 16:37
Medlem
zorzes avatar
Varning ha inte plastpåse i ugnen med kycklingen, ta i så fall aluminiumfolie, ugnsfast glasform eller en lergryra
Citera
2012-12-16, 16:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Varning ha inte plastpåse i ugnen med kycklingen, ta i så fall aluminiumfolie, ugnsfast glasform eller en lergryra
Man kan köpa stekpåsar. Mycket, mycket praktiska, speciellt när man gör helstekt kyckling.
Citera
2012-12-16, 16:42
Medlem
Bouchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Jag hade allt i en påse i kylen för att kycklingen skulle dra in lite smak.
Men ja bra för dom som inte vet.
Citera
2012-12-19, 01:50
Medlem
Leffe1337s avatar
Enkel och god trerätters för 20-25 personer.

Behöver tips på en enkel och god trerätters middag för 20-25 personer.

Huvudrätten måste bestå av något typ av kött..

Tillställningen är på nyår!

Budget är ~100kr/skalle. Dvs mellan 2000-2500.

MVH

EDIT: Med enkel menar jag att det är enkelt att tillaga för antalet personer som kommer dvs 20-25. Inte studentmat, fan vet inte hur jag ska förklara, men hoppas ni förstår Puss
Senast redigerad av Leffe1337 2012-12-19 kl. 02:21.
Citera
2012-12-19, 01:53
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe1337

MVH

Förrätt: Rosencanapé
Varmrätt: Kryddig korvstroganoff med ris
Efterrätt: Kladdkaka alternativt apelsinsorbet med vaniljpannacotta..toppas med granatäppelkärnor.
Citera
2012-12-19, 02:16
Medlem
Leffe1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Förrätt: Rosencanapé
Varmrätt: Kryddig korvstroganoff med ris
Efterrätt: Kladdkaka alternativt apelsinsorbet med vaniljpannacotta..toppas med granatäppelkärnor.

Varmrätten känns för enkel och tråkig. Isåfall att man byter ut korven mot något slags kött?

Kladdkaka känns också dessvärre väldigt tråkigt....Kanske att man avslutar med något friskt istället? Apelsinsorben låter toppen..Men detta måste tänkas igenom känner jag

Tack för tips dock!

Keep em' flowing!
Citera
2012-12-19, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe1337

MVH

EDIT: Med enkel menar jag att det är enkelt att tillaga för antalet personer som kommer dvs 20-25. Inte studentmat, fan vet inte hur jag ska förklara, men hoppas ni förstår Puss

förrätt:

chimosasallat med 3 scampi räkor var ( alla 3 olika kryddade släng lite chili lime och en skvätt tranbärsjuice för få lite söttma passar även utmärk med chili lime. serveras på el cruiciette bröd men valigt bakad bröd går bra lite olivolja basilik.

huvudrätt. oxbringa ist för oxfile om du vill hålla kostnaderna nere, oxbringa är ett väldigt mört kört och tuggas med enkörsbärssky ( lite körsbar 1 dl socker lite rom och lite rött vin . servera även en köttskyysås med smak av oxbringan i med lite grädde creme fräsch krydda med timjan.

efterätt definitivt chokladbrownie med polkagrisar gjorde från maränger och kanske lite gfrädde eller choklad sås.

lycka till
Citera
2012-12-19, 03:12
Medlem
MeanMEs avatar
.
Senast redigerad av MeanME 2012-12-19 kl. 03:34.
Citera
2012-12-19, 07:20
Medlem
klybans avatar
Har du gott om tid, eller är du under tidspress?
Det går ju göra biff stroganoff om du gillar detta.

Annars är olika högrevs grytor( texas chili, biff bourgogne, kalops osv..) väldigt goda och går att förbereda dagen innan.
Och som är i princip bara att värma på.
Brukar göra mig en biff bourgogne dagen innan och gör hasselbacks potatis dagen innan(förbereder och låter dessa bada i olja, vitlök och svartpeppar).
Blivit jätte bra dessa potatisar, utom sista gången då de blev missfärgade, dock lika goda.
Tror det berodde på för lite olja att bada i och att jag inte vände ofta i början, så det oxiderade.

Göra ett par rostbiffar, oxfilé eller liknande, som man sen skär upp när man ska äta(varmt).
Är nått som är väldigt smidigt om man ska ha kött och vill steka individuella skivor.
Viktigt att ha termometer då, och hoppas det är inte folk som är livrädda för rosa kött.
Men inte svårt att gå dom till mötes, är ju bara ta par skivor på ett fat och låta ligga i ugnen tills de precis börjar bli "gråa".
Då kan dom fortfarande har lite mört i sig kvar.

Förrätter så är ju mozzarella med lite goda korv, salami och skinka(nått alla, det får man välja själv) +grönsaker och ett gott bröd till med lite god olja över.
Nått som är en fin start på en god måltid.
Efterrätter har ju Italienarna ett par som är rätt så goda.
Egen glass är nått som ofta brukar vara en hit.
Citera
2012-12-19, 16:16
Medlem
Leffe1337s avatar
Tack för intressanta svar!!

MVH
Citera
2012-12-20, 13:23
Medlem
Paatiences avatar
Jag ska laga en 3-rättersmiddag till mina föräldrar, och den ska vara vegetarisk. Som varmrätt hade jag tänkt någon risotto och sedan fixa till 2 sparrisar till det och kanske någon simpel cocktailtomat.

Däremot vet jag inte vad jag ska laga som förrätt eller efterrätt. Jag har inte mycket erfarenhet av 3-rättersmiddagar.

Så min fråga är, eftersom jag ska göra en rätt komplicerad och tidskrävande varmrätt behöver jag en förrätt och efterrätt som går snabbt och göra, men samtidigt vara någorlunda lyxig. OBS: Vegetariskt.

Sedan kan jag passa på om någon kan något bra risotto-recept som ni verkligen gillar.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in