2012-11-08, 09:25
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tänkte göra detta Food Wishes-recept imorgon (idag):

http://foodwishes.blogspot.se/2012/10/duck-leg-adobo-real-family-meal.html

Jag använder kycklingfiléer istället och chef John säger att kycklinglår ska småputtra ungefär en timma. Gäller detta också för kycklingfiléer eller behövs kortare tid? De ska som sagt hinna ta upp såsen.

Kycklingfiléer borde bli färdiga på en halvtimma ungefär, beroende på hur stora de är. Kokar de för länge blir de snustorra.
Citera
2012-11-08, 21:20
Medlem
Jag har rostbiff i tjocka skivor (3- cm). Jag skulle vilja göra dem saftiga och rosa i mitten, ugn eller stekpanna, jag har en termometer. Alla recept jag hittar är ju så att säga helstekt rostbiff.

Så hur gör jag middagen extra lyckad? Tror jag ska piska en bea till.
Citera
2012-11-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Jag har rostbiff i tjocka skivor (3- cm). Jag skulle vilja göra dem saftiga och rosa i mitten, ugn eller stekpanna, jag har en termometer. Alla recept jag hittar är ju så att säga helstekt rostbiff.

Så hur gör jag middagen extra lyckad? Tror jag ska piska en bea till.

stekpanna till lagom temp och sen vila i form.....
Pot gratäng
rödvinssås

scharlottenlök
bacon
vitlök
pepparkorn
timjan
lagerblad
reducera ned 1 glas rött till sirap
reducera ner kycklingbuljong till lagom tjocklek på sås
sila

Typ nått sånt
Senast redigerad av SweElastic 2012-11-08 kl. 22:26. Anledning: Missade tjockleken....
Citera
2012-11-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
stekpanna till lagom temp och sen vila i form.....
Pot gratäng
rödvinssås

scharlottenlök
bacon
vitlök
pepparkorn
timjan
lagerblad
reducera ned 1 glas rött till sirap
reducera ner kycklingbuljong till lagom tjocklek på sås
sila

Typ nått sånt

Låter toppen. Men det är ju det där med temperatur som är svårt?
Hög eller låg på pannan? Hur varm ska den vara i mitten osv..
Citera
2012-11-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Låter toppen. Men det är ju det där med temperatur som är svårt?
Hög eller låg på pannan? Hur varm ska den vara i mitten osv..

Beror lite på hur du gillar ditt kött.
55 grader typ, sen vila i 5 min på skärbräda. det blir då typ rosarött
Citera
2012-11-16, 12:25
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Hej!

Jag funderar på ett långkok idag men jag behöver lite tips å trix på vad jag ska göra? Har ca 2 kg grytbitar av ytterfilé, 2 palsternackor, morötter, ca 15 färska champinjoner, rödlök, paprika och fänkål. Går det att göra något vettigt av detta? Behöver naturligtvis inte använda alla ingredienser och jag kan ta mig bort till affären (Konsum Nära med mediokert urval) vid behov. Så jag behöver tips på något trevligt recept som även barn kan uppskatta (därmed går chiligryta bort)? Är inte så sugen på burgundisk gryta kan jag väl tillägga.

Tack på förhand!
Citera
2012-11-16, 14:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Hej!

Jag funderar på ett långkok idag men jag behöver lite tips å trix på vad jag ska göra? Har ca 2 kg grytbitar av ytterfilé, 2 palsternackor, morötter, ca 15 färska champinjoner, rödlök, paprika och fänkål. Går det att göra något vettigt av detta? Behöver naturligtvis inte använda alla ingredienser och jag kan ta mig bort till affären (Konsum Nära med mediokert urval) vid behov. Så jag behöver tips på något trevligt recept som även barn kan uppskatta (därmed går chiligryta bort)? Är inte så sugen på burgundisk gryta kan jag väl tillägga.

Tack på förhand!
Gör en gryta med nordafrikanskt stuk och servera coucous till eller matvete, eller bulgur istället för potatis.
Gör en vanlig köttgryta men skippa fänkålen helt och ta det lugnt med palsternackan då den brukar bli så söt. Krydda med mald kardemumma och kanel samt tomatpuré och valfritt kryddgrönt (ev vitlök). Det blir gott och ungarna brukar gilla det. Om du vill kan du runda av grytan med en skvätt grädde så blir det ännu mer barnvänligt.
Citera
2012-11-16, 15:49
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Hej!

Tack på förhand!

Gör en höstgryta på eget vis.

Var över till föräldrar förra veckan och fick just en gryta gjord med ytterfile,otroligt mört och gott kött.

Stek köttet som är skurna i bitar.Krydda med salt,peppar,paprika krydda.Ha i paprika,morötter mfl.valfria rotfrukter som vitkål,stek nån minut,häll i grädde ,minst 3dl/500gram kött strö över mjöl så att det tjocknar lite 1msk/500gr kött.
Ha i konservgurka(som från början är hela gurkor som skärs i valfria bitar),oliver och syltlök(du kan ta bort och lägga till efter egen smak)

Låt koka minst 10min.Klart.Blir egentligen inget långkok,köttet kan egentligen förberedas dagen före så att det blir mört.

Servera med ris eller potatis

Lycka till.
Senast redigerad av zorze 2012-11-16 kl. 16:41.
Citera
2012-11-16, 22:14
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Nu var det så att Cosmo hittade en väldig trevlig brud i onsdags. Eftersom hon hade ingenting att göra lördag kväll så jag erbjud middag hos Cosmo. Ska nog hyra taken 2 så hon känner sig lite rädd och ensam , sen så kommer jag in och gör så att hon känner sig säker och får sina olika hål fyllda Det här är alltså mina planer för kvällen.

Men jag har ett megaproblem. Är verkligen ingen begåvad kock och kommer inte på något att laga. Det enda jag kommer på är tacos även fast jag är inte så förtjust i tacos och det lämpar sig inte så mycket med en dålig andedräkt med tanke på mina senare planer

Vill alltså ha en lättlagad rätt som inte ger en förjävlig andedräkt Skulle vara extremt tacksam om tips och jag lovar att berätta hur det går på dejten om jag får ett bra tips. Som nödlösning beställer jag hem pizza
Citera
2012-11-16, 22:38
Medlem
zorzes avatar
Lax i ugn med klyftpotatis är lätt.Ta bort potatisen och ha en sallad istället.
Köp sås på påse eller färdig.Påse brukar blandas med mjölk.
Lägg laxbitar på en ugnsfast form.Tvätta potatisen ,lägg den i ugnsform och skär den i klyftor och häll olja över.O du bara har en form så ha i potatisen först,ta ur och lägg sedan in laxen efter ett tag.
Potatisen kan ha högre värme,225grader laxen ska vara inne på 200grader men kortare tid.
Potatisen tar 35min och laxen 20min.
Du kan ta bort potatisen och ha sallad istället eller både ock.

Om du vill snitsa till det så köp kantareller och smörstek dem på sidan om.Kanske det inte finns färska längre,de finns på burk men vet inte hur de smakar.

Du kan googla lax med klyftpotatis så får du upp olika varianter.
Citera
2012-11-16, 22:49
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Lax i ugn med klyftpotatis är lätt.Ta bort potatisen och ha en sallad istället.
Köp sås på påse eller färdig.Påse brukar blandas med mjölk.
Lägg laxbitar på en ugnsfast form.Tvätta potatisen ,lägg den i ugnsform och skär den i klyftor och häll olja över.O du bara har en form så ha i potatisen först,ta ur och lägg sedan in laxen efter ett tag.
Potatisen kan ha högre värme,225grader laxen ska vara inne på 200grader men kortare tid.
Potatisen tar 35min och laxen 20min.
Du kan ta bort potatisen och ha sallad istället eller både ock.

Om du vill snitsa till det så köp kantareller och smörstek dem på sidan om.Kanske det inte finns färska längre,de finns på burk men vet inte hur de smakar.

Du kan googla lax med klyftpotatis så får du upp olika varianter.
Låter väldigt gott. Går det att fara till mitt lokala ica och köpa kantareller? Finns det i vanliga butiker så här års? Har inte ätit kantareller på typ 5 år. Kan ju testa steka kantareller och om det går helt och helvette får jag väl helt enkelt slänga dom

Tror ni brudar gillar lax och klyftpotatis? Ska man ha typ kryddor på fisken? Vilka isåfall? Klyftpotatis kan jag göra. Men är det bara slänga firren på en glasformen och hiva i ugnen? Man måste väl smöra (?) formen före man sätter ugnen på den? Är verkligen sämt på mat
Citera
2012-11-16, 23:09
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Låter väldigt gott. Går det att fara till mitt lokala ica och köpa kantareller? Finns det i vanliga butiker så här års? Har inte ätit kantareller på typ 5 år. Kan ju testa steka kantareller och om det går helt och helvette får jag väl helt enkelt slänga dom

Tror ni brudar gillar lax och klyftpotatis? Ska man ha typ kryddor på fisken? Vilka isåfall? Klyftpotatis kan jag göra. Men är det bara slänga firren på en glasformen och hiva i ugnen? Man måste väl smöra (?) formen före man sätter ugnen på den? Är verkligen sämt på mat
ja det kan finnas kantareller på burk så här års på ica.
Leta i frysdisken efter laxbitar,de är rensade och klara.
Du behöver inte krydda om du inte vill eftersom såsen sätter krydda på laxen så att säga.Du behöver inte smöra ,lax bitarna släpper fint,iaf då jag använder glasform.Du kan givet olja eller smöra om du vill.
Jaghar lyckats med klyftpotatis och kvinnor,ha en sallad bredvid som extra tillbehör så kan hon välja själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in