Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Hej!
Jag funderar på ett långkok idag men jag behöver lite tips å trix på vad jag ska göra? Har ca 2 kg grytbitar av ytterfilé, 2 palsternackor, morötter, ca 15 färska champinjoner, rödlök, paprika och fänkål. Går det att göra något vettigt av detta? Behöver naturligtvis inte använda alla ingredienser och jag kan ta mig bort till affären (Konsum Nära med mediokert urval) vid behov. Så jag behöver tips på något trevligt recept som även barn kan uppskatta (därmed går chiligryta bort)? Är inte så sugen på burgundisk gryta kan jag väl tillägga.
Tack på förhand!
Gör en höstgryta på eget vis.
Var över till föräldrar förra veckan och fick just en gryta gjord med ytterfile,otroligt mört och gott kött.
Stek köttet som är skurna i bitar.Krydda med salt,peppar,paprika krydda.Ha i paprika,morötter mfl.valfria rotfrukter som vitkål,stek nån minut,häll i grädde ,minst 3dl/500gram kött strö över mjöl så att det tjocknar lite 1msk/500gr kött.
Ha i konservgurka(som från början är hela gurkor som skärs i valfria bitar),oliver och syltlök(du kan ta bort och lägga till efter egen smak)
Låt koka minst 10min.Klart.Blir egentligen inget långkok,köttet kan egentligen förberedas dagen före så att det blir mört.
Servera med ris eller potatis
Lycka till.