2012-10-14, 02:01
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokstavsbarnet
Ser riktigt gott ut, men ägg? Blir det verkligen gott? :O
Absolut gott med ägg i, även fast det kanske låter litet märkligt. Ägget blir som små flagor i soppan och ger den en extra dimension.
Citera
2012-10-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Absolut gott med ägg i, även fast det kanske låter litet märkligt. Ägget blir som små flagor i soppan och ger den en extra dimension.

Okej, får köra på den här soppan i veckan då, tack så mycket
Citera
2012-10-14, 02:06
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokstavsbarnet
Okej, får köra på den här soppan i veckan då, tack så mycket
NP och lycka till
Citera
2012-10-16, 15:33
Medlem
emelions avatar
Kommer aldrig på något gott och enkelt (framförallt gott) man kan laga... Behöver hjälp! Gärna något som är riktigt matigt. Har inte ätit på ett tag, behöver bra tips!

Hels något där kött inte är för stor del, tycker kött är skumt att tugga på
Citera
2012-10-16, 15:41
Bannlyst
Skrev i fel tråd... men nu blir det rätt. Ha tagit fram denna ur frysen: http://www.bentoboy.se/lanternan/tacokyckling.jpg vad har ni för tips på att göra till? Tacoskal med sallad och såser? Ris till? Pommes, fungerar det? Ös på!
Citera
2012-10-16, 15:44
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelion
Kommer aldrig på något gott och enkelt (framförallt gott) man kan laga... Behöver hjälp! Gärna något som är riktigt matigt. Har inte ätit på ett tag, behöver bra tips!

Hels något där kött inte är för stor del, tycker kött är skumt att tugga på
En svamprisotto, kanske? På riktigt vis så klart, gärna Karl-Johanssvamp.
Givna ingredienser är förutom avorioris: kycklingbuljong, vitt vin, lök, vitlök, svamp, persilja, smör, olivolja, parmesan.
Citera
2012-10-16, 15:52
Medlem
emelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
En svamprisotto, kanske? På riktigt vis så klart, gärna Karl-Johanssvamp.
Givna ingredienser är förutom avorioris: kycklingbuljong, vitt vin, lök, vitlök, svamp, persilja, smör, olivolja, parmesan.

Mm... Vin är ju jävligt gott i mat! Kan man hitta karl-johan i vanliga mataffärer eller får man ta sig till exotiska ställen (skogen? torgstånd?).
Citera
2012-10-16, 16:02
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelion
Mm... Vin är ju jävligt gott i mat! Kan man hitta karl-johan i vanliga mataffärer eller får man ta sig till exotiska ställen (skogen? torgstånd?).
Torkad Karl-Johan finns i välsorterade mataffärer och funkar bra.
Har du aldrig gjort risotto förut, så kan det vara bra att tänka på att inte bränna löken och riset i början och se till att hälla i buljongen lite i taget medan du rör ofta.
Det är en liten process, men ta det lugnt och var noggrann så går det nog vägen.
Citera
2012-10-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Är det någon som har något recept på hemgjorda fiskpinnar? har alltid velat testa göra själv efter jag fick det på en restaurang en gång, "panerad torskfilé" hette det då tror jag men i princip kan man väl göra på vilken undervattenfisk som helst? ;P

Halvfabrikaten är ju ett skämt...

Det är godare att göra den på frihand. Ströbröd plus din egen kryddning bara, busenkelt. Vänd fisken i ett uppvispat ägg innan bara.

Citat:
På vilken undervattenfisk som helst

Hehehe.
Citera
2012-10-16, 21:56
Bannlyst
Idag gjorde jag köttfärsfyllda paprikor.

Använde mig av blandfärs, champinjoner, extra stark tacokryddmix, blandade kryddor och smällt ost.

Men vad kan man ha till? Något litet sådär som kan va pricken över i:et.
Citera
2012-10-17, 01:41
Medlem
Leffe1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Idag gjorde jag köttfärsfyllda paprikor.

Använde mig av blandfärs, champinjoner, extra stark tacokryddmix, blandade kryddor och smällt ost.

Men vad kan man ha till? Något litet sådär som kan va pricken över i:et.

Chili-cheeze tacochips och en god salsa?

Undrar själv vad jag ska göra på fredag, jag ska laga mat åt mig och min mor, som tycker det alltid är lika gott när jag lagar mat (är 19 år).

Tips på gott kött som man kan göra i ugn (brukar annars steka köttet) och tillbehör till köttet?

MVH
Citera
2012-10-17, 09:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe1337
Chili-cheeze tacochips och en god salsa?

Undrar själv vad jag ska göra på fredag, jag ska laga mat åt mig och min mor, som tycker det alltid är lika gott när jag lagar mat (är 19 år).

Tips på gott kött som man kan göra i ugn (brukar annars steka köttet) och tillbehör till köttet?

MVH
rostbiff och köpes potatissallad, lite grönt till det och en grädd/whiskey-sås slänger du ihop lätt, tror jag (whiskyn är till kocken)

Eller skit i potatissalladen och gör potatisgratäng i ugnen, den är ju varm i alla fall.
Senast redigerad av christery 2012-10-17 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in