2011-09-20, 22:59
  #2053
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nejton
Skulle inte en simpel räktoast vara att föredra? Är en relativt "lätt" förrätt i mina ögon som skulle passa bra till din "tunga" huvudrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Toast skagen är det enda som ploppar upp. Är lite för trött för att tänka, men du får säkert fler bra förslag.

Laxen är lite pillig att få bra. Vill gärna gå torr. Så man kanske kan fortsätta med smaktemat och en sås ala skagen för dom som vill, alltså vid sidan om. Männsikor är ju olika. Så gör lite extra och smäll på bordet till laxen så får dom som vill "förstöra" din romsås - som jag inte har upplevt har krämigheten jag vill ha. Men jag kan ju ha haft otur.

En "simpel räktoast"/toast skagen skulle självklart fungera och jag skäms lite att jag inte tänkt på det innan.

Jag skulle säkert kunna göra en sås med smak mot skagen, en romsås och sen sa fiskhandlaren att han gillade ifall man rörde ihop en sås med t.ex turkisk yoghurt, ingefära och citron. Så jag får se vad jag gör, lite experiment imorn i köket helt enkelt. :P
Citera
2011-09-22, 03:37
  #2054
Medlem
mygans avatar
Tänkte åka och handla idag (torsdag) när jag vaknat, ge mig lite förslag på något som man kan göra med typ lax/torsk och potatis. Ja då menar jag inte enbart de 2 ingredienserna, utan det är bara att tipsa på om olika rätter, är trött på korv och makaroner......
Citera
2011-09-22, 13:02
  #2055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Tänkte åka och handla idag (torsdag) när jag vaknat, ge mig lite förslag på något som man kan göra med typ lax/torsk och potatis. Ja då menar jag inte enbart de 2 ingredienserna, utan det är bara att tipsa på om olika rätter, är trött på korv och makaroner......
Ok torsk...
smörj en ugnsform
lägg dit torsken salta och krydda med vitpeppar och pepparmix
strö rikligt med dill , purjolök, rödpaprika över
häll på grädde samt några klickar smör, gratinera i ugnen.

Lax den tycker jag blir god om man saltar runt om ,
sen har santa maria en kvarn med chili som är jävligt god och stark, dra några varv med den över samt pressa lite lime/citron över.
Stek i ugn.
sås till den blanda creme fraiche med lite majonäs samt några matskedar mangochutney alternativt pressad vitlök.

Eller riv skalet av en lime plus saften och blanda med 5 dl creme fraiche, tillsätt 1 msk riven ingefära (färsk) och 2 msk flytande honung. Blanda och du får en väldigt frisk sås.
Citera
2011-09-22, 14:57
  #2056
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Tänkte åka och handla idag (torsdag) när jag vaknat, ge mig lite förslag på något som man kan göra med typ lax/torsk och potatis. Ja då menar jag inte enbart de 2 ingredienserna, utan det är bara att tipsa på om olika rätter, är trött på korv och makaroner......
Jag åt torsk med potatismos och citronsmör igår.
Körde ett foliepaket som jag la en torskbit i, några tomatskivor, lök, dill, saltade lite, paprika och ett par klickar smör, sen bara vika ihop foliepaketet och in i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter.

Citronsmöret gjorde jag på 50 gram rumstempererat smör, rivet skal från en citron och saften från en citron och 5-6 droppar gul karamelfärg (för den fina färgens skull), lite salt och vitpeppar, sen spred jag ut det som en korv på ett bakpapper och rullade pappret som när man rullar en cigg så det blir helt runt och sen in i frysen tills resten av maten är klar. För att få ihop smöret med citronvätskan så måste man ha elvisp, skitsvårt annars.

Potatismoset körde jag 3kg king edvard som kokades i vatten tills de nästan föll sönder, vattnet hälldes av sen över med potatisen i en bunke, 100-200g smör, ca 3-5dl mjölk, salt och peppar, sen mosa med mosverktyget eller elvisp vad man nu känner för.

Sen när torskpaketet är färdigt så är det bara att hälla över skyn från paketet till tallriken och sen häller man över fisken och de kokta grönsakerna också. Det smälta skirade smöret är grymt gott ihop med potatismoset och fisken är perfekt, faller isär och är saftig av smakerna. Citronsmöret skär man ett par bitar av och lägger på firren så det smälter.

Som vanligt så får man börja med det som tar längst tid, potatisen.
Citera
2011-09-22, 19:35
  #2057
Medlem
Gotts avatar
Ska bila två dagar i nästkommande vecka. Skulle vilja ha tips på bra mat att ta med och som håller bra (frysbox finns tillgänglig). Mindre och större mål som går både lätt och snabbt att äta. Kom med tips!
__________________
Senast redigerad av Gott 2011-09-22 kl. 20:27.
Citera
2011-09-24, 14:58
  #2058
Medlem
Worezs avatar
Ska laga mat med polaren ikväll då båda är gräsänklingar. Förslag? Vi är nog båda inställda på något med pasta, färsk pasta.
Citera
2011-09-27, 02:06
  #2059
Medlem
livannas avatar
Tips på riktigt god köttfärssås tack
Citera
2011-09-27, 08:29
  #2060
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livanna
Tips på riktigt god köttfärssås tack
https://www.flashback.org/sok/K%C3%B6ttf%C3%A4rss%C3%A5s?f=79
Citera
2011-09-27, 16:27
  #2061
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Ska laga mat med polaren ikväll då båda är gräsänklingar. Förslag? Vi är nog båda inställda på något med pasta, färsk pasta.
Färsk pasta tillsammans med vitlöksfrästa blåmusslor (färska) och lite chili tycker jag är en höjdare. Ska det inte vara så pretentiöst kan du laga en tomatsås med massa färsk basilika i, välsmakande även det

Edit: såg nu att mitt svar kom några dagar för sent
Citera
2011-09-27, 18:13
  #2062
Medlem
hetfields avatar
Skulle vilja göra en fisksoppa, har lite snålt med ingredienser bara.

Ingredienser: potatis, lök, sej, lax, tomater och frysta grönsaker. Har även creme fraiche, matlagningsgrädde och buljong.

Är det samma koktid på laxen och sejen? Tar gärna mot ett enkelt recept om någon har ett på lager.
Citera
2011-09-27, 21:03
  #2063
Medlem
christerys avatar
Häv i pottisen först, lök kan du väl ha i men krydda hellre upp soppan lite. Är det färska tomater så skulle jag haft dom vid sidan om. I med dom frysta grönsakerna när allt nästan är klart och firren lite efter det om den inte är fryst. Lite citronpeppar på i efterhand om inte kryddningen vart bra kan ju rädda rätten.

Men sej anser jag vara tråkig så jag har inte nåt bra recept.

Har man en hollandaise till så går det väl an med trist fisk. Men Jag anar att den inte blir 100.

Månne hur det funkar att göra citronbitare på den istället. Nån soppa är det ju inte men kan faktiskt bli bättre. Snoka på recept med valfri sökmotor och du skola finna.
Citera
2011-09-27, 22:14
  #2064
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Häv i pottisen först, lök kan du väl ha i men krydda hellre upp soppan lite. Är det färska tomater så skulle jag haft dom vid sidan om. I med dom frysta grönsakerna när allt nästan är klart och firren lite efter det om den inte är fryst. Lite citronpeppar på i efterhand om inte kryddningen vart bra kan ju rädda rätten.

Men sej anser jag vara tråkig så jag har inte nåt bra recept.

Har man en hollandaise till så går det väl an med trist fisk. Men Jag anar att den inte blir 100.

Månne hur det funkar att göra citronbitare på den istället. Nån soppa är det ju inte men kan faktiskt bli bättre. Snoka på recept med valfri sökmotor och du skola finna.
Håller på att koka nu, tror det kan bli bra, tog för mycket peppar bara.

Tackar för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in