Citat:
Ursprungligen postat av mygan
Tänkte åka och handla idag (torsdag) när jag vaknat, ge mig lite förslag på något som man kan göra med typ lax/torsk och potatis. Ja då menar jag inte enbart de 2 ingredienserna, utan det är bara att tipsa på om olika rätter, är trött på korv och makaroner......
Jag åt torsk med potatismos och citronsmör igår.
Körde ett foliepaket som jag la en torskbit i, några tomatskivor, lök, dill, saltade lite, paprika och ett par klickar smör, sen bara vika ihop foliepaketet och in i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter.
Citronsmöret gjorde jag på 50 gram rumstempererat smör, rivet skal från en citron och saften från en citron och 5-6 droppar gul karamelfärg (för den fina färgens skull), lite salt och vitpeppar, sen spred jag ut det som en korv på ett bakpapper och rullade pappret som när man rullar en cigg så det blir helt runt och sen in i frysen tills resten av maten är klar. För att få ihop smöret med citronvätskan så måste man ha elvisp, skitsvårt annars.
Potatismoset körde jag 3kg king edvard som kokades i vatten tills de nästan föll sönder, vattnet hälldes av sen över med potatisen i en bunke, 100-200g smör, ca 3-5dl mjölk, salt och peppar, sen mosa med mosverktyget eller elvisp vad man nu känner för.
Sen när torskpaketet är färdigt så är det bara att hälla över skyn från paketet till tallriken och sen häller man över fisken och de kokta grönsakerna också. Det smälta skirade smöret är grymt gott ihop med potatismoset och fisken är perfekt, faller isär och är saftig av smakerna. Citronsmöret skär man ett par bitar av och lägger på firren så det smälter.
Som vanligt så får man börja med det som tar längst tid, potatisen.