2011-10-25, 19:09
Medlem
KickAss-1337s avatar
Hej FB!

Lite sent med ett tips för dagens middag nu kanske, men ikväll blir det en riktig klassiker, nämligen kassler

Billigt som tusan (gav typ 40:- för ett kilo), och nu ska den just till att köras i ugn. För att spica till det hela en aning blandade jag ihop passerade tomater (500g) med div. kryddor så som lökpulver, cayenne, citronpeppar, paprikapulver, salt och vanlig svartpeppar. Skiva härligheten i inte allt för tjocka skivor, lägg därefter på en plåt (med höga kanter) ev. valfri ugnsfast form och häll över såsen. För den som vill går det utmärkt att köra på riven ost i önskad mängd.

Till detta fungerar det utmärkt med vanlig kokt potatis, men vill man lyxa till det lite gör man mos! Potatismos är göttans men personligen gör jag hellre blomkålsmos, grymt gott och nyttigt samtidigt som blomkålen är tokigt billig just nu!

Hoppas det vattnas i några munnar nu
Citera
2011-10-27, 13:22
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Lagade nyligen en rätt god maträtt som jag improviserade fram litegrann. Inte direkt många ingredienser but nonetheless.

Pasta (valifri sort)
Dansk bog salami (går väl att bytas ut mot vad man föredrar)
Soltorkade tomater (rikligt)
Pressad vitlök (rikligt)
Olivolja

Eventuellt kan sallad, oliver och riven/smält ost adderas. Det hade jag dock inte. Kanske skall uppgradera den här rätten en aning ikväll.
Citera
2011-10-28, 15:02
Medlem
Nemjungs avatar
Hej, har ni några tips på nåt gött käka att laga? är trött o sleten men ändå ha nåtgott. Ska iväg och handla lite senare så tips sökes!
Citera
2011-10-28, 16:08
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Hej, har ni några tips på nåt gött käka att laga? är trött o sleten men ändå ha nåtgott. Ska iväg och handla lite senare så tips sökes!
Vad som är gott är ju väldigt individuellt. Men min favorit är minestronesoppa. Kanske knäckebröd med ost till. Går snabbt att göra och man kan göra dubbel sats och ha matlåda i flera dagar. Soppan blir bara godare av att värmas upp dagen efter.

Ingredienser för minestronesoppan. Purjolök, morötter, rödlök, basilika, spansk peppar, buljongtärningar, vitlök, tomatpuré, olivolja, passerade tomater och pasta.
  • 2 msk olivolja
  • 1 rödlök, välhackad
  • 2 morötter, som ska skalas och strimlas
  • 2 klyftor vitlök, finhackad
  • 1-2 välhackad och urkärnad spanskpeppar
  • 500 gr krossade tomater
  • 4 msk tomatpuré
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1,2 liter vatten
  • 100 gr spagetti som bryts, eller fusilli, gnocchi osv.
  • ½ dl hackad färsk basilika eller 2 msk torkad
  • 2 dl sköljd och fint ringad purjolök
  • (Salt och svartpeppar)

Värm upp oljan i en kastrull/gryta och fräs rödlöken, morötterna, spansk pepparn och vitlöken i några minuter. Slå sedan i krossade tomater, vatten, tomatpurén och buljongtärningarna. Sedan i med pastan och låt koka tills den är mjuk (25 minuter är lagom för att det ska bli lagom tjock soppa). Häll i basilikan och purjolöken och låt puttra i 5 minuter till, smaka av och tillsätta salt och peppar.

Framplockade ingredienser:
http://i41.tinypic.com/14ecufq.jpg

Morot, rödlök, peppar och pressad vitlök redo att åka ner i stekpannan:
http://i43.tinypic.com/9hrhv6.jpg

Purjo och basilika:
http://i39.tinypic.com/r7op52.jpg

Allt i grytan:
http://i44.tinypic.com/14w6mxf.jpg
Citera
2011-10-28, 16:52
Medlem
Nemjungs avatar
Tack! Verkar gött men sånt äter jag helst till lunch :P Ska nog köpa mig en köttbitt , slå en bea o rosta lite rotsaker..
Citera
2011-10-28, 17:43
Medlem
Tjenare!

Tog fram en älgstek ( kalvbog ) ur frysen för en timme sedan. Har letat frenetiskt efter recept men hittar inget vettigt. De jag har förstått är att den verkar användas i gryttor men jag vill ha den i ugnen.

Fungerar det att köra den i ugnen? Om någon har något gött recept så dela gärna med er!
Citera
2011-10-28, 18:24
Medlem
vis avatar
Hej.
Jag vill ha förslag på roliga, ovanliga, men enkla maträtter som jag och mina kompisar kan laga ikväll.

Vi har lagat pizza, tacos och langos tidigare. Vill göra nåt liknande.
Citera
2011-10-28, 18:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weex
Tjenare!

Tog fram en älgstek ( kalvbog ) ur frysen för en timme sedan. Har letat frenetiskt efter recept men hittar inget vettigt. De jag har förstått är att den verkar användas i gryttor men jag vill ha den i ugnen.

Fungerar det att köra den i ugnen? Om någon har något gött recept så dela gärna med er!

Skulle nog inte köra med detta men kanske... verkar inte använda stektermometer. 1½ timme i 175, tja det kanske blir bra... Du får bestämma själv.

Har alltså inte testat det.
Citera
2011-10-29, 13:53
Medlem
Vet iofs vad jag ska laga idag men vad jag ska ha till är en större fråga.
Ska laga rödtungafilé med vitvinsås och pressad potatis...men nu till frågan; vad ska jag ha till? någon grönsak kanske..?
Citera
2011-10-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vi
Hej.
Jag vill ha förslag på roliga, ovanliga, men enkla maträtter som jag och mina kompisar kan laga ikväll.

gor en risotto med porcini svamp. polarn gjorde det forra helgen och det var hur gott som helst
Citera
2011-10-29, 14:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colo Colo
Vet iofs vad jag ska laga idag men vad jag ska ha till är en större fråga.
Ska laga rödtungafilé med vitvinsås och pressad potatis...men nu till frågan; vad ska jag ha till? någon grönsak kanske..?

Dill, naturligtvis. Kanske lite smörstekta svampar (champisar eller trattisar) kan passa. Men man få ju hålla ner på smaken. Men dill är givet till fisk om man är osäker, satt och funderade på fänkål - men nej...

Möt lite mot smakerna i såsen ifall du tänker fritt.

Folk gillar inte att jag sätter citronpeppar i fisk eller carambole men det blir åxå gott.
Citera
2011-11-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vi
Hej.

Är pizza och tacos ovanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in