2011-12-16, 14:06
  #2293
Medlem
Bylines avatar
Jag har fått ett gäng blandade Glenphilly cheddarostar.
Det är alldeles för många att bara äta som de är till ostbricka (fast jag har redan lyckats sätta i mig en 200 grams whisky cheddarost au naturell).

Fetthalten är ju så hög på dessa ostar så jag funderar hur deras smältegenskaper är? Är mest rädd för att det bara blir olja av dem utifall jag har dem i matlagning, eller...?
Är det någon som har några förslag? Vill helst inte ge bort dem i min tur, då jag älskar ost.
Citera
2011-12-16, 14:21
  #2294
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har fått ett gäng blandade Glenphilly cheddarostar.
Det är alldeles för många att bara äta som de är till ostbricka (fast jag har redan lyckats sätta i mig en 200 grams whisky cheddarost au naturell).

Fetthalten är ju så hög på dessa ostar så jag funderar hur deras smältegenskaper är? Är mest rädd för att det bara blir olja av dem utifall jag har dem i matlagning, eller...?
Är det någon som har några förslag? Vill helst inte ge bort dem i min tur, då jag älskar ost.
Funkar i nästan allt, från lasagne till gratäng. Testa riven cheddar i tomatsoppan .

~Paul~
Citera
2011-12-16, 14:30
  #2295
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Funkar i nästan allt, från lasagne till gratäng. Testa riven cheddar i tomatsoppan .

~Paul~
Ah, så de funkar alltså i mat! Då blir det kanske and spenatlasagne i helgen tillsammans med ostsås gjord på engelsk cheddar. Jag gillar bara kall tomatsoppa, typ gazpacho, inte varm tyvärr.
Undrar om det går att göra en typ carbonara på cheddar? Det bästa är väl kanske att röra ner äggulan i spagettin och strö riven ost på och sedan toppa med bacon?
Citera
2011-12-16, 16:01
  #2296
Medlem
facheusess avatar
Skulle verkligen behöva tips på vad jag kan laga ikväll, något med kyckling eller köttfärs för det är vad jag har hemma i köttväg. Vill inte ha tips på "kyckling med bea och pommes", utan något mer ordentligt. Kryddor och övriga ingredienser har jag.
Citera
2011-12-16, 16:06
  #2297
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facheuses
Skulle verkligen behöva tips på vad jag kan laga ikväll, något med kyckling eller köttfärs för det är vad jag har hemma i köttväg. Vill inte ha tips på "kyckling med bea och pommes", utan något mer ordentligt. Kryddor och övriga ingredienser har jag.
Nu ska vi se om jag kommer ihåg det här receptet... Hacka en lök, fräs den i smör med vitlök efter smak. Skär morötter och potatis i lagom stora bitar, koka i cirka en kvart med fyra buljongtärningar, mycket paprikapulver (mycket!), soja, cayennepeppar och tomatpuré. Stek under tiden köttfärsen. Häll i köttfärsen i resten av soppan, låt koka i kanske tio minuter till. Servera med bröd och ale.
Citera
2011-12-16, 16:09
  #2298
Medlem
facheusess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Nu ska vi se om jag kommer ihåg det här receptet... Hacka en lök, fräs den i smör med vitlök efter smak. Skär morötter och potatis i lagom stora bitar, koka i cirka en kvart med fyra buljongtärningar, mycket paprikapulver (mycket!), soja, cayennepeppar och tomatpuré. Stek under tiden köttfärsen. Häll i köttfärsen i resten av soppan, låt koka i kanske tio minuter till. Servera med bröd och ale.

Du snackar köttfärssoppa alltså. Ja, det är ett bra alternativ. Jag blir däremot inte alltid mätt på soppa.
Citera
2011-12-16, 16:10
  #2299
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facheuses
Du snackar köttfärssoppa alltså. Ja, det är ett bra alternativ. Jag blir däremot inte alltid mätt på soppa.
Öka mängden potatis.
Citera
2011-12-16, 16:13
  #2300
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facheuses
Skulle verkligen behöva tips på vad jag kan laga ikväll, något med kyckling eller köttfärs för det är vad jag har hemma i köttväg. Vill inte ha tips på "kyckling med bea och pommes", utan något mer ordentligt. Kryddor och övriga ingredienser har jag.
Jag testade det här recptet på balsamvinäger kyckling för någon vecka sedan, och det fick med väl godkänt här hemma.
Citera
2011-12-16, 16:29
  #2301
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Funkar i nästan allt, från lasagne till gratäng. Testa riven cheddar i tomatsoppan .

~Paul~
Nu har jag bestämt mig för vad det blir till middag. Jag hade nötfärs i frysen, och lite flatrökt skinka i kylen, så det blir svartpeppar-hottade nötfärsbiffar fyllda med en skiva flatrökt skinka och en tjock skiva portvinscheddar som långsamt får steka i stekpannan. Till det blir det en ljummen sallad på haricoverts, rödlök, olivolja och balsamvinäger. Tror faktiskt det kan bli en vinnare.
Citera
2011-12-16, 19:25
  #2302
Medlem
Dirges avatar
Testar något nytt i kväll !
Brynta kyckling klubbor som får puttra i portvin,gorgonzola,grädde,lite vitlök och en aning grönpeppar och till det hasselback potatis.
Citera
2011-12-16, 20:20
  #2303
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Testar något nytt i kväll !
Brynta kyckling klubbor som får puttra i portvin,gorgonzola,grädde,lite vitlök och en aning grönpeppar och till det hasselback potatis.

Mmm, lite malet paprikapulver på pottisarna, och en lösgjord gorgonzola sås vid sidan om så har du troligen 100% lycka. (Pressad eller "knosad", krossad med lite salt... vitlök i kallsåsen åxå - men man luktar nåt obestämt mellan skosula och fransos efteråt)

Lite grönpeppar i såsen gör nog inte skada heller, möter upp på den smak du eldat upp.

Verkar lite saltsnålt... men det kanske finns där som standard. Jag är saltoholic.
__________________
Senast redigerad av christery 2011-12-16 kl. 20:23.
Citera
2011-12-16, 21:30
  #2304
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mmm, lite malet paprikapulver på pottisarna, och en lösgjord gorgonzola sås vid sidan om så har du troligen 100% lycka. (Pressad eller "knosad", krossad med lite salt... vitlök i kallsåsen åxå - men man luktar nåt obestämt mellan skosula och fransos efteråt)

Lite grönpeppar i såsen gör nog inte skada heller, möter upp på den smak du eldat upp.

Verkar lite saltsnålt... men det kanske finns där som standard. Jag är saltoholic.

He he klart som fasen det va salt i dels i hönsbuljong tärningarna och vanligt salt o grönpeppar passar utmärkt till gorgonzola o det blev kanongott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in