2007-08-22, 15:51
Medlem
w84funs avatar
Idag blir det pastasallad. Kanske någon annan delat med sig förut. Ids inte leta... Ev lax eller en köttbit till. Annars funkar den bra vegetarisk också. Måste bara garnera med lite färg i så fall. Here it comes:

nykokt pasta, gärna färsk
1 liten burk creme fraiche
skivade färska champinjoner, kan stekas om du är rädd för rå smak
salt, vitpeppar sen ös på med nymalen svartpeppar

Hur gott som helt, blir bara godare efter en dag i kylen!
Citera
2007-08-22, 22:17
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Nudlar är så jäkla inte mat, i a f om man käkar ett sånt där trekronorspaket. Kör ett storkok och frys in istället, går lika snabbt att "laga till".

Alla behöver inte vara kräsna när det gäller kvalite, nu var det ju också så att jag åt det och själva tråden handlar om vad folk äter just "idag", så det var det var själva meningen med mitt inlägg.
Citera
2007-08-27, 10:54
Medlem
Rangvalds avatar
Kan ge ett tipps på e mycket god macka, som inte tar så lång tid att göra. Funkar bra som lunch eller så!

Bred på LITE margarin på en macka (valfritt Vitt bröd). Strö sedan över svartpeppar ganska rikligt, lite lite vitpeppar, och sen lite chillipulver.
Sedan tar du och steker ett ägg. Innan du vänder ägget så strö på en del svartpeppar till.
När ägget är nästan klart så lägg på mackan också på järnet så du får en fin stekyta på den. Detta är anledningen att man brer på margarin, för då rammlar inte kryddan av på järnet :P

Sen är det bara att kasta upp ägget på mackan ock dra på en del ketchup.

2-3 mackor av denna sorten duger bra som en lunch enligt mig

Går fort och smakar mumma
Citera
2007-08-28, 12:40
Medlem
lindberg88s avatar
idag blir det iaf spaghetti carbonara
en förpackning tärnad bacon, lite spagetti, en ägg gula, en halv burk parmesan (vet inte storlek) och en skvätt grädde mumma!
Citera
2007-09-01, 18:01
Medlem
FreeMarcEmerys avatar
Idag blir det Vegetarisk Lasagne

Behövs:

* 100g Torr Sojafärs (använder Kung Markattas torra som man måste koka)
* 1 dl okokta Röda Linser (Saltå Kvarn)
* Krossade Tomater (Valfri Ekologisk)
* Mjölk (Mellan Ekologisk)
* Tomatpure (Kung Markatta)
* Lök och Vitlök (Valfri Ekologisk)
* Olivolja
* Maizena redning
* Ugnsform
* Lasagne plattor (Hittade inga ekologiska, tips nån)

Tillagning:

Koka upp rikligt med vatten i en kastrull tillsammans med en tärning grönsaksbuljong och en nypa havssalt, häll därefter i linserna och låt dom sjuda i 5 minuter häll därefter i sojafärsen och låt sjuda i yttrligare 5 minuter, häll av vattnet och låt stå.
Skala och hacka löken och vitlöken och fräs i olivolja tiils dom får lite färg coh tillsätt soja och linsfärsen samt krossade tomater och tomatpure efter smak.
Krydda efter smak, chilli, peppar osv helt efter smak. Låt sedan färsen stå och puttra lite på svag värme medans du gör bechamelsåsen.
5 dl mjölk reds med maizena redning och kryddas med salt och peppar, jag brukar ha lite riven ost oxå.
Ta sen formen och häll i sås, färs, plattor, sås, färs, plattor osv tills det blir 3-4 lager plattor och avslute med ett sås-färs lager som du strör lite ost på.
In i ugnen på 225 grader i 20 minuter sen klart.
Citera
2007-09-02, 16:13
Medlem
Millencolins avatar
Idag blir det följande:

* vego-nuggets
* potatiskroketter
* bianässås (stavning)

Smaklig måltid
Citera
2007-09-02, 16:18
Medlem
tapirs avatar
Idag blev det räkwok

300g euroshopper wokmix
250g äggnudlar

Räkor.

Stek och koka grönsakerna och nudlarna, blanda ihop, kör i räkor och låt dom endast bli varma, inte krympa. Salta, tillsätt soja och avnjut med sweet chili-sås
Citera
2007-09-02, 16:31
Medlem
Idag ska det nog bli stekta orrbröst med kantareller. Gjorde nyss upp orrarna jag sköt igår och kantarellerna jag plockade igår. Jag äter normalt inte svamp, men jag ska göra ett försök. Med mycket grädde så tror jag att det inte är så illa.
Höll på att glömma att jag tog upp lite färsk mandelpotatis i förrgår också..

Så får det bli..
Citera
2007-09-05, 16:53
Medlem
Bolages avatar
Hemmagjord falafel!

2 burkar kokta kikärter
1½ gul lök
3-4 vitlöksklyftor
3-4 tsk spiskummin
1-2 tsk koriander
½ tsk garam masala
1 tsk cayennepeppar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
citron, ungefär saften från en kvarts
1 tsk tahini
1-2 tsk persilja
½-1 dl vetemjöl

Mixa ihop kikärter och lök, helst med stavmixer i en bunke, tills det är en hyfsat jämn smet. Det ska vara lite klumpar kvar. blanda i alla andra ingredienser, kanske lite ströbröd om smeten är för kletig. Sen är det bara att göra små runda, tillplattade bollar och rulla i ströbröd. Det blev nog en 20 stycken ungefär av det här, så man kan gott frysa in ett gäng och spara. Fritera i olja en 3-4 minuter.

Servera i libabröd med riven vitkål, tomat, gurka, fefferoni och valfri sås. Jag gjorde en på a-fil, majonäs, massa kryddor och srirachasås.
Citera
2007-09-07, 15:56
Medlem
TomBakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millencolin
Idag blir det följande:

* vego-nuggets
* potatiskroketter
* bianässås (stavning)

Smaklig måltid

Amen käkar du bara halvfabrikat eller?
Citera
2007-09-07, 16:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Idag blir det hemgjord pizza. Barnen vill bara ha ost och skinka, men på herr och fru Hamiltons del blir det skinka, lök, svamp, tomater ost och pizzakrydda. Eventuellt åker det på lite jalapenos också...
Citera
2007-09-13, 20:30
Medlem
Idag gjorde jag en pastasås bestående av lök, vitlök, parmaskinka, soltorkade tomater, röd och gul paprika, svarta oliver och champinjoner. Hacka upp och fräs i stekpanna ett tag, salta och peppra och slå sen på matlagningsgrädde efter behag och låt puttra ytterligare ett tag. På slutet slängde jag ner lite färsk basilika också. Gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in