2012-08-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid...
Har haft Afte i ca 35 år.

Olika medel som stryks på såret lindrar smärtan men hindrar inte att Afte återkommer. Det jag tycker hjälper bäst är motion (hålla sig i form), mycket sömn samt tandkrämen Zendium (borsta 3-4 ggr/dag).
Oj, så det kan vara kroniskt ?
Citera
2012-08-14, 17:59
Medlem
Aftnen som jag får brykar angripa på tandköttet och förstör tandköttet, är rädd att jag inte kan stoppa att få återkommande aften, för annars kan det leda till att jag får tandlossning.
Citera
2012-08-14, 18:09
Medlem
Jag har haft aften i ungefär 10 år nu, det kommer med ojämna mellanrum men 1-2 månader max tills nästa utbrott. Brukar få 2-3 st aften åt gången.
Jag tycker inte det är så farligt, det gör lite ont, lite jobbigt att borsta tänderna men inte mer än så.
Min mamma är tandläkare och hon har gett mig en rad olika läkemedel att testa. Jag tycker inte läkemedel som man ska lägga på aften är bra då jag har problem med att få det att stanna kvar. Jag har aften just nu och kör på nån sköljgrej som heter "aftex" eller nåt i den stilen. Går att köpa på apoteket. Smärtan lindras mycket snabbt och jag vet inte om det bara är jag men jag tycker också att när man sköljer med "aftex" så blir aftena inte större.
Hoppas du hittar nåt!
Citera
2012-08-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trickydicky
Jag har haft aften i ungefär 10 år nu, det kommer med ojämna mellanrum men 1-2 månader max tills nästa utbrott. Brukar få 2-3 st aften åt gången.
Jag tycker inte det är så farligt, det gör lite ont, lite jobbigt att borsta tänderna men inte mer än så.
Min mamma är tandläkare och hon har gett mig en rad olika läkemedel att testa. Jag tycker inte läkemedel som man ska lägga på aften är bra då jag har problem med att få det att stanna kvar. Jag har aften just nu och kör på nån sköljgrej som heter "aftex" eller nåt i den stilen. Går att köpa på apoteket. Smärtan lindras mycket snabbt och jag vet inte om det bara är jag men jag tycker också att när man sköljer med "aftex" så blir aftena inte större.
Hoppas du hittar nåt!
Vart på munen brukar du få sår ?
Citera
2012-08-14, 18:15
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPeshmerga
Är läkemedlem bara till gör att lindra smärtan, eller tar den också bort vruset som orsakar infektionen ?

Det är inte ett virus, ialf om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att orsaken till afte är okänd. M. Crohns sjukdom m.m är något man misstänker ska kunna ge afte. Lider själv utav det, dock verkar det gå i skov för mig, kan vara utan i 6 månader, medans andra halvåret har jag sår återkommande hela tiden..
Citera
2012-08-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Det är inte ett virus, ialf om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att orsaken till afte är okänd. M. Crohns sjukdom m.m är något man misstänker ska kunna ge afte. Lider själv utav det, dock verkar det gå i skov för mig, kan vara utan i 6 månader, medans andra halvåret har jag sår återkommande hela tiden..
Min tandläkare sa att jag hade afte och att den var en virus infektion. Troligtvis blev jag smittad av min far eftersom problemet dök upp efter att jag råka borsta från hans tandborste en gång och sedan dess har jag återkommande inflammation
Citera
2012-08-14, 18:23
Medlem
Zelogaths avatar
Finns som nämnt ingen bra förklaring till afte, men vissa har kunnat koppla en viss afte till att man har ätit dålig kost/sovit dåligt, minns jag inte helt fel så finns det en hemsida där afte-drabbade samlas för att gemensamt komma fram till olika symptom och även lindrande av dessa hemska munsår

Jag skulle dock inte borsta tänderna mer än två gånger om dagen trots afte.
Men som nämnt så är Zendium en bra tandkräm att använda, då det är en av få tandkrämer som inte innehåller natriumlaurylsulfate!

Själv lider jag av afte och brukar ha det så pass ofta så att jag kommer ihåg de få dagar då jag inte har det

Tycker dock att det verkar bli mer "afte-fria" dagar om jag inte äter onyttigt och sover ordentligt (ca 8tim /dygn).
Frossade i mig en chipspåse och annat onyttigt en natt och det dröjde inte länge innan jag fick munsår..

Kolla upp hemsidan som sagt, afte.se tror jag att det är
Citera
2012-08-14, 18:37
Medlem
Okej, har en sista fråga.

Nu är de så att jag har fått återkommande afte under ett år och jag har inte andvänt någon slags läkemedel för blåsor och sår. Kan mitt problem med afte läkas och inte bli kronisk om jag börjar använda dessa läkemedel trots att jag har haft det i ett år.
Citera
2012-08-14, 18:40
Medlem
1) Vät ett papper och dutta det på citronsyra.
2) Tryck den citronsyratäckta ytan mot aften.
3) Bit ihop och lid, eftersom det gör förbannat ont.
4) Njut av att aften inte längre gör ont, samt att den försvinner på ett par dagar.
Citera
2012-08-14, 18:46
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Okej, har en sista fråga.

Nu är de så att jag har fått återkommande afte under ett år och jag har inte andvänt någon slags läkemedel för blåsor och sår. Kan mitt problem med afte läkas och inte bli kronisk om jag börjar använda dessa läkemedel trots att jag har haft det i ett år.
Det finns inte en jävel i världen som kan svara på det min vän, som flera har försökt säga så har ingen 100% koll på vad afte faktiskt är och varför man får det.
Så ingen kan säga om du kommer att bli av med det eller inte!
De enda preparat man kan använda mot afte är diverse salvor som man duttar på innan blåsan spräcks, personligen så upptäcker jag bara blåsan 10% av de gångerna som jag får afte, så i mitt fall så hjälper inte sådant så ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
1) Vät ett papper och dutta det på citronsyra.
2) Tryck den citronsyratäckta ytan mot aften.
3) Bit ihop och lid, eftersom det gör förbannat ont.
4) Njut av att aften inte längre gör ont, samt att den försvinner på ett par dagar.
Låter ganska idiotiskt.
Beprövad metod förstår jag?
Citera
2012-08-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Det finns inte en jävel i världen som kan svara på det min vän, som flera har försökt säga så har ingen 100% koll på vad afte faktiskt är och varför man får det.
Så ingen kan säga om du kommer att bli av med det eller inte!
De enda preparat man kan använda mot afte är diverse salvor som man duttar på innan blåsan spräcks, personligen så upptäcker jag bara blåsan 10% av de gångerna som jag får afte, så i mitt fall så hjälper inte sådant så ofta.

Låter ganska idiotiskt.
Beprövad metod förstår jag?
Kan man använda läkemedler dagligen eller 1 gång i veckan så att man stoppar aften innan det orsakar skada ?

Sedan undrar jag ni som får afte, brukar ni också få inflammation på tandköttet också ?
Citera
2012-08-14, 18:57
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Kan man använda läkemedler dagligen eller 1 gång i veckan så att man stoppar aften innan det orsakar skada ?

Sedan undrar jag ni som får afte, brukar ni också få inflammation på tandköttet också ?
Har du blåsor dagligen så why not, läkemedlen använder man som sagt på blåsorna och det kan, om man har tur, förhindra att de blir stora munsår.

Har man inflammation på tandköttet så borstar man nog tänderna ganska dåligt, se över din munhygien och borsta tänderna två gånger om dagen, tandtråd samt munskölj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in