2012-05-03, 21:32
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
Haha minerna på programledarna på återbesöket
De ser inte heeelt övertygade ut om sanningshalten med 8-9000 över varje månad!

De bara måste ju vara hemlösa nu?
Det finns ju inte en chans att de klarade det här?
Alltså, med 38 papp netto klarar man rätt mycket. Det förvånade mig snarast hur de lyckats misslyckas så kapitalt till att börja med, med den månadsinkomsten? Efter fasta kostnader måste de bränna nästan en papp om dagen. Till och med som köphungrig borde det funka rätt ok. Sanslöst blåst par alltså...

Programmet har för övrigt hjälpt till att lista ut funktionen för IQ hos SMS-lånetagare:

IQ(SMS-lånetagare) = 80 - ((antal lån)*(2+r) + (lånat belopp)/((1000)*(3-(1+r))))
där r = räntesats i % / 100

Som snabb inspektion visar, är det faktiskt möjligt att nå negativ IQ. Detta avviker dock ej signifikant från observationer ur verkligheten och får stå kvar som ett möjligt genombrott inom forskningsområdet.
Citera
2012-05-09, 18:18
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Usch vad pinsamt det är med folk utan smak som får för sig att de har smak. De sporrar varandra (men lever i osäkerhet) och jag slår vad om att maken t ex inte kan tänka sig att köpa en märkeströja där inte märket står tydligt skrivet.

Det enda som saknades i budgetscenen var ett par vita tubsockor under tofflorna men han har väl snappat upp på nätet någonstans att det inte är "klassigt".

Urk!
Citera
2012-05-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Haha, allvarligt? Ok. Killen har haft ett företag som han använt till att totalrenovera sitt hus för - därav jätteskulden till kronofogden. Nu skall skattebetalarma betala för hans miljonrenovering. Nice.

Nej, det är INTE skattebetalarna som betalar när man skuldsaneras. Enligt min mor som är civilekonom så innebär skuldsanering följande:

1. Om du av KFM bedöms inte kunna betala dina skulder inom en överskådlig tid (numera vanligtvis 10-15 år, men undantag görs) så beslutas om en skuldsanering.
2. Skulderna fryses, dvs. de ökar inte alls, under en 5-årsperiod.
3. Under denna tid så tar KFM hela din inkomst minus det statliga existensminimumet, vilket är något mer än den sk. riksnormen (ca 3500 kr + boende + A-kassa + fackavgift för en ensamstående över 18 år). Dessa pengar använder KFM till att betala av på dina skulder. Det förekommer dock att man inte tar nånting alls, men bara om du absolut inte har någon inkomst utöver soc.
4. Efter 5 år så avskrivs de återstående skulderna. Det är alltså dina fordringsägare som förlorar pengar. Inte skattebetalarna.

Och för att beviljas sanering alls måste du först ha gjort allt du kan för att själv betala, dvs. sålt allt som du kan avyttra.

EDIT: Du betalar alltså i (nästan) vilket fall som helst EN STOR DEL av skulderna. Resten förlorar fordringsägarna.
Citera
2012-05-12, 18:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savox
Nej, det är INTE skattebetalarna som betalar när man skuldsaneras. Enligt min mor som är civilekonom så innebär skuldsanering följande:

1. Om du av KFM bedöms inte kunna betala dina skulder inom en överskådlig tid (numera vanligtvis 10-15 år, men undantag görs) så beslutas om en skuldsanering.
3. Under denna tid så tar KFM hela din inkomst minus det statliga existensminimumet, vilket är något mer än den sk. riksnormen (ca 3500 kr + boende + A-kassa + fackavgift för en ensamstående över 18 år). Dessa pengar använder KFM till att betala av på dina skulder. Det förekommer dock att man inte tar nånting alls, men bara om du absolut inte har någon inkomst utöver soc.
4. Efter 5 år så avskrivs de återstående skulderna. Det är alltså dina fordringsägare som förlorar pengar. Inte skattebetalarna.

Och för att beviljas sanering alls måste du först ha gjort allt du kan för att själv betala, dvs. sålt allt som du kan avyttra.

EDIT: Du betalar alltså i (nästan) vilket fall som helst EN STOR DEL av skulderna. Resten förlorar fordringsägarna.

Din beskrivning stämmer bra. Det är dock inte ovanligt med ganska stora skatteskulder som egenföretagare i skuldfällan (att betala skatt är inte så intressant när det går att konsumera istället). Det blir därför skattebetalarna som får betala när Skatteverket som fordringsägare tvingas skriva av skulden efter en skuldsanering. En företagare som kraftigt misskött skatter ligger dock inte jättebra till för att få en skuldsanering.
Citera
2012-05-14, 20:57
Medlem
https://www.flashback.org/p33436484#p33436484

skrivs om ett par i denna länk som var med i programet och nu har killen ifråga avlidit.
ryktas om drogrelaterat...

Var nog inte bara pizza som pengarna gick till
Citera
2012-05-14, 21:31
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savox

De förklarade ganska bra under programmet faktiskt. Jag vill göra klart för vad jag menade och hur det ser ut i det här fallet: killen har använt sitt företag (och därmed dina och mina skattepengar) att rusta upp huset, som nu står i broderns namn (men som han själv nyttjar genom t ex barnen som bor där). Han har stulit från staten, i enkla termer, och när det upptäckts hamnat i skuld. Det handlade ju bl a om en stor skatteskuld.

Du vet folk som köper tio balar toapapper "på firman"? Detta är samma sak, men i hundratusenkronorsklassen. Killen i programmet äger dock inga toarullar att ge tillbaka till staten. Då staten är fodringsägaren här, och killen inte har många tillgångar i sitt namn, slutar det, oavsett väg du tar, med att det är du och jag som betalar för hans skuld. Jag har aldrig uttalat mig om huruvida han betalar en del eller ej och ärligt talat är det rätt ovidkommande - han är ju en tjyv oavsett och jag skall inte behöva betala en krona för hans skattefiffel. De pengarna skall gå till sjukgymnastik, dialysmaskiner eller cellgifter, inte till vitvaror i borstat stål - punkt.

Det känns rätt bra att detta ledde till ett konstruktivt samtal mellan mor och barn i alla fall! Jag förstår att det inte handlar om att en skuld bara skrivs av. Men det förklarades ganska tydligt i programmet redan.
Citera
2012-05-14, 22:19
Medlem
mr_luckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffalumpen
https://www.flashback.org/p33436484#p33436484

skrivs om ett par i denna länk som var med i programet och nu har killen ifråga avlidit.
ryktas om drogrelaterat...

Var nog inte bara pizza som pengarna gick till

Han pratar ju om att han var till Amsterdam.

Hur vet du att han snubblat av pinn?
Citera
2012-05-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Vilket ärkesvin Marcela i dagens program verkar vara. Tar pengar som hennes son fått av sin pappa samtidigt som hon själv lägger tusenlappar per månad på onödiga hälsokostpreparat och bantningsmedel.

Denna kvinna liknar någon i en reklamfilm som går nuförtiden. Kommer inte ihåg vad reklamen handlar om men det är iaf en kvinna som tar ut en kundvagn på en parkering utanför någon butik.
Citera
2012-05-15, 10:00
Medlem
GeneralEttans avatar
Vilket avsnitt var det som visades igår? Jag hann bara se en liten del, men det verkade vara en repris. Han som var med var så jävla kass att killarna gav upp verkade det som.
Citera
2012-05-15, 11:00
Medlem
Zedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralEttan
Vilket avsnitt var det som visades igår? Jag hann bara se en liten del, men det verkade vara en repris. Han som var med var så jävla kass att killarna gav upp verkade det som.

Enligt tv.nu var det säsong 11, avsnitt 10.
Citera
2012-05-15, 18:20
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralEttan
Japp, för mycket dålda familjeangelägenheter. Han hade t ex säkert lovat brorsan att inte sälja bilen till någon annan, vilket produktionen inte fick veta i tid, som ledde till en liten cirkus med temat "rädda ansikte" (för alla inblandade parter).

I dagens avsnitt (repris), ser vi stereotypen av kvinnor som tappar mening efter en viss ålder. Hon betalar bokstavligen för att någon skall se henne. Det syns tydligt på hennes person vilken roll hon hade tidigare i livet och som hon säkert trivdes bra med, men så en dag vaknade hon och förstod att det livet var över. Tycker personligen synd om henne och jag hoppas hon kan hitta en givande hobby eller nå't. Sätter en hel del på att hon gråter en hel del i ensamhet och det är tråkigt om det är så.
Citera
2012-05-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
De förklarade ganska bra under programmet faktiskt. Jag vill göra klart för vad jag menade och hur det ser ut i det här fallet: killen har använt sitt företag (och därmed dina och mina skattepengar) att rusta upp huset, som nu står i broderns namn (men som han själv nyttjar genom t ex barnen som bor där). Han har stulit från staten, i enkla termer, och när det upptäckts hamnat i skuld. Det handlade ju bl a om en stor skatteskuld.

Du vet folk som köper tio balar toapapper "på firman"? Detta är samma sak, men i hundratusenkronorsklassen. Killen i programmet äger dock inga toarullar att ge tillbaka till staten. Då staten är fodringsägaren här, och killen inte har många tillgångar i sitt namn, slutar det, oavsett väg du tar, med att det är du och jag som betalar för hans skuld. Jag har aldrig uttalat mig om huruvida han betalar en del eller ej och ärligt talat är det rätt ovidkommande - han är ju en tjyv oavsett och jag skall inte behöva betala en krona för hans skattefiffel. De pengarna skall gå till sjukgymnastik, dialysmaskiner eller cellgifter, inte till vitvaror i borstat stål - punkt.

Det känns rätt bra att detta ledde till ett konstruktivt samtal mellan mor och barn i alla fall! Jag förstår att det inte handlar om att en skuld bara skrivs av. Men det förklarades ganska tydligt i programmet redan.

Jaså, jag uppfattade det som att du menade att vid skuldsanering går staten in och betalar ens skulder. Dumma mej isf...

Självklart är det så att om det handlar om skatteskulder så är det du & jag som får betala när de skrivs av. Den mest skuldsatta som jag hört talas om som blivit beviljad hade en skuld på 10,1 miljoner, personen hade drivit ett företag som gått i putten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in