2011-05-14, 09:46
  #7825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Hur menar du nu? TFF är väl "böter" för att man inte haft trafikförsäkring, inte att dom går in och betalar hans försäkring. Eller vet du att han orsakat trafikskador för 1,3 miljoner som dom betalat ut? I så fall borde han väl ha straffats ytterligare för dom brotten.

Som tobbe sa, TFF försäkrar bilen åt dig, och tar ut en avgift för detta (i alla fall i det här fallet 106 kr per dag).
Men man kan ju självklart likna det hela med att man köper en soffgrupp på avbetalning (el. faktura) och 'inte kan betala'. Det ser jag som samma sak som att gå in i affären och sno soffgruppen.
Citera
2011-05-14, 10:17
  #7826
Bannlyst
TFF varken försäkrar eller betalar försäkringar - om man inte har försäkring - dvs inte är skyldig någon någontig - t ex tar kortidsförsäkring i 10 dar när man köper bil och säger upp den efter att ha betalat fullt har man inte blåst någon.

Om man sen aldrig krockar betalar TFF inte ett skit för den bilen och den personen.

Enligt Trafikskadelagen har alla rätt till ersättning om de vållas av f f a personskada av trafikförsäkringspliktigt fordon - därför har försäkringsbolagen gemensamt skapat TFF som de finansierar - hur mycket de finansierar baserat på de idag 106 kr per dag vet jag inte.

TFFs debiteringar är m a o "böter" utom för dem som vållar olyckor.

I England är det brottsligt att köra oförsäkrat och bilen tas direkt i beslag - löses den sen inte ut blir det skroten.
Citera
2011-05-14, 11:09
  #7827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepsilent
Som tobbe sa, TFF försäkrar bilen åt dig, och tar ut en avgift för detta (i alla fall i det här fallet 106 kr per dag).
Men man kan ju självklart likna det hela med att man köper en soffgrupp på avbetalning (el. faktura) och 'inte kan betala'. Det ser jag som samma sak som att gå in i affären och sno soffgruppen.

45 000kr/år för att försäkra en oförsäkrad bil känns ju jävligt rimligt.
Ditt exempel är inte jämförbart. Inte ens scamföretagen tar mer än 30% effektiv ränta/år för en avbetalning. Här har vi ett påslag från TFF på bortåt 900%/år.
Citera
2011-05-15, 02:59
  #7828
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebocador
Det satt väl en broderad bonad på väggen där det stod när familjens hjälte Johan var född? 2/2 1982 om jag inte minns fel. Han var också liten när han föddes typ 43 cm 2200 gram, vad man nu ska dra för slutsatser av det.

För tidigt född? Medfödd, lättare hjärnskada
Citera
2011-05-15, 03:00
  #7829
Medlem
VanitaToftbys avatar
Synd att bruttan inte fattar att fly medans hon kan. Skulle personligen ge henne en ny framtid.
Citera
2011-05-15, 03:31
  #7830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Synd att bruttan inte fattar att fly medans hon kan. Skulle personligen ge henne en ny framtid.
va de bara jag som tänkte 'vad gör hon med honom?'
hon va rätt fräsch - han såg ut som homer simpson, och agerade därefter
Citera
2011-05-15, 10:21
  #7831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Synd att bruttan inte fattar att fly medans hon kan. Skulle personligen ge henne en ny framtid.

Hon var väl ingen stjärna hon heller. Arbetade 30% som städerska med en snittlön på 6500kr.
Hur skulle hon ha kunnat försörja sig själv om de inte hade varit tillsammans?
Citera
2011-05-15, 10:23
  #7832
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepsilent
Som tobbe sa, TFF försäkrar bilen åt dig, och tar ut en avgift för detta (i alla fall i det här fallet 106 kr per dag).
Men man kan ju självklart likna det hela med att man köper en soffgrupp på avbetalning (el. faktura) och 'inte kan betala'. Det ser jag som samma sak som att gå in i affären och sno soffgruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
45 000kr/år för att försäkra en oförsäkrad bil känns ju jävligt rimligt.
Ditt exempel är inte jämförbart. Inte ens scamföretagen tar mer än 30% effektiv ränta/år för en avbetalning. Här har vi ett påslag från TFF på bortåt 900%/år.

Detta gäller ju naturligtvis endast trafikförsäkringen också. Det är skador på annans egendom samt personskador. Du får ingenting av dem för skadorna på din egen bil om du är vållande. Vi har kontraheringsplikt i Sverige, tack gode gud
Citera
2011-06-07, 08:49
  #7833
Bannlyst
Hur mycket innebär existensminimum ungefär i månaden?
behöver han fortfarande jobba? Om han jobbar tas all lön?
Får han bo tillsammans med tjejen som numera jobbar? Får hon få lön som han kan snaska på?
Citera
2011-06-07, 09:01
  #7834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockisfitta
Hur mycket innebär existensminimum ungefär i månaden?
behöver han fortfarande jobba? Om han jobbar tas all lön?
Får han bo tillsammans med tjejen som numera jobbar? Får hon få lön som han kan snaska på?

Ca 15 500/mån för två personer tror jag. Sedan minns jag inte om de hade barn eller inte. I såna fall kanske de får mer.
Ja, de behöver självklart fortfarande jobba. Kronofogden tar allt utöver de 15 500kr
Citera
2011-06-07, 10:05
  #7835
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ca 15 500/mån för två personer tror jag. Sedan minns jag inte om de hade barn eller inte. I såna fall kanske de får mer.
Ja, de behöver självklart fortfarande jobba. Kronofogden tar allt utöver de 15 500kr

Men var det inte bara han som omfattades av skuldsaneringen? Hur fungerar det då när de inte är gifta?
Citera
2011-06-07, 12:50
  #7836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxa
Men var det inte bara han som omfattades av skuldsaneringen? Hur fungerar det då när de inte är gifta?

Vet fan inte, men de bor ju ihop så jag kan inte tänka mig att de får behålla något annat än de ca 15 500kr. Som jag förstod det ansökte de om skuldsanering tillsammans.
Vem kf drar pengarna av och hur mycket låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in