Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Jag skulle nog vilja sticka ut hakan lite och säga att deras ekonomiska situation faktiskt är bättre än för de flesta som deltar i detta program. Sedan kan situationen självklart förvärras tex genom att ge sig in i ännu mer eget företagande som riskerar att generera ännu mera skulder.
Nja en och annan med iaf hygglig inkomst har man ju sett tidigare. Förvärrat situationen rejält hade dom ju redan gjort.
Citat:
De har en fastighet som de köpte 2012 i Bålsta. Sedan dess har priserna stigit. Jag kollade lite på villapriser i Bålsta och villor ligger runt 4-5 miljoner där. En försäljning av bostaden (förutsatt att de säljer själva och inte på exekutiv auktion) skulle om de ha tur radera ut stora delar om inte hela skuldberget, sedan börja om med en hyresrätt (om de har någon borgensman, få vill hyra ut till personer med betalningsanmärkningar).
Sant. Själv väljer jag för närvarande att bo i min enkla bostadsrätt med låg hyra, inte för att jag har låg inkomst, utan för att jag vill lägga pengar på annat, och ha en god marginal för sparande. Dock är det ju uppenbart att dessa personer inte tänker så, hade dom gjort det hade dom ju aldrig varit med i programmet.
Citat:
Deras problem vad jag kan se är oviljan eller oförmågan att ta ett vanligt kneg med månadslön samt att de bör avsluta projekt som helt uppenbarligen slukar pengar. De måste se till att få stabilitet i sitt kassaflöde till familjekassan helt enkelt, och täppa till de onödiga läckagen.
Helt enig.
Citat:
Att driva företag, med allt vad ansvar och arbetsbörda som detta innebär samtidigt som man har fyra barn, två hundar, fyra katter och eget hus kan även få den allra mest energirika person att börja gå in i väggen. Jag tycker att pappan i familjen såg lite trött ut, kanske var det tillfälligt eller jag misstolkat honom, men det finns uppenbara risker att riskera sin hälsa genom att bränna ut sig med att ta på sig så mycket. Om de har kvar sitt företag bara att önska dem lycka till och hoppas att de tar sig igenom situationen.
Sant, man måste veta vad man gör också, och framförallt måste man nog kunna räkna på kalkyler med kostnader kontra vinster, ha noga koll på ekonomin. Särskilt i början. Något säger mig att det här fanns kunskapsluckor . En person som framgångsrikt kunnat driva ett företag och bygga upp det från grunden och bli framgångsrik på kort tid, jag tror inte en sådan person är med i lyxfällan.