2007-02-26, 21:59
Medlem
Vad hette programmet som Alm ledde där killar röstades ut/eller försvann av någon annan anledning hamnade i en pool. Sent 80-tal - tidigt 90-tal??
Citera
2007-02-26, 22:10
Medlem
jag vill minnas att en tjej i en annan tråd under skvaller (äckliga kändisar eller nåt?) lät påskina att hon blivit våldtagen av en viss herr Rabeus. Hans penis var lång men smal enligt författarinnan.
Citera
2007-02-26, 22:10
Medlem
musse123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vuopio
Vad hette programmet som Alm ledde där killar röstades ut/eller försvann av någon annan anledning hamnade i en pool. Sent 80-tal - tidigt 90-tal??
Hette det inte gula nejlikan???? Eller va det bara hans namn??? Hetta han inte det för att han var den som startade gula tidningen??? det ligger långt bak i balken det här och kan vara fel.
Citera
2007-02-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musse123
Hette det inte gula nejlikan???? Eller va det bara hans namn??? Hetta han inte det för att han var den som startade gula tidningen??? det ligger långt bak i balken det här och kan vara fel.

Programmet hette "ManOMan" och gick i trean på onsdagarna, runt 93-94. Skön glittrig koppleriverksamhet på bästa sändningstid som trean och fyran exellerade i vid den här tiden.
Citera
2007-02-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Såg dokumentären om herr Rabaeus igår kväll och resultatet är att jag inte vet ett smack mer idag än tidigare. Meningen med personporträtt/dokumentärer är att man ska komma personen ifråga lite närmare och få eventuella frågetecken uträtade. Samtidigt ska en god dokumentär ge upphov till nya frågor.

Filmaren Birgitta Zachrisson föll i diket och ägnade hela programmet åt en sorts idoldyrkan istället för att överraska Rabaeus och tittarna med något oväntat. Av ett gott uppslag blev det mest bara ett sorts "Här är ditt liv"- light... Jag tycker att Johan Rabaeus är en bra skådespelare, inget tal om det. I vissa stunder påminner han inte så lite om den Irländskfödde skådespelaren Robert Shaw som spelade Chicagogangstern Doyle Lonnegan i "Blåsningen" eller som den nästan gåtfulle kapten Quint i "Hajen". Rabaeus har också den där lite gåtfulla, inåtvända blicken. Som om han dolde något för oss. Dokumentären gav inga svar. Den berörde bara flyktigt rabaeus trasiga förhållande till sin far och sina bröder. Han tilläts gå runt i diplomatkvarteren i Paris och kokettera med sina språkkunskaper, med en dyrkande Zachrisson i hasorna.

Det såg ut att bli riktigt bra vid ett tillfälle: Hemma i barndomsstaden Eskilstuna, med de båda raggarpojkarna vid korvmojen. Om Rabaeus har något av vanlig människa i sig så släpptes det aldrig fram. Ett besök på bratplugget Lundsberg avslöjade att han, trots sina dåliga erfarenheter därifrån, ändå tycktes njuta storligen av att få sitta intill stora öppna spisen och trava gamla minnen. Den som utstått "4 år i frysen" och lidit fan för det hade kanske inte återvänt till denna plats. Hemvideosekvenserna från segelsemestern med sambon Camilla Thulin var noga klippta och lämnade heller inte ut något om människan Johan Rabaeus.
Det bestående minnet av dokumentären är att han ännu en gång bara spelar en roll och inte släpper sin publik inpå livet.

Den här dokumentären gav inte upphov till nya frågor om Johan Rabaeus, den gav inte upphov till annat än möjligen - Gääässp...

Dessutom pratar han franska som en riktig karl! Han bor på en stickgata till Götgatan i Stockholm i höjd med Medborgarplatsen.
Citera
2007-02-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Päronbollen
Programmet hette "ManOMan" och gick i trean på onsdagarna, runt 93-94. Skön glittrig koppleriverksamhet på bästa sändningstid som trean och fyran exellerade i vid den här tiden.

Tack. Programmet var i alla fall lite underhållande vill jag minnas.
Citera
2007-02-27, 11:12
Medlem
musse123s avatar
Citat:

Så var det ja, tack för den...
Citera
2007-02-27, 18:02
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Dessutom pratar han franska som en riktig karl! Han bor på en stickgata till Götgatan i Stockholm i höjd med Medborgarplatsen.

Så de bor inte kvar på Högbergsgatan?
Citera
2007-02-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Så de bor inte kvar på Högbergsgatan?

Jo, pardon. Det var den jag menade. Eller den är kanske en korsning eller tvärgata.
Citera
2007-02-27, 22:07
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Jo, pardon. Det var den jag menade. Eller den är kanske en korsning eller tvärgata.

Det är en hyfsat stor gata som korsar Götgatan en bit norr om Medborgarplatsen.
Citera
2007-02-28, 18:10
Medlem
musse123s avatar
Är det någon som vet vad han Alm gör idag? Gör han någon tv?
Citera
2009-01-01, 14:04
Medlem
Cineastens avatar
Ursäkta att jag drar upp en så gammal tråd men jag slökollade lite på svenska filmen Joker idag (tv4) och Peter Ahlm spelar en av Nickes (Björn Skifs) kompisar. Jag tyckte jag kände igen nunan men kunde inte placera honom och gjorde därför en googling vilket resulterade i att den här tråden dök upp. Han ser rätt sliskig ut den där Ahlm. Jag tycker han påminner utseendemässigt om en yngre men betydligt slibbigare version av författaren och fd kåkfararen Lasse Strömstedt.

Han var tydligen med i Repmånad, Bert och Vilgot Sjömans udda 70-talsrulle Tabu där han spelade transan Barbara samt några andra filmer/tv-serier som jag inte känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in