Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
P tal om Bologna ja... Hur ser de internationella mjligheterna ut? Jag har inte ens vervgt det innan, men HR r ju (eller har tminstone varit) ett buzzword i hela den utvecklade vrlden under 2000-talet. Nu jobbar jag helst i Sverige, men vad sger ni andra?
Engelska pratar jag flytande, likas spanska, och jag har goda tyskakunskaper (pratar ven norska och frstr danska). Skulle jag f jobb utomlands s skulle jag garanterat ta det. Har fr vrigt en polare som sitter i Madrid och jobbar fr IBM. Han jobbar mot skandinavien och pratar svenska med sina nrmaste kollegor engelska med de som vill lra sig bttre engelska och spanska med de som inte frstr ngot annat. Att jobba p ett multinationellt fretag lockar grymt mycket utifrn ett erfarenhets- och lneperspektiv. Dessutom r jag nyfiken och vill prva hur jag str mig. Vad kan jag ge en utlnds aktr. P den punkten knns det som att jag skiljer mig frn mnga av mina gamla kursare som bara sg Sverige som sin arbetsplats. De tittade konstigt p mig nr jag brjade prata om att ka utomlands. Vet inte om det r fr att jag har mnga vnner frn den engelsksprkiga vrlden samt har en mor som r frn ett annat land.
Min tanke r i alla fall att nr jag ftt ihop tillrckligt med arbetslivserfarenhet s skall jag ska jobb utomlands. Innebr ju trots allt att man kan komma att jobba fr Volvo, Ikea, Ericsson eller ngot annat svenskt fretag.
Fr nrvarande sitter jag dock p ett jobb i Sverige som jag trivs bra med och min ln gick upp med 25% efter att jag bytte arbetsplats i feb. s jag skall inte klaga. Fr att vara relativt nyexaminerad (tog ut en av mina examen under sommaren 06) har jag en vldigt bra inkomst och rknas som hginkomstagare.
Sen vet man inte vad som kan hnda, barn och sdant kan alltid ndra planen. Men att bara begrnsa mig till Sverige knns fjuttigt i min vrld. Ls lite postmodernism s kommer du p andra tankar.....
Varfr vill du helst jobba i Sverige fresten?