2007-03-10, 13:31
Medlem
Gatsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentum.nu
NYEXAMINERAD man: 21800 kr kvinna: 24600 kr
ERFARNA: man: 39600 kr kvinna: 26300 kr

Tjnar kvinnan mer n mannen nr man r nyexamniread?.

Och r det dr innan skatt?..
Citera
2007-03-15, 13:48
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Aprop ingenting:
Ska du vlja 120 pong eller 180 pong?
Frmodligen 180, frhoppningsvis psykologi, sklart. Men att dma av trden verkar det ju kvitta hyfsat lika. Men jag ska frska snitta VG i vilket fall, om inte annat fr att jag tycker att det r intressant.

Om jag inte fixar 1.9 p HP i vr, d ska jag hlla tummarna fr psykologprogrammet p UU... Men det lr inte hnda.
Citera
2007-03-15, 13:52
Medlem
Ad Astras avatar
Vet inte riktigt vad man ska gra av bilden, men ungefr: Hoppas jag fr jobb, fr det ser lovande ut.

Har varit lite dubbla bud om arbetsmarknaden, bde i trden och frn olika arbetsmarknadsanalyser, men det ser vl i alla fall inte nattsvart ut... Jag tror frresten att personalchefen p mitt jobb har pysslat en del med missbrukarvrd och annat mer kliniskt tidigare, och hon har svitt jag vet gtt ett renodlat PAO-program. r det ovanligt?
Citera
2007-03-16, 06:36
Medlem
Muskedunders avatar
Du kommer vl frmodligen inte versvmmas av erbjudanden som personaldirektr direkt nr du r nyexad, men 2-3 mnader, och sen kanske du sitter som personalhandlggare nnstans?

Det bsta tipset jag kan ge, det r att ska bde extrajobb och praktikplats p ett bemanningsfretag under studietiden. Du lr dig otroligt mycket saker som inte alls tas upp i skolan, och du blir lite mer "streetsmart" d det r en hel del lockande och pockande som gller fr att f de sinnessla peonerna att fungera som du vill.

Du har dessutom en riktigt bra brygga in i arbetslivet, d du ofta har kontakt med t.ex. personalavdelningar om du r PA/KC/Whatever.
Citera
2007-03-16, 11:39
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Vet inte riktigt vad man ska gra av bilden, men ungefr: Hoppas jag fr jobb, fr det ser lovande ut.

Har varit lite dubbla bud om arbetsmarknaden, bde i trden och frn olika arbetsmarknadsanalyser, men det ser vl i alla fall inte nattsvart ut... Jag tror frresten att personalchefen p mitt jobb har pysslat en del med missbrukarvrd och annat mer kliniskt tidigare, och hon har svitt jag vet gtt ett renodlat PAO-program. r det ovanligt?

Tydligen r 120 programmet = 180 programmet med det nya systemet (Bologna). S det kommer bara finnas det att vlja p vad jag frstr.

Det beror nog p vad chefen hade fr uppgifter. Som handlggare kan du ju jobba i princip vart som helst; missbruksvrd - tja, vrd ht.
Citera
2007-03-16, 11:45
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Tydligen r 120 programmet = 180 programmet med det nya systemet (Bologna). S det kommer bara finnas det att vlja p vad jag frstr.
Bologna har jag inte riktigt satt mig in i nnu, men om det gick att ta antingen en kandidat eller en magister via PAO frr br det vl g n? Eller missfrstr jag ngot?

Edit: Allts, menar du att 120-programmet med gammal rkning har tagits bort, s att 180-programmet med gammal rkning r det enda alternativet? Eller menar du att 120-programmet bara har skrivits om till 180 fr att passa den nya pongrkningen?
Citat:
Det beror nog p vad chefen hade fr uppgifter. Som handlggare kan du ju jobba i princip vart som helst; missbruksvrd - tja, vrd ht.
Ja, det frsts.

r programmet roligt? Mnga VG?
Citera
2007-03-16, 11:49
Medlem
flowss avatar
Citat:
Bologna har jag inte riktigt satt mig in i nnu, men om det gick att ta antingen en kandidat eller en magister via PAO frr br det vl g n? Eller missfrstr jag ngot?
Av principskl hller jag mig utanfr Bolognaprocessen. Men du kan lsa mer hr: http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=1259

edit: Vad jag har frsttt s var vra svenska 5 pong = 7.5 bolognapong. Och d ska det allts automatiskt bli 180 pong utan att man behver gra ngot. Men det kan vara helt fel ocks.

Citat:
Ja, det frsts.

r programmet roligt? Mnga VG?

Har bara gjort en tenta hittils och det blev VG ja Hller p med metod nu som r fruktansvrt trkigt, men momentet efter r kognition s jag fr blicka framt
Citera
2007-03-16, 11:58
Medlem
Ad Astras avatar
P tal om Bologna ja... Hur ser de internationella mjligheterna ut? Jag har inte ens vervgt det innan, men HR r ju (eller har tminstone varit) ett buzzword i hela den utvecklade vrlden under 2000-talet. Nu jobbar jag helst i Sverige, men vad sger ni andra?
Citera
2007-04-25, 19:39
Medlem
Citat:
P tal om Bologna ja... Hur ser de internationella mjligheterna ut? Jag har inte ens vervgt det innan, men HR r ju (eller har tminstone varit) ett buzzword i hela den utvecklade vrlden under 2000-talet. Nu jobbar jag helst i Sverige, men vad sger ni andra?

Engelska pratar jag flytande, likas spanska, och jag har goda tyskakunskaper (pratar ven norska och frstr danska). Skulle jag f jobb utomlands s skulle jag garanterat ta det. Har fr vrigt en polare som sitter i Madrid och jobbar fr IBM. Han jobbar mot skandinavien och pratar svenska med sina nrmaste kollegor engelska med de som vill lra sig bttre engelska och spanska med de som inte frstr ngot annat. Att jobba p ett multinationellt fretag lockar grymt mycket utifrn ett erfarenhets- och lneperspektiv. Dessutom r jag nyfiken och vill prva hur jag str mig. Vad kan jag ge en utlnds aktr. P den punkten knns det som att jag skiljer mig frn mnga av mina gamla kursare som bara sg Sverige som sin arbetsplats. De tittade konstigt p mig nr jag brjade prata om att ka utomlands. Vet inte om det r fr att jag har mnga vnner frn den engelsksprkiga vrlden samt har en mor som r frn ett annat land.

Min tanke r i alla fall att nr jag ftt ihop tillrckligt med arbetslivserfarenhet s skall jag ska jobb utomlands. Innebr ju trots allt att man kan komma att jobba fr Volvo, Ikea, Ericsson eller ngot annat svenskt fretag.

Fr nrvarande sitter jag dock p ett jobb i Sverige som jag trivs bra med och min ln gick upp med 25% efter att jag bytte arbetsplats i feb. s jag skall inte klaga. Fr att vara relativt nyexaminerad (tog ut en av mina examen under sommaren 06) har jag en vldigt bra inkomst och rknas som hginkomstagare.

Sen vet man inte vad som kan hnda, barn och sdant kan alltid ndra planen. Men att bara begrnsa mig till Sverige knns fjuttigt i min vrld. Ls lite postmodernism s kommer du p andra tankar.....

Varfr vill du helst jobba i Sverige fresten?
Citera
2007-04-25, 20:03
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njordr
Ls lite postmodernism s kommer du p andra tankar.....
S du menar att en som tilerknner sig det hgst luddiga epitetet postmodernist skulle i hgre grad frst vrdet av att bo utomlands n exempelvis en modernist?
Citera
2007-04-26, 11:57
Medlem
Corazons avatar
Hur r mjligheterna att f ett jobb efter personalvetarutbildningen?
Citera
2007-04-26, 12:25
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corazon
Hur r mjligheterna att f ett jobb efter personalvetarutbildningen?

18% arbetade utanfr yrket senast jag hrde

Med ngra extrakurser vid sidan om s kommer du vara svr att inte anstlla.

Sjlv gillar jag PA-personer just fr att det r sociala uttriktade mnniskor som bde tnker ekonomiskt och har en empatisk sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in