2012-01-08, 13:46
Medlem
woofers avatar
Dock finns det ju vissa utbildningsorter och PA-utbildningar som har bttre rykte n andra. Naturligtvis skriver man inte ut att man sker frn en viss ort men om det ligger och vger mellan flera olika anskningar som i vrigt i likvrdiga s har mnga arbetsgivare jag pratat med vrderat utbildningar med praktik hgre n vriga. Jag skulle tittat p ngon av de hgskolor/universitet som inkluderar praktik i utbildningen.
Citera
2012-02-15, 21:31
Medlem
rappos avatar
Jag undrar hr om ngon som lser PA-programmet har lst eller tnkt lsa ekonomi?
Vad jag tror, och de personalchefer jag varit i kontakt med sger bara att det blir allt mer viktigare att ha lst ngon ekonomi. Fr sig en bttre inblick i det hela d.
Om det r s, vad r det fr typ av ekonomi ni lst? P mitt program lser man fretagsekonomi, men det r bara 10hp har jag fr mig.

Sen r det vl oftast s att man r tvungen att ha lst Matte C fr att kunna ska ngon ekonomikurs?

/rappo
Citera
2012-02-20, 23:15
Medlem
Vidichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappo
Jag undrar hr om ngon som lser PA-programmet har lst eller tnkt lsa ekonomi?
Vad jag tror, och de personalchefer jag varit i kontakt med sger bara att det blir allt mer viktigare att ha lst ngon ekonomi. Fr sig en bttre inblick i det hela d.
Om det r s, vad r det fr typ av ekonomi ni lst? P mitt program lser man fretagsekonomi, men det r bara 10hp har jag fr mig.

Sen r det vl oftast s att man r tvungen att ha lst Matte C fr att kunna ska ngon ekonomikurs?

/rappo

P personal- och arbetsvetenskaps programmet i linkping r den enda ekonomin man lser Fretags- och personalekonomi 15 hp i tvan. Sen om det rcker eller inte kan jag tyvrr inte svara p.
Citera
2012-07-11, 14:47
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappo
Vad jag tror, s kommer frmodligen inte arbetsgivaren kolla p s mycket var ifrn du har din examen, mer att du har ngon examen. Dem skriver t ex inte i en arbetsanskan: "Letar efter en som tagit examen frn PA-programmet i Uppsala".
Om du ftt examen ska du vara njd.
Mnga fbare sger att man ska hlla sig till de etablerade lrostena, men nr det gller PA s spelar det frmodligen inte ngon strre roll.

Sjlv r jag skolad i Uppsala och kan lova att om jag stlls infr valet att anstlla ngon frn Gvle eller ngon frn Uppsala tar jag den frn Uppsala alla dagar i veckan. Med tanke p att jag dessutom trffat p en hel bunt mnniskor som lst PA, sedan jag var klar med studierna, vid andra univ och hgskolor kan jag lova att det r bttre kvalitet p akademiker som lst vid de strre universiteten n de som lst vid mindre universitet eller hgskolor. Sen finns det givetvis undantag men jag mste sga generellt sett r utbildningen bra mycket btre i Uppsala n i rebro vilket dem jag knner som har lst vid rebro hgskola (universitet hos*host*) dessutom intygar. Detta fr att de valt att avsluta sina studier vid Uppsala univ.

Kan fr vrigt ven ptala att nr jag lser ett CV s r det klart att man noterar var personen har lst och vad denne har lst. Sen r det inte alltid viktigt, men kommer det till att jag mste vlja, s vger jag givetvis in studieort.
Citera
2012-12-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad kul det r att ha kommit in p personal, organisation och ledarskap. Ska flytta frn sthlm p mndag och frska hinna med att registrera mig. Sen brjar kurserna p onsdag har jag fr mig. Har nnu inte hunnit skaffa ngra bcker men har tnkt att skaffa dem p mndag eller tisdag, frhoppningsvis kan jag kpa bckerna direkt och slipper bestlla dem frn ntet. Vill inte frlora vrdefull pluggtid genom att g och vnta p att bckerna ska komma.

Tycker det knns klockrent med de olika mnerna, socialpsykologi, organisation, administration m.m.

Har lst en del teologi innan, bland annat religionspsykologi, s knns som det kan funka bra med socialpsykologin ( fast tror det hr blir roligare, mer "kta" p ngot stt).

lite nervs fr kurser som handlar om datorprogram och snt dr, men inser att det frmodligen r vldigt viktigt att kunna som personalvetare. Knns lttare att motivera sig om jag frstr varfr jag behver kunna ngot ( nr jag lste teologi var det mycket teorier men ja som man inte anvnde ngonting ute i svenska kyrkan nd, kndes rtt trttsamt efter ett tag).

Jag vill i framtiden arbeta som just personalvetare och vem vet om 10-15 r kanske man kan bli personalchef

Intresserad av arbetsmarknadspolitik med, s kan nog vara intressant lsa lite juridik p omrdet.

Angende att man lser en del socialpsykologi, kan man f jobb som socionom eller senare socialchef med, med en sn hr utbildning? ( med mycket erfarenhet sklart).

Tnkt mest om man skulle vilja prova ngot annat ngon gng eller om arbetsmarknaden skulle vara trg

Men ja det hr r nog en jtte bra utbildning och meriterande.

Vad fr slags mnniskor r det generellt som pluggar till personalvetare?

Ju mer jag tnker p det, desto mer rtt knns det med den hr nystarten, knns lite spnnande. Hoppas att det ska g bra.

Ni som har/eller pluggar hur ser era erfarenheter ut kring studierna, vad var svrast, enklast, var det roligt, trkigt?

Hur har det gtt sen ni gick ut programet?

Skulle vara frevigt tacksam om du nu shr i efterhand kan ge ett svar p dina egna frgor d jag sjlv sitter i samma sits som du gjorde fr en tre r sedan

Mvh
Citera
2013-01-22, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arathus
Skulle vara frevigt tacksam om du nu shr i efterhand kan ge ett svar p dina egna frgor d jag sjlv sitter i samma sits som du gjorde fr en tre r sedan

Mvh
+1
Citera
2013-01-27, 04:55
Medlem
diskretpunkts avatar
Bumpar ocks trden. Ngon som lst utbildningen i rebro eller lser? r utbildningen svr? Frslag p frsta jobb eftert? Svrt/ltt att f jobb?
Citera
2013-01-27, 20:17
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arathus

Mvh
Det inlgget var vldigt rrigt skrivet, nstan olsligt...
Vad fr frgor specifikt vill du ha svar p? Kanske kan hjlpa till.

Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Bumpar ocks trden. Ngon som lst utbildningen i rebro eller lser? r utbildningen svr? Frslag p frsta jobb eftert? Svrt/ltt att f jobb?
Har inte lst i rebro men lste i Lund innan jag flyttade till Stockholm hromret.
Det var inte ngon svr utbildning generellt, men d man lser mnen som ibland skiljer sig t vldigt mycket sinsemellan s hade de flesta en eller flera perioder dr allt kndes svrt och jobbigt. De som lutade t psykologihllet hade det knepigt under juridiken, t.ex.
Frsta jobb brukar vara p bemanningsfretag med enklare HR-uppgifter och drefter stigande i grader fr att s smningom jobba antingen med administrativt arbete som t.ex. personalchef eller med mer professionell rekrytering. Undantag finns.

rebro r skert helt OK, speciellt om du vill jobba i omrdet i framtiden. r du duktig och driven spelar det inte jttestor roll var du har lst. Det finns bde bttre och smre stllen n rebro att plugga PA.
Citera
2013-01-28, 07:37
Medlem
diskretpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller

Har inte lst i rebro men lste i Lund innan jag flyttade till Stockholm hromret.
Det var inte ngon svr utbildning generellt, men d man lser mnen som ibland skiljer sig t vldigt mycket sinsemellan s hade de flesta en eller flera perioder dr allt kndes svrt och jobbigt. De som lutade t psykologihllet hade det knepigt under juridiken, t.ex.
Frsta jobb brukar vara p bemanningsfretag med enklare HR-uppgifter och drefter stigande i grader fr att s smningom jobba antingen med administrativt arbete som t.ex. personalchef eller med mer professionell rekrytering. Undantag finns.

rebro r skert helt OK, speciellt om du vill jobba i omrdet i framtiden. r du duktig och driven spelar det inte jttestor roll var du har lst. Det finns bde bttre och smre stllen n rebro att plugga PA.

Tack fr svaret! Vad hade du som frsta jobb efter examen? Ingngsln?
Svrt att f jobb eftert? Skiljer sig PA utbildningarna mkt mellan olika stder?

MVH
Citera
2013-04-13, 13:12
Medlem
Copterss avatar
Exakt vilken typ av mnniskor sker sig till att bli Personalvetare? Utbildningen i Uppsala lter lite halvintressant men jag r inte sker p om det r ngot fr mig. Hur ser arbetsmarknaden ut, ngon med erfarenhet?
Citera
2013-04-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Exakt vilken typ av mnniskor sker sig till att bli Personalvetare? Utbildningen i Uppsala lter lite halvintressant men jag r inte sker p om det r ngot fr mig. Hur ser arbetsmarknaden ut, ngon med erfarenhet?

De gnger jag har varit p fest med personalvetarna hr i Linkping s har majoriteten besttt av riktigt snygga brudar.
Citera
2013-04-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Exakt vilken typ av mnniskor sker sig till att bli Personalvetare?

Jag har skt personalvetare infr hsten, och jag r bra p att lsa av folk, r intresserad av psykologi och ekonomi. Jag vet inte exakt hur studieplanen ser ut i alla stder dr utbildningen finns, men den jag skt bestr till 2/3 av psykologi i olika former, i synnerhet med fokus p arbetslivet. Skulle tro att de flesta som sker utbildningen drfr r srskilt intresserade av detta.

Och ja, det verkar som om majoriteten av alla skande r tjejer, bdar gott infr min studieframtid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in