2006-11-20, 10:06
  #1
Medlem
Gatsus avatar
Hej!

Har funderat länge på vad jag vill studera och tror jag faktiskt hittat något som kan passa mig.
Utbildningen går under namnet "Personal och Arbetsliv" och riktiar in sig mot företag där man i första hand anylserar för att hjälpa personal o dylikt att funka så bra som möjligt.

Undrar om någon gått eller går denna utbildning och isåfall kan komma med lite synpunkter. Alla synpunkter är självklart välkommna.

Vilken skola rekomenderas?.
är det bra betalt?
är utbildningen bra? osv...
Citera
2006-11-20, 14:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsu
Hej!

Har funderat länge på vad jag vill studera och tror jag faktiskt hittat något som kan passa mig.
Utbildningen går under namnet "Personal och Arbetsliv" och riktiar in sig mot företag där man i första hand anylserar för att hjälpa personal o dylikt att funka så bra som möjligt.

Undrar om någon gått eller går denna utbildning och isåfall kan komma med lite synpunkter. Alla synpunkter är självklart välkommna.

Vilken skola rekomenderas?.
är det bra betalt?
är utbildningen bra? osv...

Ingångslön på runt 23 000 enligt min korridorskompis, medan maxlönen är runt 30 000.

Kända Universitet, t.ex. Lund, Stockholm, Uppsala osv, håll dig borta från "vanliga" högskolor som t.ex. Kalmar
Citera
2006-11-21, 01:40
  #3
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Om du ska gå det programmet så har jag ett het tips; skaffa dig bra med kontakter på företag redan under studietiden. Ha helst klart med jobb innan tredje året.
Som nyutexaminerad personalvetare är det stenhård konkurrens om jobben, speciellt eftersom många företag börjat slås ihop ekonomi- och personalfunktionen. Då konkurrerar du med alla nyutexaminerad ekonomer också!
Man kan jämföra situationen med den för informatörer ("informationsvetare"?) och konginitionsvetare. Det examineras många fler studenter än vad det finns jobb.

Men själva utbildningen är skitkul. Man läser mest beteendevetenskap, men också lite ekonomi och statistik
Citera
2006-11-21, 03:37
  #4
Medlem
Jag tror dock att du har fel om att man slåss om jobben. En ekonom och en personalvetare är inriktade på helt skilda saker (vad som gäller för mindre företag och verksamheter vet jag inte). Men en personvetare är mer inriktad på Human Resources-grejer, medan en ekonom är inriktad på den profil man väljer under slutet av studieåren (redovisning, marknadsföring, logistik, organisation & ledarskap m.m). Det kanske är så att de som läst ekonomi har slagits om samma tjänster som personalvetare p.g.a. den dåliga arbetsmarknaden, men det är ju inte det optimala för en organisation. Menar du att en personlvetare skulle agera ekonom på samma sett som en ekonom skulle förstå människor per automatik bara för att man "slår ihop ekonomi- och personfunktionen"?

Informationsvetare? Du kanske menar informatiker eller systemvetare. Branschen för systemvetare ser ganska ljus ut idag(ja, det har varit några tuffa år). En systemvetare och en kognitionsvetare slåss för övrigt inte speciellt ofta om samma jobb heller, även om marknaden för kognitionsvetare inte heller varit så där jättebra på senare år och en viss konkurens om samma jobb har uppstått.
Citera
2006-11-21, 22:47
  #5
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag menar att man oftare låter ekonomer sköta personalbiten med vänsterhanden, typ. Det är vad jag hört i alla fall...Tvärtom tror jag blir svårt. För att sköta PA/HR anses det inte alltid nödvändigt att ha rätt utbildning. En ekonom måste däremot vara just ekonom.

Med informatör menar jag de som läst media- kommunikationsvetenskapliga programmet. Både denna grupp och kongnitionsvetarna tvingas ofta ut att söka jobb där man bara kräver någon sorts allmän beteendevetenskapliga utbildning eftersom de specifika informatörs- och konginitionsvetarjobben inte växer på träd.

Citat:
Ursprungligen postat av musselsoppa
Jag tror dock att du har fel om att man slåss om jobben. En ekonom och en personalvetare är inriktade på helt skilda saker (vad som gäller för mindre företag och verksamheter vet jag inte). Men en personvetare är mer inriktad på Human Resources-grejer, medan en ekonom är inriktad på den profil man väljer under slutet av studieåren (redovisning, marknadsföring, logistik, organisation & ledarskap m.m). Det kanske är så att de som läst ekonomi har slagits om samma tjänster som personalvetare p.g.a. den dåliga arbetsmarknaden, men det är ju inte det optimala för en organisation. Menar du att en personlvetare skulle agera ekonom på samma sett som en ekonom skulle förstå människor per automatik bara för att man "slår ihop ekonomi- och personfunktionen"?

Informationsvetare? Du kanske menar informatiker eller systemvetare. Branschen för systemvetare ser ganska ljus ut idag(ja, det har varit några tuffa år). En systemvetare och en kognitionsvetare slåss för övrigt inte speciellt ofta om samma jobb heller, även om marknaden för kognitionsvetare inte heller varit så där jättebra på senare år och en viss konkurens om samma jobb har uppstått.
Citera
2006-11-29, 15:31
  #6
Medlem
Corazons avatar
Någon som läst utbildningen som kan berätta mer om den? Allt är av intresse. Vad har ni för jobb nu, vad kan man jobba med? Svårt att få jobb etc?

Tacksam för svar.
Citera
2006-11-29, 15:58
  #7
Medlem
Jag kan inte förstå varför nån vill anlita en personalvetare framför en psykolog med arbetslivets psykologi som specialitet. Kanske någon kan förklara för mig?
Citera
2006-11-29, 17:07
  #8
Medlem
För att de bara läser psykologi som är anpassad efter området, och därtill juridik, ekonomi(?) med mera.

Varför skulle en psykologspecialist vilja arbeta som personalansvarig? Min bild är att det är ett ganska administrativt arbete som fordrar de kunskaper jag nämnde ovan. Psykologen passar nog bättre att sätta in för ren psykologisk problematik, när den uppstår, eller vid utvecklingsarbete.
Citera
2006-11-29, 21:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Jag kan inte förstå varför nån vill anlita en personalvetare framför en psykolog med arbetslivets psykologi som specialitet. Kanske någon kan förklara för mig?

För att en psykolog kräver mer betalt?
(rekommenderad ingångslön 25 000, efter X antal års erfarenhet upp till 45 000 enl SACO)
Citera
2006-11-29, 21:56
  #10
Medlem
flowss avatar
Vad roligt! Jag själv ska läsa PAO i Stockholm med början nu i januari.

Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Jag kan inte förstå varför nån vill anlita en personalvetare framför en psykolog med arbetslivets psykologi som specialitet. Kanske någon kan förklara för mig?
Om du hade sagt psykolog med juridik och ekonomi så hade det knappast varit en nackdel.

Men en fil kand i psykologi, lite juridik och arbetsrätt håller rätt långt anser jag...
Citera
2006-11-30, 00:31
  #11
Medlem
Profaxs avatar
Vad är en Personalvetare? När blir man personalvetare?
Citera
2006-11-30, 00:56
  #12
Medlem
Muskedunders avatar
http://www.p-programmet.org.gu.se/

Hyfsad utbildning.
Men se till att ni skaffar er kontakter innan ni slutar!
Och spendera en stund med någon form av löneprogram under utbildningen så att ni har -något- att falla tillbaka på om det inte blir som personalhandläggare ni får jobb utan som löneadministratör i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in