2006-12-01, 00:13
Medlem
Ad Astras avatar
For the record:

SACO frutspr marknaden som "i balans", dvs ungefr lika mnga examinerade som det finns jobb. (http://www.saco.se/templates/saco/document.asp?id=4994)

AMS bedmer marknaden som tajt men inte ovanligt hrd. Besparingar och rationaliseringar kan gra att de som gr i pension inte erstts av nyutexaminerade.
Citera
2006-12-01, 00:16
Medlem
Ad Astras avatar
Ngon talade om att bredda med lneadministration fr att ha ngot att falla tillbaka p - hur gr man detta mer konkret? "Suttit och pillat med lneprogram" knns inte som en helt seris grej att skriva p CV:t.
Citera
2006-12-01, 18:05
Medlem
Hovslttsmannens avatar
Det tycker jag lter serist! Har sjlv lrt mig olika nyttoprogram (hrlig term frn hemdatorns barndom!) sjlv hemma och berttat om det i anskningar, vilket har uppskattats.

Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Ngon talade om att bredda med lneadministration fr att ha ngot att falla tillbaka p - hur gr man detta mer konkret? "Suttit och pillat med lneprogram" knns inte som en helt seris grej att skriva p CV:t.
Citera
2006-12-01, 19:20
Medlem
Diskuterade Personalvetarprogrammet med en bekant som lser det.

Han tyckte om utbildningen och sg positivt p jobbmarknaden, men han hade en hel del synpunkter p hur lmpliga mnga av hans kurskamrater var...

Han menade att till skillnad frn de flesta linjer man kan lsa p hgskolan stller personalvetarprogrammet stora krav p social kompetens ute i arbetslivet vilket en orovckande mngd kurskamrater saknar. Han tog upp exempel om folk som hade problem att prata infr grupp och flera andra exempel p folk som verkligen inte r kompetenta att utvrdera och koordinera human resources.
Citera
2006-12-01, 19:23
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
Diskuterade Personalvetarprogrammet med en bekant som lser det.

Han tyckte om utbildningen och sg positivt p jobbmarknaden, men han hade en hel del synpunkter p hur lmpliga mnga av hans kurskamrater var...

Han menade att till skillnad frn de flesta linjer man kan lsa p hgskolan stller personalvetarprogrammet stora krav p social kompetens ute i arbetslivet vilket en orovckande mngd kurskamrater saknar. Han tog upp exempel om folk som hade problem att prata infr grupp och flera andra exempel p folk som verkligen inte r kompetenta att utvrdera och koordinera human resources.

Fan vad bra!
Citera
2006-12-01, 20:02
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:

Nej. Du sger inte att du har suttit och pillat med lneprogram.

Du sger att du "p eget bevg fr att du vill bredda din kompetens och fr att du finner det nyttigt att kunna mnga aspekter av yrkesdelen har lrt dig programX hemma."

Det innebr att du ser framt, tar egna initiativ, sker kunskap samt att du r sjlvstndig i ditt arbete om s krvs.
D skulle jag gilla dig nr du sitter framfr mig och sker jobb.
Citera
2006-12-01, 20:12
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Nej. Du sger inte att du har suttit och pillat med lneprogram.

Du sger att du "p eget bevg fr att du vill bredda din kompetens och fr att du finner det nyttigt att kunna mnga aspekter av yrkesdelen har lrt dig programX hemma."

Det innebr att du ser framt, tar egna initiativ, sker kunskap samt att du r sjlvstndig i ditt arbete om s krvs.
D skulle jag gilla dig nr du sitter framfr mig och sker jobb.
Du har en pong. Vilka program kan vara nyttiga att ha koll p?

Ngon som vet om det r ngon vsentlig skillnad p Uppsalas PA-program och Stockholms PAO-program? Utver att UU har 160-pongsupplgg och SU har 120-pongsupplgg. Tyngpunkt, rykte, etc?
Citera
2006-12-01, 20:16
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Du har en poäng. Vilka program kan vara nyttiga att ha koll på?

Någon som vet om det är någon väsentlig skillnad på Uppsalas PA-program och Stockholms PAO-program? Utöver att UU har 160-poängsupplägg och SU har 120-poängsupplägg. Tyngpunkt, rykte, etc?

Ca 1500:- i ingångslön. Det är väl den väsentliga skillnaden. Så värderar marknaden den högre examinan.

SPCS - alltid bra att kunna, och dessutom hyfsat lätt att lära sig.
Hogia - Samma sak där, men mindre utbrett än SPCS.
AGDA - Relativt vanligt även det.

Nuförtiden sköts löner ofta centralt och är lätta att outsourcea dock.
Men, på företag med upp till 100 anställda så är det lätt att kunna sätta sig och lösa det.

Har du hyfsad koll på dessa så är du hemma sedan.
Citera
2006-12-01, 20:23
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Ca 1500:- i ingngsln. Det r vl den vsentliga skillnaden. S vrderar marknaden den hgre examinan.

SPCS - alltid bra att kunna, och dessutom hyfsat ltt att lra sig.
Hogia - Samma sak dr, men mindre utbrett n SPCS.
AGDA - Relativt vanligt ven det.

Nufrtiden skts lner ofta centralt och r ltta att outsourcea dock.
Men, p fretag med upp till 100 anstllda s r det ltt att kunna stta sig och lsa det.

Har du hyfsad koll p dessa s r du hemma sedan.
Tack, bra tips. Vi har AGDA dr jag jobbar nu, skulle kanske underska nrmare.

Du har bra koll - r trdens mne ditt gebit mnne? I s fall, vad sger du sjlv om yrket och utbildningen?
Citera
2006-12-01, 23:31
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Vad roligt! Jag själv ska läsa PAO i Stockholm med början nu i januari.

Om du hade sagt psykolog med juridik och ekonomi så hade det knappast varit en nackdel.

Men en fil kand i psykologi, lite juridik och arbetsrätt håller rätt långt anser jag...
Man får alltså en fil.kand i psykologi, man är alltså inte någon riktig psykolog som kan ägna sig åt terapi eller jobba med vård?

Utöver det så får man några poäng juridik och några ekonomi, men inte tillräckligt med poäng för att konkurrera ut en ekonom eller en jurist?

Man är alltså varken ekonom, jurist eller psykolog, vad är det egentligen då tänkt att man ska jobba med?

Det är inte meningen att ni om pluggar personalvetare ska ta illa upp, men jag förstår inte riktigt vad det är tänkt att man ska jobba med, jag kan tänka mig att vilket normalstort företag om helst har ekonomer och jurister anställda, har dom behov av det så anställer dom även en företagspsykolog, men vart kommer personalvetaren in i bilden?
Citera
2006-12-02, 01:06
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Man får alltså en fil.kand i psykologi, man är alltså inte någon riktig psykolog som kan ägna sig åt terapi eller jobba med vård?

Utöver det så får man några poäng juridik och några ekonomi, men inte tillräckligt med poäng för att konkurrera ut en ekonom eller en jurist?

Man är alltså varken ekonom, jurist eller psykolog, vad är det egentligen då tänkt att man ska jobba med?

Det är inte meningen att ni om pluggar personalvetare ska ta illa upp, men jag förstår inte riktigt vad det är tänkt att man ska jobba med, jag kan tänka mig att vilket normalstort företag om helst har ekonomer och jurister anställda, har dom behov av det så anställer dom även en företagspsykolog, men vart kommer personalvetaren in i bilden?

* rekrytera, behålla, utveckla och avveckla personal.
* arbeta som en stödjande och rådgivande funktion till arbetsgivare och anställda.
* arbeta långsiktigt för att skapa en hållbar utveckling för organisationen och de anställda.

Det gör varken psykologerna, juristerna eller ekonomerna utan personalvetarna.

Man kan bygga på en fil kand i psykologi med psykoterapi (vad jag försått), vidare forskning etc - om man nu känner för det.
Citera
2006-12-02, 02:07
Medlem
Profaxs avatar
Lter som vldigt psykologirelaterade arbetsuppgifter:

Citat:
* rekrytera, behlla, utveckla och avveckla personal.
Rekrytering r en typisk uppgift fr en psykolog. Skapa psykologiska tester, utvrdera dem och rekommendera fretagen vem de br anstlla.

Citat:
* arbeta som en stdjande och rdgivande funktion till arbetsgivare och anstllda.
Stdjande och rdgivande.. vet inte exakt vad du menar med det, men vad r det man gnar sig t i terapi om inte std och rdgivning?

Citat:
* arbeta lngsiktigt fr att skapa en hllbar utveckling fr organisationen och de anstllda.
Vet inte riktigt vad du menar med det hr heller, men lsa konflikter, peppa och skapa en bra arbetsmilj r ock typiska uppgifter fr en organisationspsykolog.

Hur som helst s tycker jag det lter som vldigt psykologi-relaterade uppgifter och vldigt lite relaterat med ekonomi och juridik, vore det inte bttre att anstlla en organisationspsykolog istllet? Han r ju faktiskt en utbildad expert p personal och mnskligt beteende, dessutom s har han ju terapi och gruppterapi som enormt vrdefulla redskap fr all typ av rdgivning och utvrdering av personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in