2007-09-21, 18:50
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Sjlv funderar jag p att frdjupa mig i arbetsrtt. Men jag har inte hunnit kolla igenom ordentligt resten av alternativen. Arbetsrtt verkar dock det mesta intressanta just nu. Nr vl stunden kallar ska se argument fr/emot fr respektive mne.

Hur menar du nu? Att du ska vlja arbetsrtt som huvudmne?

Vi har "bara" sociologi, pedagogik och psykologi att vlja p som examen.
Citera
2007-09-27, 21:13
Medlem
soundchecks avatar
Var idag p informationstrff om just tillvalsmnen idag. Vi fr vlja mellan ekonomi, pedagogik, sociologi, psykologi och arbetsrtt. Fr mig r det ganska sjlvklart, det blir arbetsrtt. Men ett vldigt intressant alternativ dk upp till detta.

Jag kan nmligen lsa parallellt Juridisk versiktskurs nsta termin och d f tillgng att skriva c-uppsats i Arbetsrtt efter att jag har lst klart programmet. Fljer jag programmet p det vanliga sttet s skriver man ju c-uppsatsen i Arbetsvetenskap sista terminen.

Men nu funderar jag p att lgga p ytterligare en termin och skriva en c-uppsats i Arbetsrtt ocks. Men hur bra r det egentligen? Jag r ganska dligt p att bedmma snt hr. Vad tror ni?

Hur bra r egentligen en c-uppsats? Vad r en c-uppsats i praktiken?
Citera
2007-09-28, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Hur bra r egentligen en c-uppsats? Vad r en c-uppsats i praktiken?

Jag vet inte hur det ser ut med Bologna, men frr (fram tills i r med andra ord....) s var ju en C-uppsats en fil.kand dvs en examen tillsammans med ytterligare 60p. Jag frmodar att det fortfarande r en examen som man fr ut om man genomfr en C-uppsats. Sen om du har en i bde arbetsvetenskap och en i arbetsrtt r vll bara bra. Det r vll tv vitt skilda mnen eller har jag fel?

Vad fr vrdering lgger du i begreppet bra?

Var i landet lser du?
Citera
2007-09-28, 11:17
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njordr
Jag vet inte hur det ser ut med Bologna, men frr (fram tills i r med andra ord....) s var ju en C-uppsats en fil.kand dvs en examen tillsammans med ytterligare 60p. Jag frmodar att det fortfarande r en examen som man fr ut om man genomfr en C-uppsats. Sen om du har en i bde arbetsvetenskap och en i arbetsrtt r vll bara bra. Det r vll tv vitt skilda mnen eller har jag fel?

Vad fr vrdering lgger du i begreppet bra?

Var i landet lser du?

Jag lser i Karlstad.

Visst r arbetsvetenskap och arbetstt tv skilda mnen s jag tycker det r helt klart mdan att lsa lite extra och lgga p ytterligare ett halvr fr att f ut tv fil.kand istllet fr ett. Det kan ju aldrig vara dlig med lite extra meriter p CV:et och man blir ju skert extra attraktiv p arbetsmarknaden.

Jag har skt runt lite, men inte funnit ngon riktigt bra frklaring p begreppen. Men jag tnkte boka upp en tid hos syon som fr frklara allting lite nrmare. Jag inser att det finns en hel del viktiga saker att ta reda p innan jag vljer den 15:e oktober.
Citera
2007-09-28, 23:39
Medlem
Corazons avatar
Att f jobb som rekryteringskonsult / personalansvarig fr ett strre bemanningsfretag efter examen frn PA-programmet. Jag har ett sdant erbjudande, men vet inte hur jag skall resonera. Det ger ju bra kontakter, och det ser bra ut. Men vad mer?
Citera
2007-09-28, 23:47
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corazon
Att f jobb som rekryteringskonsult / personalansvarig fr ett strre bemanningsfretag efter examen frn PA-programmet. Jag har ett sdant erbjudande, men vet inte hur jag skall resonera. Det ger ju bra kontakter, och det ser bra ut. Men vad mer?

Ta det.
Du lr dig vldigt mycket. Speciellt om det r p ett fretag som arbetar med mnga temporra uppdrag snarare n lnga. Du blir en mstare p att motivera, dupera, engagera och skaffar dig en rtt hrd yta.
Nackdelen r att du, tyvrr, kan f kmpa i motvind vldigt mycket. Allt frn missnjda kunder till oengagerad personal som kommer ge dig gra hr innan 30.

Jobba 3-4 r och sen sk dig till ett enskilt fretag dr du kan g in p hg niv.
Citera
2007-10-15, 18:53
Medlem
Corazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Ta det.
Du lr dig vldigt mycket. Speciellt om det r p ett fretag som arbetar med mnga temporra uppdrag snarare n lnga. Du blir en mstare p att motivera, dupera, engagera och skaffar dig en rtt hrd yta.
Nackdelen r att du, tyvrr, kan f kmpa i motvind vldigt mycket. Allt frn missnjda kunder till oengagerad personal som kommer ge dig gra hr innan 30.

Jobba 3-4 r och sen sk dig till ett enskilt fretag dr du kan g in p hg niv.

Tack fr svar! ven om jag inte sett det frrn nu. Tror du/ni att det r meriterande att ha jobbat som personalansvarig i ett par r nr man sen vill g vidare in p hgre niv p ett enskilt fretag?
Citera
2007-10-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corazon
Tack fr svar! ven om jag inte sett det frrn nu. Tror du/ni att det r meriterande att ha jobbat som personalansvarig i ett par r nr man sen vill g vidare in p hgre niv p ett enskilt fretag?

Arbetslivserfarenhet r alltid bra att ha.
Citera
2007-10-16, 12:20
Medlem
Corazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njordr
Arbetslivserfarenhet r alltid bra att ha.

Givetvis. I detta fallet rr det sig ju om arbetlivserfarenhet inom HR-omrdet. Tror du/ni att detta r en bra sprngbrda fr att om ett par r g vidare?

Frdelat / Nackdelar?
Citera
2007-12-26, 13:42
Medlem
differentdayss avatar
Jag kommer att ska till personalvetarprogrammet nu till kommande hst.

Men r vldigt osker p vilka universitet/hgskolor man ska prioritera?

Ngonting annat man br ha i tanke vad det gller anskningen?

Jag r ngorlunda sker p vilka grundmnen som krvs fr att ta sig in men kan jag har missat ngot? Finns det mnen/betyg som i regel r ett mste fr att ta sig in eller prioriteras hgre?
Citera
2007-12-27, 18:00
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Jag kommer att ska till personalvetarprogrammet nu till kommande hst.

Men r vldigt osker p vilka universitet/hgskolor man ska prioritera?

Ngonting annat man br ha i tanke vad det gller anskningen?

Jag r ngorlunda sker p vilka grundmnen som krvs fr att ta sig in men kan jag har missat ngot? Finns det mnen/betyg som i regel r ett mste fr att ta sig in eller prioriteras hgre?

Vilken skola som r "bst" eller "finast" r svrt att sga. Jag valde den som lg nrmst.

Angende behrighet s mste du dels ha grundlggande behrighet och sedan ngra extra mnen - olika frn skola till skolan.

Mer om grundlggande behrighet:
https://www.studera.nu/sokutbildning...ighet.561.html
Citera
2008-04-11, 13:17
Medlem
Mojo_dojos avatar
skepp o hoj

ojoj... den hr trden har varit dd ett tag men va tusan. Skte till kandidatsprogramet i personal- och arbetslivfrgor i lund. Kan sga att jag pluggade till lrare tidigare men trttnade d den utbildningen r ett skmt i mngt och mycket. Tycker att en utbildning med pedagogik, sociologi, psykologi lter skitskoj. Speciellt nr man inte kommer in p psykologlinjen . Tycker dock att informationen p deras hemsida r lite difus. Jag kan sga att jag inte viste att en sdan utbildning existerade, trodde det skedde internt. Men vill man ha jobb efter utbilningen mste man daskap ordentligt med extrakurser? Jaja, fr se hur det gr. Mina tidigare studier i ekonomi -historia och historia fr jag d inget jobb med i allafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in