Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Det är väll bara att kolla bakåt i tråden?
Intressant tråd för övrigt. Jag går mitt andra år på personalvetarlinjen och hittills så känns det jättebra. Det enda som jag är lite orolig för är alla kontakter som folk snackar om hela tiden. Jag är en väldigt socialt utåtriktad människa och har en massa vänner överallt. Men jag kan ju tyvärr inte påstå att jag sitter med några nummer till folk inom näringslivet.
Det som dock talar för min fördel är att jag fortfarande är relativt ung och började på programmet direkt efter gymnasiet. Så jag behöver ju inte känna någon stor press på mig att få ett toppjobb direkt efter jag har tagit min examen. Det kan ju få ta sin tid, om man säger så.
Äh, lägg ner det där…. Man får jobb utan att behöva sitta och runka i grupp med en massa människor som har höjdarpositioner i samhället. Jag umgicks väldigt lite med dem som jag pluggade med. Höll mig relativt mycket utanför då jag hade ett stort umgänge i och med idrott och polare som läste andra saker. Givetvis har jag några som jag umgås med från min studietid, och jag har fått lite hjälp av som jag pluggat med. Slog en snabb pling till en av dem för att få tag på lite saker, osv.. Men att man måste sitta inne på en halv miljon nummer och odla kontakter högt och lågt är befängt. Lägg ner den tiden på att umgås med de vänner som du verkligen uppskattar. Det är de som kommer att vara dina kontakter när du väl är ute i arbetslivet, inte Bengt eller Gunilla som du pluggat med i en termin och har numret till, men inte pratat med på fem år...
Ponera att du har 10 riktigt bra kompisar. Det är sällan alla dessa befinner sig i samma homogena grupp. Det är snarare som så att kanske 5 av dessa är i samma grupp, sen är resten i var sin egen grupp, de övriga fem som inte ingår i den ursprungliga gruppen känner fem personer på samma sätt osv. Orkar inte hålla på och förklara, men det är bättre att ha ett fåtal nära vänner som ställer upp i vått och torrt i stället för att ha 500 ytliga bekanta…