Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-19, 12:13
  #1
Medlem
Psychopatics avatar
Jag fick en ny mobiltelefon när jag förlängde mitt abonnemang.

Så beställde jag ett extra SIM-kort för jag tänkte ha den ena liggandes i bilen. Men när jag aktiverar det ena så avaktiveras det andra.

Min syster säger att hon hade två mobiler (med samma nummer) samtidigt, men det var en polare som fixade det. Men han jobbar inom mobil-branschen, o det var ett tag sen, så jag känner inte honom längre.

Så, nån som vet hur det funkar med att ha samma nummer på två olika mobiler? Givetvis ska det gå att ringa o ta emot samtal ifrån båda!

EDIT:
Jag har Telenor som operatör.
Citera
2006-11-19, 12:22
  #2
Medlem
Jag har som dig, ett extra kort och 2 telefoner. Den ena är aktiv och den andra inaktiv. Genom att ringa 333 och trycka # så byter man, den aktiva blir inaktiv och vice versa.

Alla inkommande samtal går till det aktiva kortet. Men jag kan ringa ut från både den aktiva och inaktiva.

Du vill ha båda aktiva samtidigt? Ringer någon så ska båda tlefonerna ringa? Tror inte man kan få det, om man nu inte känner någon som jobbar hos operatören och kan "fixa" det.
Citera
2006-11-19, 12:38
  #3
Medlem
Hispers avatar
Telia kan erbjuda det i alla fall på sätt och vis, först ringer det i ena telefonen och svarar ingen där så kopplas det automatiskt vidare. Det vore faktiskt lustigt om inte Telenor har samma tjänst, eller en liknande i alla fall.

"Med Extrakort kan du ha två gsm-nummer i samma abonnemang. Ring från din mobil och använd extrakortet för mobilt IT.
Låt ditt ordinarie SIM-kort sitta kvar i din mobiltelefon och använd extrakortet i en fickdator med inbyggd telefon så har du två telefoner som du enkelt kan skifta mellan. En fast vidarekoppling styr automatiskt inkommande samtal till ditt extrakort när du inte svarar på ditt huvudnummer. Båda korten använder samma Mobilsvar."
Citera
2006-11-19, 12:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
"Med Extrakort kan du ha två gsm-nummer i samma abonnemang...."

Fast grejen var 1 och samma nummer på 2 sim-kort och telefoner.
Det Telia säger är 2 nummer och 2 kort på 1 abbonemang. Så tolkar jag det iallafall.
Citera
2006-11-19, 13:57
  #5
Medlem
jonas_d_s avatar
hur är det medtele2comviq hittar ingen info på deras sida
Citera
2006-11-19, 14:02
  #6
Medlem
Heinzes avatar
Jag har två telefoner med samma nummer ocg har Telenor.

De har en tjänst som kallas tvillingkort, den funkar så att du kan ringa ut från båda telefonerna, till och med samtidigt men det är bara en som är aktiv för inkommande trafik. Villen som är aktiv reglerar du genom att ringa 333 eller ngt liknande, har inte behövt ändra det där på ett år eller två tom.

Perfekt att ha en mobil på jobbet i reserv om man skulle glömma mobilen hemma om det var stressigt på morgonen
Citera
2006-11-20, 12:33
  #7
Medlem
Låter som att du har seriell utringning på telefonen, dvs det ringer först på ett huvudkort och sen på ett dublettkort. Rent teknikst kan det ringa ut på båda samtidigt, frågan är bara om din operatör erbjuder den tjänsten. Dock har de inte fysiskt samma nummer utan bara samma nummerpresentation.
Citera
2006-11-22, 10:00
  #8
Medlem
Om man nu har utrustningen för att kopiera simkortet så ska det väl inte vara några problem att ha två mobiler som man kan ta emot och ringa från samtidigt på.
Citera
2006-11-25, 04:13
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klicka här
Om man nu har utrustningen för att kopiera simkortet så ska det väl inte vara några problem att ha två mobiler som man kan ta emot och ringa från samtidigt på.

Nja, mobilnätet använder ju IMEI-numret för att kommunicera med telefonen, inte telefonnumret. Det är inga problem att införa t.ex växelfunktion mot mobiltelefoner där man har t.ex 10 st mobiltelefoner med varsitt SIM-kort men som inte har egna telefonnummer, bara ett gruppnummer. Dock förekommer i stort sett bara tvilling eller trippelkort (det senare förekommer hos kunder som har fast GSM-telefon i bil, ett kommunikationskort i datorn och en vanlig mobil).
Citera
2006-11-25, 13:37
  #10
Medlem
Flasherns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Jag har två telefoner med samma nummer ocg har Telenor.

De har en tjänst som kallas tvillingkort, den funkar så att du kan ringa ut från båda telefonerna, till och med samtidigt men det är bara en som är aktiv för inkommande trafik. Villen som är aktiv reglerar du genom att ringa 333 eller ngt liknande, har inte behövt ändra det där på ett år eller två tom.

Perfekt att ha en mobil på jobbet i reserv om man skulle glömma mobilen hemma om det var stressigt på morgonen


Kostar det något extra? Borde finnas samma på tele2/comviq tycker jag..
Citera
2006-11-25, 14:16
  #11
Medlem
jrosens avatar
Går att lösa fast det kostar slantar.. Mobil växel Fast det kräver ju flera mobilnummer och ett huvudnummer, men vill absolut ha det så går det.

Lägg mobilnummret som huvdudnummer/växelnummer, anslut 2 mobiler till det. När någon ringer på huvudnumret så ringer de 2 mobilerna. När man ringer ut ifrån mobilerna så kan huvudnumret presenteras.

Sammanfattning tekniken finns men är avsedd för företag och priset blir därefter.
Citera
2008-03-02, 16:27
  #12
Medlem
Zoorgs avatar
Eller köp en telefon med plats för två eller tre simkort.
Här finns en för tre, http://www.blocket.se/vi/14568128.htm?ca=12_s&last=1
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback