2006-12-28, 06:31
Medlem
En fruktpizzas avatar
Undran...

Vart tog Konsums "Chokladfromage" vägen? Den där som fanns i frysdisken under 70- och 80-talet ni vet. Den var helt ljuvlig att mumsa på! Lätt, fräsch, och förstås himmelskt god... Kom den i någon annan tappning efter att den försvunnit?

Svara nu snällt till - "Chokladfromagesugen"...
Citera
2006-12-28, 23:44
Medlem
Rolig tråd.. saknar två lösviktsgodisar mycket. Den ena var en en cola flaska fast platt och smakde rikitgt coca cola den andra som jag saknar. hittelön utgår om ni hittar den. 1000 kr. Det var en jordgubbe ser lite ut som de jordgubbar som finns idag fast utan det gröna på toppen + att den var tjockare och syrligare.. Lätt den goste godisen som fanns runt 90-2000
Citera
2006-12-29, 00:20
Bannlyst
Buffalo Bull, dessa slibbiga tjocka tjurhuvuden med colasmak. Samt några rektangelformade räfflade hårda saltingar, med sånt där brunt rost på utsidan men med en salmiakgegga inuti. Mums. Åt jag mycket ca 92-94.

Dom bästa godisar som finns just nu är:
1-Tutti Frutti Weekend (grön påse)
2-Ica Handlarnas Sött och Salt
3-Turkisk Peppar Mjuk

Idag är godishyllorna mer välfyllda än nånsin, bara det att det kommer så mycket nytt hela tiden och ersätter en del omtycka folkfavoriter. I Finland har dom mycket mer olika Fazer-sorter än här, men jag tror inte dom har Malaco. I Danmark har dom mycket karameller, salmiak och bonbons men inte alls så mycket choklad. I England har dom bara godis med papper på, och mestadels fruktkolor och choklad. I USA såg jag hur mycket godis som helst i matvaruaffärerna men det mesta smakade trist eller väldigt skumt. Dom har heller inte samma syn på vilka smaker som passar att kombineras i en slickepinne eller bonbon. Dock var Lifesavers förödande goda, fruktringar i gul rulle, fanns med äpple, citron, svarta vinbär m.m.
Citera
2006-12-29, 16:21
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadu
Rolig tråd.. saknar två lösviktsgodisar mycket. Den ena var en en cola flaska fast platt och smakde rikitgt coca cola den andra som jag saknar. hittelön utgår om ni hittar den. 1000 kr. Det var en jordgubbe ser lite ut som de jordgubbar som finns idag fast utan det gröna på toppen + att den var tjockare och syrligare.. Lätt den goste godisen som fanns runt 90-2000

du menar inte de där rosa skum jordgubbarna. Som är ganska stora och platta
Citera
2006-12-29, 16:24
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadu

http://www.karamellkungen.se/candyki...256EE50047DFB3
Citera
2006-12-29, 16:45
Medlem
Enhörnings avatar
Lakritspuck. Gärna lite smält... Lakritsglass äger.
Citera
2006-12-29, 16:57
Medlem
marklunds avatar
haribo goldbären

jag söker efter en godis som dom gjorde reklam för på radio för några månader sedan, tror den tillverkades av haribo och hette *goldbären* och det skulle enligt reklamen vara *omöjligt att hålla tassarna borta*

har sökt som en galning efter dom men inte hittat dom, antar att det inte var nån vidare succe så dom plockade väll bort dom från hyllorna.

nån som vet om dom var goda? och om dom möjligtvis går att få tag på nånstans?

/Marklund
Citera
2006-12-29, 17:01
Medlem
Reflexivitets avatar
Jag undrar om någon vet om en viss godis fortfarade existerar. Det är den godaste godisen som någonsin sålts i Sverige, så det vore guld värt om någon vet något om detta.

Det finns så kallade "bumlingar" idag, en av dessa är grön på ena sidan och svart på andra sidan och innehåller brunt knallpulver. Förr i tiden fanns det en sort som var som dessa bumlingar, men mycket mindre och cylinderformad!

Detta var när jag var c:a 10 år. De fanns i en godisbutik i Skövde, en butik med endast godis i. Jag kommer inte ihåg vad den heter längre. Det fanns åtminstone under åren 1991-1994.

Finns denna godis fortfarande kvar? Kanske någon som bor i Skövde kan kolla efter? Den existerar i alla fall inte i trakten kring västmanland eller i Uppsala. Inte ens den stora godisbutiken i Hummelsta har den i sitt sortiment.
Citera
2006-12-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
jag söker efter en godis som dom gjorde reklam för på radio för några månader sedan, tror den tillverkades av haribo och hette *goldbären* och det skulle enligt reklamen vara *omöjligt att hålla tassarna borta*

har sökt som en galning efter dom men inte hittat dom, antar att det inte var nån vidare succe så dom plockade väll bort dom från hyllorna.

nån som vet om dom var goda? och om dom möjligtvis går att få tag på nånstans?

/Marklund
Goldbären = Guldbjörnar på tyska om jag inte är helt fel ute. Heter "Guldbamser" på danska. Finns överallt där det finns Haribo-godis Kolla din lokala ICA eller Konsum. En av mina favoritgodis-sorter faktiskt
Citera
2006-12-29, 23:37
Medlem
Vallgreis avatar
De där påsarna med 3 fack, varav två bestod av nå söta pulver och i det tredje var nån form av ätbar pinne som man slickade på och doppade i pulvren.
Sen så lärjag hålla med om Choko, det var kola det!
Ack ljuva barndom!!
Citera
2006-12-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer

http://www.karamellkungen.se/candyki...256EE50047DFB3

nej tyvär inte skum utan konsistensen var snarare som aromahjärtan
Citera
2006-12-30, 04:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vallgrei
De där påsarna med 3 fack, varav två bestod av nå söta pulver och i det tredje var nån form av ätbar pinne som man slickade på och doppade i pulvren.
Sen så lärjag hålla med om Choko, det var kola det!
Ack ljuva barndom!!

De finns fortfarande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in