Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-18, 21:15
  #1
Medlem
Spoonfeds avatar
Fyll gärna i era egna favoriter, men jag efterlyser speciellt ett par stycken som försvunnit totalt.

Den första är ur BonBon serien, Pissmyror, Ank-krubb, Bladlöss, Raap, Stora tuttar, Rumpor?, Sura skurtrasor/disktrasor? osv. Just Ank-krubb var fruktansvärt god lakrits. Var är du nåstans?!

Den andra är kanske obskyrare, fanns två olika sorter av denna karamel i påse. En supersur med äppelsmak och en superstark (chili?).
Grejen med dessa var att det fanns en mätare på baksidan av påsen som visade styrkan på karamellen efter att du stoppat in den i munnen, 0-60 sekunder eller något sådant, ett sorts poängsystem kan man säga. Hette dom nåt som "Bomber" eller dyligt? Minns inte alls. Gissar att det var 10-15 år sedan.
Citera
2006-11-18, 21:19
  #2
Medlem
Bonbon finns fortfarande, men inte i Sverige av någon anledning.

http://slik.toms.dk/361?PHPSESSID=89...70f8aa370c5977
Citera
2006-11-18, 21:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoonfed
Fyll gärna i era egna favoriter, men jag efterlyser speciellt ett par stycken som försvunnit totalt.

Den första är ur BonBon serien, Pissmyror, Ank-krubb, Bladlöss, Raap, Stora tuttar, Rumpor?, Sura skurtrasor/disktrasor? osv. Just Ank-krubb var fruktansvärt god lakrits. Var är du nåstans?!

Den andra är kanske obskyrare, fanns två olika sorter av denna karamel i påse. En supersur med äppelsmak och en superstark (chili?).
Grejen med dessa var att det fanns en mätare på baksidan av påsen som visade styrkan på karamellen efter att du stoppat in den i munnen, 0-60 sekunder eller något sådant, ett sorts poängsystem kan man säga. Hette dom nåt som "Bomber" eller dyligt? Minns inte alls. Gissar att det var 10-15 år sedan.

Enda godis jag kan komma på och som jag tror(?)försvunnit, det är "Tomteklubban".
En röd klubba, ca. decimetern hög, på en vit, smal pinne. Och som smakade......jaa, jag minns faktiskt inte hur den smakade. Men god var den.
Och borta är den. Utgår jag då ifrån?!
Citera
2006-11-18, 21:47
  #4
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Enda godis jag kan komma på och som jag tror(?)försvunnit, det är "Tomteklubban".
En röd klubba, ca. decimetern hög, på en vit, smal pinne. Och som smakade......jaa, jag minns faktiskt inte hur den smakade. Men god var den.
Och borta är den. Utgår jag då ifrån?!
Nej, den finns i välsorterade godisaffärer
Citera
2006-11-18, 21:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Nej, den finns i välsorterade godisaffärer

Är det sant? Det trodde jag verkligen inte.
Men då skall jag försöka gå på en nostalgitripp, då
Citera
2006-11-18, 22:23
  #6
Avstängd
Urandirs avatar
fantomen klubbor.. som man doppade i sånt där salt pulver
Citera
2006-11-18, 22:45
  #7
Medlem
wamdues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
fantomen klubbor.. som man doppade i sånt där salt pulver
Det var ett tag sen, de var riktigt goda!
Såldes väl också i en fantomen godispåse om jag minns rätt.
Citera
2006-11-18, 22:52
  #8
Medlem
När jag var barn fanns det chokladciggaretter och Lakritsciggaretter, chokladciggaretterna har jag sett ibland på diverse marknader men inte lakritsciggaretterna, förjävligt rent utsagt. De var riktigt goda. En speciell smak som jag sent ska glömma.
Citera
2006-11-18, 23:05
  #9
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Tefat. Sånt där lösgodis. Svagt papper med nåt surt pulver inuti.
Citera
2006-11-18, 23:08
  #10
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIR
När jag var barn fanns det chokladciggaretter och Lakritsciggaretter, chokladciggaretterna har jag sett ibland på diverse marknader men inte lakritsciggaretterna, förjävligt rent utsagt. De var riktigt goda. En speciell smak som jag sent ska glömma.
Dom finns fortfarande!
Citera
2006-11-18, 23:10
  #11
Medlem
Men vad fan säger du!? jag har då aldrig sett till dem nånstans. Tala om vart då, så kommer jag på studs.
Citera
2006-11-18, 23:20
  #12
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian FoXX
Tefat. Sånt där lösgodis. Svagt papper med nåt surt pulver inuti.

Jag såg såna i någon skum affär för inte så länge sedan. Det kan ha varit ÖB.
Såldes i stora genomskinliga plastlådor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback