2006-11-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annetta
NICKEL. tror den var från marabou.

kan inte göra annat än att hålla med ! Ingen som ruvar på ett lager ??
Citera
2006-11-20, 15:58
Medlem
Slivars avatar
Kasper (Casper?) klubborna va jävligt goda vill ja minnas.
Citera
2006-11-20, 18:28
Medlem
Pachas avatar
Jag minns en godis som jag alltid åt när jag var i stallet som liten. Den hette BIGFOOT och var en grön mindre fot liknande godis med större stortå på. Den smakade så himla gott, typ tuttifrutti/päron smak och va så jäklans god. Tyvärr finns dom inte mer (tror jag)
MEN därimot har Ica nåt liknande i deras lösgodis sortiment. Fast dom ser ut som katter och är både gröna o gula...
Men dom gröna smakar NÄSTAN som gammla bigfoot, men bara nästan...

Jag undrar om man nånsin kommer få smaka på bigfoots igen
Citera
2006-11-20, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rådis
chokladbiten Score.

Har ett svagt minne av den och även av att den var djävligt god, men jag minns förbanne mig inte vad den bestod av! Nån som kan fylla i?
Citera
2006-11-20, 19:42
Medlem
Wittgensteins avatar
Marabou chokladkakor med jordnötssmör i dog en alldeles för tidig död.
Citera
2006-11-20, 19:46
Medlem
sicnexs avatar
Har letat som fasen efter ett hjärtformat frukttugg som fanns i tre färger och såldes i lösvikt, verkar inte bättre än att det utgått
Citera
2006-11-20, 19:59
Medlem
pönoshts avatar
Haribos "jättenappen lakris" finns ju inte någonstans längre. fanns i karamellkungens lösvikts sortiment ett tag. så jävla god men nu finns det aldrig mer
Citera
2006-11-20, 20:01
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
De där blå-vita runda klubborna som såldes på Konsum när jag var liten. Såg lite ut som jordklot fotade från rymden. Det fanns ett fåtal gula och gröna också, smakade nog likadant, men lyckan var total när man fick tag på en gul/grön. Det var liksom lite speciellt även om man förmodligen inbillade sig det

Dom var fantastiskt goda, jag drömmer fortfarande om dem

Sen saknar jag de hårda ananaskaramellerna som jag tror är från Fazer, men dom kanske fortfarande finns på finlandsbåtarna.

Sen så finns väl inte de salta lakritssnörena längre? Det är väl bara söt kvar?
Citera
2006-11-20, 20:26
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rere
kan inte göra annat än att hålla med ! Ingen som ruvar på ett lager ??

Försvaret sitter nog på ett jättelager..

Såna fick man jämt med sig ut på övning.
Citera
2006-11-20, 21:24
Medlem
anakata2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vricklund
Jag saknar hela serien med kloak slem och de andra och karamellaskarna med små tunna fyrkanter som smakade salmiak. Någon som vet vad de hette?
De hette helt enkelt "Salmiakpastiller", om jag inte missminner mig. Hysteriskt goda!
Citera
2006-11-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakata2
De hette helt enkelt "Salmiakpastiller", om jag inte missminner mig. Hysteriskt goda!

Mm, jag minns hur man tog alla i munnen på samma gång. Gott
Citera
2006-11-21, 01:09
Medlem
Azraels avatar
Tablettasken "Drutten" saknar jag. Typiskt 70-talsgodis. Minns hur jag storögt hittade en hel låda Drutten på Konsum Avenyn (GBG) 1995. Godiset bör rimligtvis ha upphört att tillverkas i början/mitten av 80-talet. Köpte givetvis en ask och pastillerna var hårdare än glas. Undrar fortfarande hur de hamnade där. Antagligen har någon hittat lådan på lagret och bara ställt ut den i godishyllan utan att reflektera över vad det var.

Sedan saknar jag det traditionella lördagsgodiset. När jag var liten existerade inte lösplock som det gör i dag. I stället fick man gå till kiosken och så fick man peka på vad man ville ha genom kioskfönstret och så plockade kioskmannen (i mitt område populärt kallad "Grisöga") ihop det man ville ha med en tång. Man betalade per bit och inte per vikt. Påsarna var alltid av papper. Utbudet var mycket mindre än i dag men godisarna var ungefär likadana. Mindre färgämnen och smakämnen var det ju såklart eftersom det var i det planekonomiska DDR-Sverige som inte tillät en massa farliga färgämnen.

Sedan satt man förfärad och tittade på Staffan & Bengt på tv när de visade hur man kunde smälta ner godisnappar och göra klister av dem. Kan verkligen rekomendera en djupdykning i SVTs öppna arkiv så att nu får se hur det var under Palme-dynastin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in