2019-06-27, 09:24
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noobzor
Lt Eckerberg! verksam på P18 fram till nedläggningen.
Första mötet med honom när plutonen satt i en lektionssal så marcherar han in med ljudliga steg, gör helt om vid katedern och skriker:

"Mitt namn är Löjtnant Eckerberg, jag har ett ståvärn på tomten, min fru tilltalar mig löjtnant. Slut, frågor?"

Finns många historier om karln, honom glömmer man inte om man varit utsatt för honom. tillägas skall att han var ett mycket omtyckt befäl.

Hahaha, fy fan vad rädd man var vid första mötet. Sedan förstod man att det fanns stråk av humor där. Eller inte, det var en jävla stridspitt också, så ibland undrar jag hur mycket han egentligen överdrev. Han var fänrik på min tid.

Nä, han glömmer man inte, som du säger, han var omtyckt av de flesta.
Citera
2019-06-27, 11:35
Medlem
Jag minns en löjtnant när jag gjorde lumpen som kom in och gapade att han ville en avsugning av/på golvet.
Han ville alltså att vi skulle dammsuga golvet.
Citera
2019-06-27, 12:04
Medlem
Kapten Blå på S1 på 80-talet vars vattniga fylleögon på måndag morgon fick en att glädjas åt resterande veckas mödor. Eller inte.

Fänrik Monika som var samtida. man kunde följa hennes spår i skogen ganska lätt pga all parfym hon dränkte sig i. Men hon var en fröjd att skåda!
Citera
2019-06-27, 12:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Dåligt med flottister här. På röjdyk i slutet av 80 talet fanns ju några original. Fänrik Kerränen (möjligen felstavat) var en bister jävel som jag aldrig såg le. Överjävlig på att springa så det var ett helvete när han höll i kvällsfysen. Kunde lätt bli 15 km löpning med lite avbrott för backlöpning, armhävningar och annat kul.

Zara Larssons farsa Anders "Mappe" Larsson var fänrik på den tiden. Riktigt skön snubbe. Drog till Sydamerika/Kuba under sommaren vi låg inne och drog en jävla massa rövarhistorier om det. Hade humor och hjärtat på rätt ställe.

Löjtnant Anker var gammal a-dyk och var fan inte helt hundra i huvudet. Skrämmande snubbe. Vi hade bara med honom att göra under gröntjänsten dock.

Annars fanns det inte någon direkt minnesvärd utöver en kaddett som gick under smeknamnet "Biva". En stor och ganska tuff norrlänning som blev trevligare med tiden.

Alla befäl blev rätt avslappnade när dykutbildningen väl var avklarad.
Citera
2020-05-24, 10:28
Medlem
HenrikBredbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Chefen för livkompaniet då jag gjorde min GSU, kallas disponent efetsom kungen formellt är chef för det kompaniet, hette då Major Dan Mattsson. Han hade varit plutonchef under BA02, och var riktigt seriös. Inte stenhård och macho, men det han ingav respekt och var hård men rättvis.

Jag låg på I1 93-94. Hade kapten Dan Mattsson då. Känner precis igen det du skriver. Man hade en otrolig respekt för honnom. Ändå var han väldigt trevlig och korrekt i sitt sätt. Har sett att han jobbar med utbildning inom ledarskap i dag. Har bla utbildat folk från världsbanken i Washington. Kan tänka mig att han gör ett bra jobb. Han kombinerade alla positiva ledaregenskaper man kan tänkas ha.
Citera
2020-05-25, 14:52
Medlem
Minns ni Kapten Johansson i Sollefteå, han var en kloker kapten😜
Citera
2020-11-12, 20:18
Medlem
bontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HollowBones
Älskar historier som de här!

Hittade ett gammalt inlägg som jag tänkte kommentera:

Hade det stora nöjet att ha Kn Hullman som plutonchef, när jag gjorde min grundutbildning på K3 under hösten -01. Var livrädd för karln i början men insåg, efter hand, att han var en ganska trevlig prick. Plutonen lämnade honom med saknad, när vi gick vidare till tjänstgöring i Skövde.

* Vid en av våra första uppställningar stegar Hullman fram till en soldat en bit bort från mig. Följande konversation äger rum:

Hullman: "BÄVER!"
Soldaten: "Va?!"
H: "Va, KAPTEN heter det! BÄVER!"
S: "Va, kapten?"
H: "Jag hör hur bävrarna kommer! De ska bygga bo i din ficka!"

Varvid Hullman resolut drar upp dragkedjan på soldatens bröstficka.

* Vid uppställningen inför vår första skjutövning infinner sig en soldat i ledet, märkbart bakfull. Detta märks genom att han står lutad i en ganska markant vinkel framåt och svajar lite lätt. Kapten Hullman noterar givetvis detta men tar sig igenom inspektionen i sakta mak. Väl framme vid den stackars soldaten brakar helvetet löst och han skäller ut honom tills han har samma lutning, fast bakåt. Hullman följer smidigt med genom hela rörelsen.

* Under en övning i att ta isär/sätta ihop vår AK5 befinner vi oss, på kvällskvisten, i en stor lada. Hullman i mitten och ropar med jämna mellanrum kommandon. Plötsligt börjar hans huvud röra sig som om han försöker följa en flipperkula med blicken. Han drar iväg ett ekande "AAAAVBRRRRYYYYT!" och fortsätter med sitt stirrande. När han slutar blir förklaringen helt sonika: "Fladdermus. Er kapten är även fågelskådare. Fortsätt!". Vill även minnas att han försvann under ett par dagar, för att spana på någon sällsynt fågel som visat sig på fälten runt Karlsborg.
Jag har jobbat med Hullmann i flera år. En av få med riktig fysik. Hans syn och hörsel är makalöst bra och han är väl fältmässigt anpassad. Sen har han en annan sida som få människor känner till. Men har ett gott hjärta och är i grunden en mjuk person som älskar fåglar och natur mer ön människor.

Ett befäl jag hade var Mj Spång, en legend inom FJS. En tystlåten, fåordig och stenhård man. De marscher vi genomförde satte ärr i kroppen som nu 40 år senare fortfarande finns kvar. Satan till hård människa men samtidigt trevlig och ödmjuk. Han höjde aldrig rösten en enda gång. Det gjorde däremot fänrik Lindqvist. Han påminde om Hullmann med sin fysik och sitt sätt men skiljer sig i det att Hullmann var människa. Lindqvist var något annat. På den tiden var FJS en egen enhet och tillhörde infanteriet. Åren suddar ut namnen. Tyvärr. Men Spång och Lindqvist glömmer man aldrig.
Citera
2021-09-21, 14:30
Medlem
OweMattssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Gjorde lumpen på LV4 i Ystad 85-86. Glömmer aldrig Lt. (K)Oddmo som var vaktchef. Hörselskadad och av den gamla stammen, hade alltid saliv på vapenrocken från allt gormande. Det sades att någon pyntat hans cykel med pentylstubin och sprängt denna i fint avklippta bitar utanför O-mässen. Detta året innan jag ryckte in.
En Kapten Olsson och en Major Magnusson kommer jag likaså ihåg. Någon här som kan hjälpa minnet ?

Ryktet om vaktchef KOddmo som vi fick 90-91 var att han sköt med sin stora, feta Magnum revolver efter en brödbil som skull leverera bröd till regementet..läskig typ
Citera
2021-09-21, 16:54
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweMattsson
Ryktet om vaktchef KOddmo som vi fick 90-91 var att han sköt med sin stora, feta Magnum revolver efter en brödbil som skull leverera bröd till regementet..läskig typ

Hahaha...
Skulle inte kalla honom det.
Speciell absolut.
Det var inte utan lite nervositet man avvaktade hans inspektion av vaktstyrkan då man som underbefäl lämnade av.

Angående brödbilsincidenten:
Som jag vill minnas det gick det till så att varje morgon levererades bröd från något bageri i Ystad.
I vakten, vid infarten till Regementet fanns det ett stoppljus och det var alltid grönt.
Alltid.
Men vårt omtalade befäl bestämde sig en morgon att ändra på detta och satte ljuset på rött. Givetvis kör den trötte chauffören in som alltid gjorts i alla år (K)Oddmo tar k-pisten springer ut och ropar halt (vilket chauffören varken såg eller hörde) och så vidare - allt enligt Vakt B reglementet och det slutade med tre skott i bakluckan.
Vill minnas att det blev inget av affären utan allt flöt på som vanligt.
Härliga Tider !
Senast redigerad av daskapitan 2021-09-21 kl. 16:57.
Citera
2024-12-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Hahaha, fy fan vad rädd man var vid första mötet. Sedan förstod man att det fanns stråk av humor där. Eller inte, det var en jävla stridspitt också, så ibland undrar jag hur mycket han egentligen överdrev. Han var fänrik på min tid.

Nä, han glömmer man inte, som du säger, han var omtyckt av de flesta.

Hehehe vilka år låg ni inne? Jag minns honom från -98.
Citera
2025-06-03, 13:37
Medlem
Numer Major Eckerberg tilldelades militärkorset på veterandagen förra fredagen
Citera
2025-06-09, 23:38
Medlem
Landsbygdens avatar
Minns en del av dom icke-värnpliktiga befälen. Alltså löjtnant och kapten. Högre upp än så minns jag ej.

Minns hur dom såg ut, och att dom var rätt bra.
Gubbar som gick att lita på och som hade ganska bra koll.
Inte flata, men inte heller pennalister eller sadister. Inga kufar direkt. Löjtnanten hade gjort fn-tjänst.

Dom flesta av dom värnpliktiga befälen, gick inte att ta på allvar. Man skrattade bakom deras rygg. Upplevde att dom hade mindervärdeskomplex, och var allmänna töntar. Tror ingen av dom hade en framtid i försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in