2006-11-18, 18:32
Moderator
vfs avatar
Visst finns det något befäl från er vpltid som ni minns speciellt?
Undertecknad kommer speciellt ihåg Kapten Werner som var en
hård men rättvis jävel. Hans mustiga uttryck och praktiska ledarskap
var en källa till inspiration när vf gjorde lumpen på 80-talet.

Bla tyckte han att vi skulle undvika yngre tjejer eftersom
"dom nyss har upptäckt att man inte bara kan kissa med muffen"

Han har eget numer: http://www.cluram.se/kontakt/kent.html

Fler sköna snubbar?
Citera
2006-11-18, 19:11
Medlem
cavalls avatar
Lt "Plastarmen" Svedhamre.

Halva karln var bortsprängd.

Hade lite olika hyss för sig, bla så gick han ut med en Ksp och ställde sig på Rambo-maner och brände av ett bar band med ammo för att ställa in den korrekt.

När Kapten kom och frågade vad i h-vete han sysslade med så log han bara och gick.

----------

Lt Johansson.

Han var en jägarlöjtis som väntade på att få hamna hos jägarna, han var så förbenat korrekt att han stod i enskild ställning när han spydde på fylla , det var han som först ville flytta upp mig till GB, men som ångrade sig när jag tog bonnpermis 2 ggr på en månad sammanlagt.

----------

Fnk Silver

Ett riktigt arsel.
Han hade hamnat hos oss från jägarna (kommer inte ihåg från var) för misshandel av värnpliktig.

Han var ett sådant as som smörade för oss som var större, men hackadepå dom som var mindre...

----------

En kapten jag inte kommer ihåg namnet på.

Han hamnade hos oss pga en smått realistisk övning.

han ville att grabbarna som körde stridsvagn skulle få känna på hur det kunde vara så han kastade dynamit eller nåt annat som small på dom.

----------

Lt JAnsson.

Han skulle sadla om till sopgubbe, för där tjänade man pengar.

Sista månaderna innan han slutade så var det lugnt och skönt, han sket i det mesta..

Han var sn kopia av Ioan Ursut.

------------

En som var helt underbar var vår Sgt, han var mänsklig och rolig så länge man inte dummade sig, då satt man med röven i en brödrost...

Vi kallades för 2:a Pansarstraffkompaniet, för det var hos oss alla befäl hamnade som gjort bort sig på ena eller andra sättet.

Trossen hade en fd fallskärmsjägare eller kustjägare som befäl (han hade inte gjort bort sig) han tränade dessa dieselmuppar i närstrid att det var inte klokt
Citera
2006-11-19, 19:24
Medlem
Snajpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall

Hade lite olika hyss för sig, bla så gick han ut med en Ksp och ställde sig på Rambo-maner och brände av ett bar band med ammo för att ställa in den korrekt.

När Kapten kom och frågade vad i h-vete han sysslade med så log han bara och gick.

----------

Lt Johansson.

Han var en jägarlöjtis som väntade på att få hamna hos jägarna, han var så förbenat korrekt att han stod i enskild ställning när han spydde på fylla , det var han som först ville flytta upp mig till GB, men som ångrade sig när jag tog bonnpermis 2 ggr på en månad sammanlagt.

----------

Fnk Silver

Ett riktigt arsel.
Han hade hamnat hos oss från jägarna (kommer inte ihåg från var) för misshandel av värnpliktig.

Han var ett sådant as som smörade för oss som var större, men hackadepå dom som var mindre...

----------

En kapten jag inte kommer ihåg namnet på.

Han hamnade hos oss pga en smått realistisk övning.

han ville att grabbarna som körde stridsvagn skulle få känna på hur det kunde vara så han kastade dynamit eller nåt annat som small på dom.

----------

Lt JAnsson.

Han skulle sadla om till sopgubbe, för där tjänade man pengar.

Sista månaderna innan han slutade så var det lugnt och skönt, han sket i det mesta..

Han var sn kopia av Ioan Ursut.

------------

En som var helt underbar var vår Sgt, han var mänsklig och rolig så länge man inte dummade sig, då satt man med röven i en brödrost...

Vi kallades för 2:a Pansarstraffkompaniet, för det var hos oss alla befäl hamnade som gjort bort sig på ena eller andra sättet.

Trossen hade en fd fallskärmsjägare eller kustjägare som befäl (han hade inte gjort bort sig) han tränade dessa dieselmuppar i närstrid att det var inte klokt

När gjorde du vpl??

Jag var i Boden på Mek B19 95-96 och då vill jag minnas att det fanns en Kn Silver på Grk.komp som sades vara helt sjuk i roten.

Skönaste befälet vi hade var Fänrik Lundgren. Våran grupp (som favoriserades) skulle kl. 08.15 ställa upp i pälsmössa, komarock och handskar för att spåra?!?!?!?!?!?!

Det vi skulle göra var att kolla på fänriken när han tävlade i rally ute i djupaste skogen, han var riktigt jävla kul. Förresten tyckte han att jag var helt körd som drack sockerlag som blev över efter att vi i fält satt i oss en stor burk fruktcocktail.

/Snajper
Citera
2006-11-19, 20:46
Medlem
smakpals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall

Haha glömmer aldrig när vi skulle till NBC-banan första gången och inte riktigt visste vart vi skulle gå. När vi gick runt och kollade efter våra vanliga befäl fick jag syn på den här människan. Fan va jag blev skraj.
Citera
2006-11-19, 23:49
Medlem
emilio82s avatar
Raka rör!

Stämningen är tryckt när plutonen står uppställd andra dagen under värnplikten, folk har inte riktigt bekantat sig med varandra riktigt ännu.

PlutC kommer och tar emot truppen. Efter en liten genomgång säger han följande: Ja så har vi en soldat här i plutonen som gärna skulle vilja berätta något....., Andersson!

Andersson: J..., J...., J..., J.....

PlutC: Som ni alla märker så stammar Andersson, så då vet alla det!

Följande inträffade på I4 och kaptenens namn vet jag inte, men jag tyckte först att det lät grymt, men sen när man tänker på det så var det ju ett bra sätt att få hela plutonen uppmärksam på Anderssons problem, han hade ju utan tvekan hamnat i många lustiga situationer och antagligen fått förklara sitt problem ett antal gånger annars.
Citera
2006-11-20, 00:38
Medlem
Koolaids avatar
En levande legend från KustJS;

Kn Palmqvist, de som känner till honom vet vad jag menar.....

Den mannen ingav RESPEKT !!
Citera
2006-11-20, 00:52
Medlem
nollans avatar
Kn Myhr som huserade vid I5 Östersund var en hård jävel.

Hade dock aldrig äran att vara i någon större kontakt med honom än att han tog täten på vår fjällmarsch. Man fick liksom lite intrycket att han lade några stenar i väskan för att "det ska vara lite jävligt" och sov under bar himmel med ena ögat öppet.

Han såg ut som en Marlboro Classics-modell i M/90 och stod alltid bredbent i manöver. Kommer aldrig glömma hans entré som kändes ganska Hollywood. Vår kompc skulle lämna av till denna kapten inför ovannämnda övning varpå kn Myhr kom ångandes och det med språng över stock och sten för att flyga upp som en stålfjäder i givakt.

Han sysslade mest med överlevnad och/eller vinterträning. Hoppas verkligen att någon här har något att tillföra om denna gåta till karl.
Citera
2006-11-20, 11:00
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajper
När gjorde du vpl??

Jag var i Boden på Mek B19 95-96 och då vill jag minnas att det fanns en Kn Silver på Grk.komp som sades vara helt sjuk i roten.

Skönaste befälet vi hade var Fänrik Lundgren. Våran grupp (som favoriserades) skulle kl. 08.15 ställa upp i pälsmössa, komarock och handskar för att spåra?!?!?!?!?!?!

Det vi skulle göra var att kolla på fänriken när han tävlade i rally ute i djupaste skogen, han var riktigt jävla kul. Förresten tyckte han att jag var helt körd som drack sockerlag som blev över efter att vi i fält satt i oss en stor burk fruktcocktail.

/Snajper
gjorde lumpen runt -90, och det borde vara samma idiot
Citera
2006-11-20, 11:26
Medlem
komp asss avatar
K 3's värste?

Bernhard Englund var ett original i ordets rätta betydelse. En riktig Gung-Ho typ.

http://www.varnpliktsnytt.se/reporta...tum=2006-02-14
Citera
2006-11-20, 11:41
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan

Hade dock aldrig äran att vara i någon större kontakt med honom än att han tog täten på vår fjällmarsch. Man fick liksom lite intrycket att han lade några stenar i väskan för att "det ska vara lite jävligt" och sov under bar himmel med ena ögat öppet.

Han såg ut som en Marlboro Classics-modell i M/90 och stod alltid bredbent i manöver. Kommer aldrig glömma hans entré som kändes ganska Hollywood. Vår kompc skulle lämna av till denna kapten inför ovannämnda övning varpå kn Myhr kom ångandes och det med språng över stock och sten för att flyga upp som en stålfjäder i givakt.

Han sysslade mest med överlevnad och/eller vinterträning. Hoppas verkligen att någon här har något att tillföra om denna gåta till karl.

Äntligen ett befäl som jag stött på!
Jag har dock ingen större erfarenhet av honom. Att han ingav respekt var det ingen tvekan om. Dock var det inte i första hand för att han var arg och karg, utan snarare för hans kunskap och goda soldategenskaper.

Stållhård bestämdhet när så krävsdes, men samtigt ödmjuk och resonabel med båda fötterna på jorden.
Citera
2006-11-20, 11:57
Medlem
noobzors avatar
Lt Eckerberg! verksam på P18 fram till nedläggningen.
Första mötet med honom när plutonen satt i en lektionssal så marcherar han in med ljudliga steg, gör helt om vid katedern och skriker:

"Mitt namn är Löjtnant Eckerberg, jag har ett ståvärn på tomten, min fru tilltalar mig löjtnant. Slut, frågor?"

Finns många historier om karln, honom glömmer man inte om man varit utsatt för honom. tillägas skall att han var ett mycket omtyckt befäl.
Citera
2006-11-20, 12:11
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan

Kn Myhr kommer jag väl ihåg från fjällmarschen. När vi andra slet och klättrade på alla fyra hoppade han runt som en bergsget. Tydligen var karln född i nån liten by i fjälltrakten och hade tillbringat hela sin uppväxt på kalfjället, i alla fall enligt myten.

En kompis som låg på Hallens kompani hade tydligen en överjävligt hård fänrik (kommer ej ihåg namn) som tyckte om långa marschpass i skogen nattetid och andra fostrande övningar. Jag fick i uppdrag att leda en stridsfordonstransport till Skövde under hans befäl, och efter alla historier jag fått höra var jag lite smårädd. Han var lugn och trevlig hela vägen ner, och när vi skulle åka upp till Östersund igen lade han sig bak i min bil för att sova. Innan han somnade frågade han hur fort vi kunde köra med lastbilskonvojen.
-Vi kan komma upp i 100-110, svarade jag. (normalt körde vi i sjuttio, och åttio var max)
-Bra. Godnatt.
När vi kom tillbaks till Östersund bjöd han hela gruppen på pizza istället för att låta oss käka guldburkar som planerat.

Ett annat befäl jag kommer ihåg var BatC för Infanteribataljonen, en överstelöjtnant med en blick ondare än satan själv. Han lyckades skrämma upp en fänrik under en överlämning så att denne glömde bort vad öv.lt hade för rang. Efter att ha försökt med både kapten, major och överste hittade den stackars stammande fänriken rätt.
I alla fall skulle jag och tre andra soldater göra en taktisk lastning av ett stridsfordon (lastbilar kör sakta i kolonn, stridsfordon svänger in bakom i blixtlås, snabb lastning) ute i Dagsådalen. Vi fick instruktioner av vår kapten och en karta med färdväg och tidsangivelser utmärkta, som han hade fått av befälen som beställt lastningen. Vi körde ut i skogen, och mötte en bom som markerade att det var ett övningsområde och att all trafik var förbjuden. Inga problem tänkte jag, vi har ju våra order så de vet antagligen att vi ska komma. När vi kört ungefär en kilometer kom plötsligt ett stridsfordon utkörandes ur skogen som fick bromsa hastigt för att inte köra på oss. Ut ur luckan hoppade den bindgalne överstelöjtnanten som med mycket starka ord berättade vad han tyckte om mig som hade kört dit och stört hans övning. Jag försökte stamma fram en förklaring, men han fortsatte skälla på mig. Inte förräns en pansarkapten från P4 kom och undrade vad vi höll på med lyckades jag förklara vad vi hade där att göra. Det visade sig att det var B-styrkan som beställt lastningen utan att berätta om den för övriga befäl. Jag överlevde utan anmälan (som jag fick ett par av i andra sammanhang), men jag fick ändå rejäla bannor av honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in