Citat:
Ursprungligen postat av Grudax
Då ska vi se...Östersund A4 92-93 PjKomp Järpen:
KompB Kapten Johan Ribberheim (även kallad Ribban). Riktig mysfarbror som stod i rak kontrast till exempel vis Fänrik Kemi, som det gick massor med rykten kring. Han skulle bland annat ha blivit degraderad ett par ggr. Minnesvärt citat: "Innan strid tömmer vi task och tarm.. Verkställ!". Märklig och oberäknelig figur.
Fänrik Andersson var också en udda typ, som jag tror ursprungligen kom från Falun. Rak i ryggen som en eldgaffel, ögon som den blå örnen i Mupparna, och alltid massor med stärkelse i kepsen.
Här ska vi inte heller glömma bort Fänrik Kretschmer, en lång och rödhårig figur som utan problem kunde stanna uppe hela natten för att omvisitera en AK4...*suck*.
Nån annan som tjänstgjorde på numera nerlagda A4 kanske kan fylla på?
Låg under fändrik Kemi, en hård djävul.....
Han blev degraderad pga slagit av käken på en kapten, tror det var på I5.
Även ryktades det om inblandning i sprängning av I5:s julgran.
Det gick mycket ryckten om vad han hade gjort.
Alltid sur min under den kortatid jag låg inne, fast jag och en annan kille på luckan har sett han le/skratta.
1. Kemi var uppe på och tittade när dom bytte en lavett på haubits, han hade med sig en liten hund, då en menig som var där skulle klappa hunden, så högg hunden den meniga i handen...
Kemi log stort med kommentaren, (man ska aldrig klappa okända hundar) FLIN.
2. En dag skulle jag inställa mig på kontoret, kom in och anmälde mig enligt rutin, jag inte kunde då ungå att se Fänrki Kemi sitta glad och leende, spela skjut/rymdspel på datorn.
Kom ihåg att vi skulle ta oss från en post till en annan för att rapportera, vi var 4st som kutade så fort vi kunde i djupsnö, kom fram kunde vi knapt prata för att vi var anfådda..Kemi stirrade på oss och sedan fick vi utskällning, en rullstolsbunden med punktering skulle varit snabbare oss var en kommentar han skrek.
En annan kallade han dågot med djävla hörselsakade dumhuvud idiot, för att han inte hade hört Kemi säga något på avstånd under en övning, problemet var att killen var hörselskadad och tog väldigt illa vid sig.
Slutade med att det blev krismöte i biografen, med alla befäl och och hela kompaniet.
Jag lyckades få frisedel strax efter det, men läste i årsboken att han hade blivet det poppuläraste,mest omtyckta befäl på Frösökompani.
Så alla kan ändra sig om han inte tvingade dom att skriva så