2009-03-10, 13:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChance
1. Så Kasumis titanknivar är egentligen en laminerad kniv där man satt titanet på utsidan av ett hårdare stål?

2. Då kanske de tom fastnar på ett magnetställ

3. Synd bara att handtagen är så förbannat fula :P
1. Ja.

2. Tveksamt.

3. OK .

~Paul~
Citera
2009-03-10, 17:16
Medlem
Eithnes avatar
Hade precis en kompis uppe på IKEA så jag passade på att be honom känna på Slitbar serien. Han är själv intresserad av detta och har iofs bara en massa Global men har i övrigt bra koll.

Han tyckte den kändes tung och rejäl på ett bra sätt, men den var inte slipad hela vägen bak utan tre cm in var det tjjockt gods. Damaskeringen kändes överdriven, nästan som man ritat dit den (vilket de naturligtvis inte har, men ni förstår vad jag menar) och där träet gick över i metall var det ojämnt och förmodligen obekvämt och valkframkallande efter bara en liten stunds användning.
Det är iofs bara en snabb recension av ett skyltex men jag kommer dock inte att inhandla en sådan här. Vi får väl se vad nästa generation bjuder på.
Citera
2009-03-10, 18:27
Medlem
dePauls avatar
OK, tack för recensionen. Jag kommer nog inte att slösa mina pengar på IKEA-kniven.

~Paul~
Citera
2009-03-10, 23:09
Medlem
bob-marerlys avatar
Vem behöver kniv när det finns sax?! Microförpackningarn är oftast lättöppnade.
Citera
2009-03-10, 23:10
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Eller dynamit! Och vem behöver tänder när det finns mixer? Vill du låna en tång?
Citera
2009-03-10, 23:14
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Eller dynamit! Och vem behöver tänder när det finns mixer? Vill du låna en tång?
Haha, touché.

Edit: Dock ser jag som hobbykock inte någon fördel med att ha en stor uppsättning knivar. Ännu löjligare är ju de som tar med sig sina knivar när de reser eller ska laga mat hos någon bekant.
Ett stycke brödkniv plus en normalstor vanlig kniv (och en sax) är allt man behöver i ett hushåll.
Senast redigerad av bob-marerly 2009-03-10 kl. 23:20.
Citera
2009-03-10, 23:15
Medlem
MrChances avatar
Citat:

Faktum är att jag letar efter en ordentlig sax också Bobban. Har bara en sådan där snygg orange Fiskars och den duger inte till så mycket mer än mikroförpackningar och ja va faen... jag har ingen mikro!
Citera
2009-03-10, 23:25
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChance
Faktum är att jag letar efter en ordentlig sax också Bobban. Har bara en sådan där snygg orange Fiskars och den duger inte till så mycket mer än mikroförpackningar och ja va faen... jag har ingen mikro!
Vad är det jag hör?! Ingen mikro? Är du också en av dem som gått på "stenålderskostmetoden"?
Ursäkta för OT men jag blev smått chockad.

Du kan ju alltid tälja en sax av två pinnar och lite flinta.
Citera
2009-03-10, 23:33
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Haha, touché.

Edit: Dock ser jag som hobbykock inte någon fördel med att ha en stor uppsättning knivar. Ännu löjligare är ju de som tar med sig sina knivar när de reser eller ska laga mat hos någon bekant.
Ett stycke brödkniv plus en normalstor vanlig kniv (och en sax) är allt man behöver i ett hushåll.
Nja. Jag vet inte rikttigt om jag håller med dig. Självkalrt är det upp till var och en hur många och vad för knivar de väljer att ha. Men om det är något man med 100%ig säkerhet kan säga så är det att ingen blir sämre av att ha flera bra knivar. Jag är också bara en (ibland)glad amatör. Och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ta med mig mina knivar om jag ska åka någonstans ett längre tag och där jag förväntas laga mat. Jag blir bara vresig och sur när jag kommer hem till folk och de inte ens har redskap nog att hacka en lök. Inte att fördela den i grytbitar alltså. Eller som förra helgen när jag och en kamrat lagade mat åt hans mors 50års fest. Han har bara globalknivar. V i började laga mat på onsdag kväll och torsdag mitt på dagen sprack blåsan jag fått på pekfingret. Trots en minimal globalvalk där. Så skulle jag göra det igen så skulle jag tveklöst ta med mig mina knivar. Vilket även skulle göra min kockkamrat glad.
Citera
2009-03-11, 08:31
Medlem
Eithnes avatar
Citat:
Har bara en sådan där snygg orange Fiskars och den duger inte till så mycket mer än mikroförpackningar

Jag har ett par sådana faktiskt och de är riktigt riktigt bra, men det man glömmer är att även de behöver slipas. Se till att göra det så kommer du att ha en bra och användbar sax många år framöver, min vän. Jag lovar.
Citera
2009-03-11, 08:34
Medlem
MrChances avatar
Citat:
Vad är det jag hör?! Ingen mikro? Är du också en av dem som gått på "stenålderskostmetoden"?
Ursäkta för OT men jag blev smått chockad.

Du kan ju alltid tälja en sax av två pinnar och lite flinta.

Stenåldersmetoden... nej tvärtom. Jag är hårt hållen av min sambo. Hon vill inte ha någon mikro för hon tycker det är onödigt. Men jag får ha hur många knivar jag vill

Så man får inte ta med borrhammaren till kompisen när man vet att han bara har en slagborr? (För att göra jobbet snabbt och bra)

Eller man får inte ta med sig hörselkåpor när man vet att polaren bara har skumgummipluggar (för sin egen säkerhets skull)

Bobban är du en sådan där som äter och lagar mat för att du måste och inte för att det är kul och gott?
Citera
2009-03-11, 08:41
Medlem
MrChances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Jag har ett par sådana faktiskt och de är riktigt riktigt bra, men det man glömmer är att även de behöver slipas. Se till att göra det så kommer du att ha en bra och användbar sax många år framöver, min vän. Jag lovar.

He he... jo den gör faktiskt alla jobb den är tänkt att göra helt ypperligt och det utan att någonsin ha blivit slipad men sedan finns det ju en del jobb som den inte är tänkt att göra och de jobben... ja de gör den inte så ypperligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in