2016-03-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaHatten
Jobbat som kock i 8 år, så är väl relativt nördig. Har ett par japanska knivar hemma just. Några i vg10-stål och några i sg2 stål. Trevliga att arbeta med.

Tackar för tipsen! Får kolla närmre på det senare. Kanske drar ned några dagar till Osaka, men är inte helt klart just nu.

Och stenar generellt, har aldrig använt några, men är det billigare att köpa de på plats i Japan än att köpa det här, och vad för stenar ska man då införskaffa?
(Ska ändå iväg snart med jobbet på slipstensutbildning, så kan vara kul att kunna hålla på med det hemma också)

Ja det är det, skulle rekommendera en grunduppsättning. Om du inte ska renovera riktigt, riktigt slitna loppisfynd borde ett par stycken Naniwastenar funka bra. Dom är prisvärda och bra. 1k och 5k borde räcka fint, med någon finishing stone på 8+ om du vill kunna skryta med skärpan eller ska slipa rakknivar.
Citera
2016-03-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaHatten
Jobbat som kock i 8 år, så är väl relativt nördig. Har ett par japanska knivar hemma just. Några i vg10-stål och några i sg2 stål. Trevliga att arbeta med.

Tackar för tipsen! Får kolla närmre på det senare. Kanske drar ned några dagar till Osaka, men är inte helt klart just nu.

Och stenar generellt, har aldrig använt några, men är det billigare att köpa de på plats i Japan än att köpa det här, och vad för stenar ska man då införskaffa?
(Ska ändå iväg snart med jobbet på slipstensutbildning, så kan vara kul att kunna hålla på med det hemma också)

Ja men då är det givet att du ska ner till Osaka! Om du bor i Kyoto så räcker det att dra ner med tåget en dag. Det kostar inte mer än en 50lapp för biljett. Du åker först ner från Kyoto ner till Umeda och sen tar du midosuji till namba och kollar in doguyasuji, detta är en kocks våta dröm. Där finns ALLT man behöver för att driva restaurangverksamhet. Man kan gå i timmar och bara titta på olika saker allt från knivar till skyltar och avancerad köksutrustning.

Sen åker du vidare med midosuji ner till nakamozu och sen nankai till knivmuseet.

Knivar ska man köpa på museet även om det finns knivshoppar i doguyasuji också. Senast jag va på museet så slutade med att jag fick åka hem till en knivslipare och kolla på hans verkstad när han skulle fixa en saya till min deba.

Så jag kan verkligen rekommendera att ta sig ner till Osaka. Osaka har dessutom fantastisk mat!
Citera
2016-03-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Ja det är det, skulle rekommendera en grunduppsättning. Om du inte ska renovera riktigt, riktigt slitna loppisfynd borde ett par stycken Naniwastenar funka bra. Dom är prisvärda och bra. 1k och 5k borde räcka fint, med någon finishing stone på 8+ om du vill kunna skryta med skärpan eller ska slipa rakknivar.

Lutar mot resa till Tokyo efter sommaren, men borde finnas mer än tillräckligt med utbud av butiker för min nivå. Men hur stort problem lär det bli att kunna navigera butikerna och veta vad man letar efter? Är det kollat upp specifika stenar/tecken på förhand, eller hur lättnavigerat är det? Frågan är väl vilka stenar och kombinationer som vore lämpliga om det inte bara vore kockknivar som skulle vara aktuella att slipa, utan från fällkniv, kökskniv upp till rakkniv. Hur är den generella prisnivån i jämförelse till Sverige?

Sedan lämplig kniv lär det också bli, men där har jag ännu inte funderat ut och bestämt mig, något prisvärt/användbart som en trevlig och användbar souvenir som man blir påmind om i köket. Får väl se i butik, känna och klämma vad som kan vara trevligt. Beroende på kniv lär det väl bli uppgradering av skärpstål, har inget som skulle klara av hårdare stål just nu. Keramiskt måhända, eller borde jag börja stringla istället?

Borde iofs. också införskaffa en filékniv, är väl enda kniven jag saknat i köket, även om det var länge sedan jag använde en. Eftersom det kommer användas såpass sällan känner jag inte för att spendera alltför mycket, någon prisvärd rekommendation?
Senast redigerad av Simcon 2016-03-04 kl. 22:21.
Citera
2016-03-07, 17:43
Medlem
Jobbade som kock på 90-talet så jag har kört med Victorinox, Wursthof od. Global var ganska nytt och hett på den tiden. Inte så sköna men dom gör sitt jobb. Äger även en K-sabatier kolstål. Kanske inte värdens bästa stål men mkt skön och vacker.
Jag skulle väl klara mig livet ut med dom knivar jag har men efter att ha hittat denna sidan vill man ju ha nåt häftigare. Vad säger ni kännare om Mac Mighty, Twin Cermax, nån miyabi eller Hattori FH? Nåt att rekomendera?
Citera
2016-03-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenhaard
Jobbade som kock på 90-talet så jag har kört med Victorinox, Wursthof od. Global var ganska nytt och hett på den tiden. Inte så sköna men dom gör sitt jobb. Äger även en K-sabatier kolstål. Kanske inte värdens bästa stål men mkt skön och vacker.
Jag skulle väl klara mig livet ut med dom knivar jag har men efter att ha hittat denna sidan vill man ju ha nåt häftigare. Vad säger ni kännare om Mac Mighty, Twin Cermax, nån miyabi eller Hattori FH? Nåt att rekomendera?

Jag är väl ingen direkt kännare, men Mac som märke tycker jag generellt inte är så imponerande. Ofta dyrare än många konkurrenter. Och deras knivar är inte bättre även om priset är högre.

Twin Cermax serien är gjorda av : "Zwilling J.A. Henckels patenterade specialstål MicroCarbide"
Det säger mig ingenting. Hrc 66 ska det tydligen vara, och det är ju hårt, men det säger ju inte så mycket. Kanske någon annan som vet..

När det kommer till Miyabi så är det bara 6000mct serien jag tycker är prisvärd. Har en 24cm kockkniv, från serien. Jag är nöjd med den. Lite tung kanske, men det är inget större problem. Jag använder den sällan så länge att det stör mig.

Hattori kan man väl aldrig gå fel med egentligen. Högt respekterade knivar av dom flesta.

Ska jag slå ett slag för märken/smeder jag tycker är bra, som jag själv har på knivlisten så är det: Takamura, Akifusa och Kurosaki.

Mvh
Citera
2016-03-08, 22:50
Medlem
Pankreatits avatar
Äntligen kom den, Smart Wife! https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.aliexpress.com%2Fitem %2FFor-frend-daughter-relatives-cutting-tool-profe ssional-chef-knives-carbon-steel-Mulberry-knife-kitchen-knife-cook%2F32246458361.html

Eggen var som väntat inte mycket att hänga i granen, men inte tokslö heller. På min såg inte trycket exakt likadant som på den in annonsen (men det var samma märke ) och hörnen var inte slöa som det stod i annonsen att de skulle vara ( som tur var).
Tänkte att typ två drag på Sharpmakern skulle göra susen med blötjärnet, men det var faktiskt ett riktigt hårt stål så det får bli en seriösare seans på den.
Lite vassa kanter här och där men handtag och allt var välgjort, inget snett, glapp eller fult. Pytte pytte skevt blad, men inte praktiskt märkbart och knappt synligt.

Hackade lite lök och champinjoner och skar fläsk. Funkade ypperligt! Men den behöver tunnas en aning för att få till lökhackandet bättre.
Den förlorar på det mesta mot Kai Shuns variant, men den kostar också 20 ggr mer.

Så den som vill prova en kinesisk hacka köp den här, mycket prisvärd.
Citera
2016-03-09, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Äntligen kom den, Smart Wife! https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.aliexpress.com%2Fitem %2FFor-frend-daughter-relatives-cutting-tool-profe ssional-chef-knives-carbon-steel-Mulberry-knife-kitchen-knife-cook%2F32246458361.html

Eggen var som väntat inte mycket att hänga i granen, men inte tokslö heller. På min såg inte trycket exakt likadant som på den in annonsen (men det var samma märke ) och hörnen var inte slöa som det stod i annonsen att de skulle vara ( som tur var).
Tänkte att typ två drag på Sharpmakern skulle göra susen med blötjärnet, men det var faktiskt ett riktigt hårt stål så det får bli en seriösare seans på den.
Lite vassa kanter här och där men handtag och allt var välgjort, inget snett, glapp eller fult. Pytte pytte skevt blad, men inte praktiskt märkbart och knappt synligt.

Hackade lite lök och champinjoner och skar fläsk. Funkade ypperligt! Men den behöver tunnas en aning för att få till lökhackandet bättre.
Den förlorar på det mesta mot Kai Shuns variant, men den kostar också 20 ggr mer.

Min har inte kommit än! ...och jag som tipsat hela världen om det :-)
Citera
2016-03-09, 08:33
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Lutar mot resa till Tokyo efter sommaren

Kolla in närmsta Daiso, en slags 'dollarshop' där det mesta kostar småpengar. De har ibland stort utbud köksgrejer och mycket är skräp men ibland får de in bra grejer, det är så billigt att man kan köpa bara för att testa.
Citera
2016-03-13, 11:54
Medlem
Har ett litet dilemma, behöver slipa en kökssax jag har liggandes hemma. Problemet är bara ena bladet är konkavt rundat. Alltså som en tournierkniv. Hur brukar ni slipa sådana eggar?
Jag funderade på om man kunde ta en rundstav och linda om våtsandpapper för att få en slags rundad slipsten. Men har ni andra tips så vore det toppen!

Vet ni förresten om det går att köpa rundade slipstenar någonstans? Eller små slipstenar i typ Nagura-storlek men i grövre grit som jag själv kan runda av?

Mvh
Citera
2016-03-15, 23:14
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Lutar mot resa till Tokyo efter sommaren, men borde finnas mer än tillräckligt med utbud av butiker för min nivå. Men hur stort problem lär det bli att kunna navigera butikerna och veta vad man letar efter? Är det kollat upp specifika stenar/tecken på förhand, eller hur lättnavigerat är det? Frågan är väl vilka stenar och kombinationer som vore lämpliga om det inte bara vore kockknivar som skulle vara aktuella att slipa, utan från fällkniv, kökskniv upp till rakkniv. Hur är den generella prisnivån i jämförelse till Sverige?

Sedan lämplig kniv lär det också bli, men där har jag ännu inte funderat ut och bestämt mig, något prisvärt/användbart som en trevlig och användbar souvenir som man blir påmind om i köket. Får väl se i butik, känna och klämma vad som kan vara trevligt. Beroende på kniv lär det väl bli uppgradering av skärpstål, har inget som skulle klara av hårdare stål just nu. Keramiskt måhända, eller borde jag börja stringla istället?

Borde iofs. också införskaffa en filékniv, är väl enda kniven jag saknat i köket, även om det var länge sedan jag använde en. Eftersom det kommer användas såpass sällan känner jag inte för att spendera alltför mycket, någon prisvärd rekommendation?
Jag är visserligen ingen expert på varken knivar eller Tokyo men var där strax efter nyår.
Vi tog oss till Kappabashi-dori, även kallat Kitchen Town. Där fanns allt och lite därtill inom köksutrustning. Väl värt besöket! Generella prisnivån är något billigare, men det är framför allt ett otroligt mycket större utbud. Det finns alltså MYCKET som är billigt och MYCKET som är dyrt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kappabashi-dori

Även vid Tsukiji Fish Market fanns ett par knivbutiker.

Jag köpte en kniv på fish market och två knivar i kitchen town, alla 3 var rätt billiga, runt 600kr styck (två santoku och en skalkniv) men har fungerat fantastiskt bra än så länge :-)
Citera
2016-03-21, 21:41
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit

Och nu kom min smarta fru , ja ni fattar. Ser ut som i annonsen, och inget är glappt eller snett. Provkör henne imorgon
Citera
2016-03-21, 22:00
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Och nu kom min smarta fru , ja ni fattar. Ser ut som i annonsen, och inget är glappt eller snett. Provkör henne imorgon
Polerad eggstock efter lite gnidande på stenarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in