Citat:
Ursprungligen postat av
stenhaard
Jobbade som kock på 90-talet så jag har kört med Victorinox, Wursthof od. Global var ganska nytt och hett på den tiden. Inte så sköna men dom gör sitt jobb. Äger även en K-sabatier kolstål. Kanske inte värdens bästa stål men mkt skön och vacker.
Jag skulle väl klara mig livet ut med dom knivar jag har men efter att ha hittat denna sidan vill man ju ha nåt häftigare. Vad säger ni kännare om Mac Mighty, Twin Cermax, nån miyabi eller Hattori FH? Nåt att rekomendera?
Jag är väl ingen direkt kännare, men Mac som märke tycker jag generellt inte är så imponerande. Ofta dyrare än många konkurrenter. Och deras knivar är inte bättre även om priset är högre.
Twin Cermax serien är gjorda av : "Zwilling J.A. Henckels patenterade specialstål MicroCarbide"
Det säger mig ingenting. Hrc 66 ska det tydligen vara, och det är ju hårt, men det säger ju inte så mycket. Kanske någon annan som vet..
När det kommer till Miyabi så är det bara 6000mct serien jag tycker är prisvärd. Har en 24cm kockkniv, från serien. Jag är nöjd med den. Lite tung kanske, men det är inget större problem. Jag använder den sällan så länge att det stör mig.
Hattori kan man väl aldrig gå fel med egentligen. Högt respekterade knivar av dom flesta.
Ska jag slå ett slag för märken/smeder jag tycker är bra, som jag själv har på knivlisten så är det: Takamura, Akifusa och Kurosaki.
Mvh