2016-02-26, 18:21
Medlem
Driver82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamknarkare
Några olika knivar från Ica, räcker gott och väl för mig att bena ur med och hacka grönsaker. Har ingen stress när jag lagar mat och tänker inte lägga 4000 på en jävla kniv.

Allt har med intresse och vad man vill lägga pengarna på att göra. Känner en snubbe som jobbar som proffskock på en skaplig restaurang som bara köper IKEA-knivar, alla kockar är inte knivnördar, varken hobbykockar eller proffs.
Citera
2016-02-26, 20:23
Medlem
Köpte en ohishi 220 grit idag hos cleancut. Efter då stenen har legat i vattnet över en halvtimma och dåd en verkar vara mättad så provade jag att slipa. Vattnet rinner dock rakt igenom stenen. Ska det göra så på en sten med låg grit?
Citera
2016-02-27, 09:37
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meccah
Köpte en ohishi 220 grit idag hos cleancut. Efter då stenen har legat i vattnet över en halvtimma och dåd en verkar vara mättad så provade jag att slipa. Vattnet rinner dock rakt igenom stenen. Ska det göra så på en sten med låg grit?

Stenar med grövre korn är (nästan) alltid porösare än finare stenar. Så det bör vara ok
Citera
2016-02-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Stenar med grövre korn är (nästan) alltid porösare än finare stenar. Så det bör vara ok

Jo jag har läst att vattnet rinner igenom de flesta stenar med låg grit. Men detta kändes ganska extremt. Jag provade att slipa en kniv på stenen och det gick fint. Det blev dock nästan ingen sörja från stenen, då jag fick slänga på nytt vatten hela tiden. Men stenarna med denna grit kanske inte ska lämna mycket slipsörja, gissar jag. Eller vad tror ni?
Citera
2016-02-28, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meccah
Jo jag har läst att vattnet rinner igenom de flesta stenar med låg grit. Men detta kändes ganska extremt. Jag provade att slipa en kniv på stenen och det gick fint. Det blev dock nästan ingen sörja från stenen, då jag fick slänga på nytt vatten hela tiden. Men stenarna med denna grit kanske inte ska lämna mycket slipsörja, gissar jag. Eller vad tror ni?

Det stämmer, stenar i den kornstorleker jobbar inte upp någon sörja att prata om. Generellt tycker jag inte syntetiska stenar bildar så mycket sörja över huvud taget, och speciellt inte när dom är 1000# eller under.

Mvh
Citera
2016-02-29, 17:18
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Ja va fan. Drog iväg en beställning, oskulden på aliexpress.

Jag gjorde detsamma och fick hem den idag, så strax över en veckas leveranstid vilket inte är så farligt.

Har bara plockat upp och petat på den. Eggen ur lådan är inget att skriva hem om men jag tänkte läga den på stenarna ikväll eller imorrn och se om man kan få fason på den. Framförallt är den enorm jämfört med mina andra knivar. Ska bli kul att se hur den skär, har ett gäng morötter i kylen så jag återkommer när jag fått på en egg på den och gett mig på morötterna
Citera
2016-02-29, 20:34
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Jag gjorde detsamma och fick hem den idag, så strax över en veckas leveranstid vilket inte är så farligt.

Har bara plockat upp och petat på den. Eggen ur lådan är inget att skriva hem om men jag tänkte läga den på stenarna ikväll eller imorrn och se om man kan få fason på den. Framförallt är den enorm jämfört med mina andra knivar. Ska bli kul att se hur den skär, har ett gäng morötter i kylen så jag återkommer när jag fått på en egg på den och gett mig på morötterna
Åhh, din lyckost. Min gick från hong kong i lördags.. lär få vänta en vecka till iaf.
Citera
2016-03-02, 07:29
Medlem
RostigHinks avatar
Min hundrafemtiokronorskinesiskkockkniv anlände i måndags, hämtades igår. Kartongen såg ingen vidare ut men innehållet är oskadat.

Nej den är inte särskilt vass direkt ur kartongen och oljan den är fuktad med ska man nog försöka ta bort helt. Ingen vet vad det är för olja.

Ska få se stenarna i helgen.
Citera
2016-03-02, 23:19
Medlem
Hallå hallå!
Ska åka till Japan snart (igen).

Bör man investera i slipstenar/knivar när man ändå åker dit?
Vart ska man leta efter alla dessa saker?
Kommer vara I Tokyo, Kyoto och däromkring.

Hoppas någon kan vägleda mig!
Citera
2016-03-04, 00:40
Medlem
Wzzys avatar
Fick min första riktiga kniv av farsan för ett tag sedan en Takamura VG10 Santoku. Ser fram emot att lära mig hantera den!
Citera
2016-03-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaHatten
Hallå hallå!
Ska åka till Japan snart (igen).

Bör man investera i slipstenar/knivar när man ändå åker dit?
Vart ska man leta efter alla dessa saker?
Kommer vara I Tokyo, Kyoto och däromkring.

Hoppas någon kan vägleda mig!

Ja det bör man! Hur nördig är du? I kyoto kan du kolla in Aritsugu som ligger i nishiki market. Tokyo bör ha knivar runt tsukiji fish market. Annas kan jag rekommendera att åka ner till Osaka och kolla in knivmuseet i Sakai. Dom har affär i museet där dom samlat många tillverkare under ett tak.
Citera
2016-03-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Ja det bör man! Hur nördig är du? I kyoto kan du kolla in Aritsugu som ligger i nishiki market. Tokyo bör ha knivar runt tsukiji fish market. Annas kan jag rekommendera att åka ner till Osaka och kolla in knivmuseet i Sakai. Dom har affär i museet där dom samlat många tillverkare under ett tak.
Jobbat som kock i 8 år, så är väl relativt nördig. Har ett par japanska knivar hemma just. Några i vg10-stål och några i sg2 stål. Trevliga att arbeta med.

Tackar för tipsen! Får kolla närmre på det senare. Kanske drar ned några dagar till Osaka, men är inte helt klart just nu.

Och stenar generellt, har aldrig använt några, men är det billigare att köpa de på plats i Japan än att köpa det här, och vad för stenar ska man då införskaffa?
(Ska ändå iväg snart med jobbet på slipstensutbildning, så kan vara kul att kunna hålla på med det hemma också)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in