2014-10-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Markus-
Däremot, är det någon skillnad på att ge färg och smak till maten mellan stålen eller har det mer med det skyddande lagret? Kanske är kolstål ägg och rostfritt laminat det värsta eftersom det ofta ökar korrisionen när man blandar dessa material.
Jag är skitkass på att känna hur mycket kolstål påverkar smaken. Inte så känslig helt enkelt.

När det gäller hur reaktivt stålet är och missfärgar mat så sker det oftast i början när kniven inte har fått sin skyddande patina, t ex om den är ny eller nyslipad/polerad. Olika knivar reagerar olika mycket, men av dom jag har så reagerar dom med rostfritt laminat/cladding/kappa minst. Dom knivar jag har i denna variant är Goko (shirogami #1) och Wakui (shirogami #2) och det enda som händer är att kärnstålet sakta men säkert blir mörkare.

Knivar med reaktiv kappa (brukar ibland kallas för "iron cladding" på engelska sajter) reagerar mer. Det kan underlätta med kurouchi så att inte hela bladet reagerar och får patina, men ändå, det kan bli en hel del missfärgning i början.

MEN, det enda som jag har märkt missfärgas är lök, en råvara kolstålsknivarna brukar reagera extra kraftigt mot.
Citera
2014-10-16, 17:53
Medlem
dePauls avatar
Lök, äpplen och citrusfrukter oxiderar ytskiktet en hel del men de värsta reagenterna innehåller trots allt papaya, ananas, kiwi och fikon.

~Paul~
Citera
2014-10-16, 21:29
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kul video, dock seriöst missvisande.

För det första så jämför man en kniv för ca 300:- kronor med en annan kniv för tio gånger detta pris. Den stora skillnaden är därför värmebehandlingen. När det gäller Victorinoxknivarna så utförs denna på en maskinell nivå medan Kramerknivarna är individuellt övervakade och minutiöst processade. Trots det var skillnaden inte så stor.

Denna skillnad hade varit ännu mindre eller till och med mer smickrande för Victorinoxkniven om det slutgiltiga provet inte hade utförts på en glasskiva utan ett mer fibröst material som t ex hamparep eller träbräda. Saken är nämligen den att ett kolstål äger högre grad av slagseghet. En glasskiva renderar därför att gynna kolstålet. Ett hamparep hade gynnat det rostfria stålet.

Vidare. Varför har man inte testat likvärdiga kol- och rostfria ståltyper mot varandra? Det hade varit avsevärt mer intressant att jämföra Kramerkniven med en kniv med exakt samma bladgeometri dock tillverkad i ett PM-stål eller åtminstone VG-10. Jag är är helt säker på att Kramerkniven inte hade gått segrande ur den striden .

I testet ställer man ett mediokert rostfritt stål (440A-grad) mot ett noggrant värmebehandlat kolstål (Kramer/Zwilling). Om jag inte minns fel så handlar det om 52100 som är ett alldeles utmärkt kolstål. Ett bevis på hur viktigt det är med individuellt styrd värmebehandlingprocess är att Sabatierknivarna i det här testet (kolstål) hamnade på sista plats .

Jag har sett tiotals liknande tester. Egentligen säger de ingenting om de faktiska förhållandena.

~Paul~
Sen tycker jag att det är rätt röv att de inte jämför knivarna uppslipade till samma skärpa och vinkel.
Vår vinnare är den här för 3000 för den var vass OOTB?
Ny kniv som är slö ska naturligtvis ge minus, men nångång måste ju ändå kniven slipas och är den då billig i inköp så kan man ju leva med det.

F.ö så har jag ett par Victorinox och måste faktiskt säga att det är väldigt trevliga knivar, skär bra och är bekväma.
Dock är mina loppisfynd.
Citera
2014-10-16, 22:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
1. Sen tycker jag att det är rätt röv att de inte jämför knivarna uppslipade till samma skärpa och vinkel.

2. Vår vinnare är den här för 3000 för den var vass OOTB?

3. Ny kniv som är slö ska naturligtvis ge minus, men nångång måste ju ändå kniven slipas och är den då billig i inköp så kan man ju leva med det.

4. F.ö så har jag ett par Victorinox och måste faktiskt säga att det är väldigt trevliga knivar, skär bra och är bekväma.
1. Fast det hela är mer invecklat än vad du tror. Man kan helt enkelt inte slipa 440A till en lika snäv vinkel som 52100 värmebehandlat av en expert. 440A tål helt enkelt inte en sådan behandling. Resultatet blir en deformerad egg även i samband med de lättaste arbeten.

Vilken grad av skärpa dessa två knivar var slipade till är heller inte lätt att veta. Förmodligen till den bästa skärpa och vinkel som de respektive stålsorterna tillåter.

2. Håller med. Ett tämligen intetsägande konstaterande.

3. Precis.

4. Jodå, Victorinoxteknikerna är mycket dugliga på det de gör i fråga om värmebehandling. Dock är det som sagt skillnad mellan en värmebehandling utförd under kontroll av Kramer och hans medhjälpare på styckvis basis och en som i princip går ut på löpande band-principen och stora serier. Dessutom är det i generella termer lättare att härda kolstål än rostfritt .

~Paul~
Citera
2014-10-16, 22:16
Medlem
Chutotoros avatar
Det som är mest tråkigt med vic'arna är att det är svårt att få ett bra pinchgrepp pga att handtaget går ner lite för långt på bladet. Det är lite bättre på de med trähandtag än de med plast, men fortfarande det som gör att jag aldrig kommer vilja använda dom tyvärr. Gör ju inte så mycket på brödkniven som tur är

EDIT: Kontrollerar verkligen Zwilling alla knivar i Kramer-serien för hand? Jag förstår att hans handgjorda naturligtvis får den översynen och mer därtill, men de andra borde väl vara hyfsat löpande-band-aktiga? Jag vet dock inte själv
Senast redigerad av Chutotoro 2014-10-16 kl. 22:18.
Citera
2014-10-16, 22:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Det som är mest tråkigt med vic'arna är att det är svårt att få ett bra pinchgrepp pga att handtaget går ner lite för långt på bladet. Det är lite bättre på de med trähandtag än de med plast, men fortfarande det som gör att jag aldrig kommer vilja använda dom tyvärr. Gör ju inte så mycket på brödkniven som tur är
Ja, det är klassiskt tillkortakommande hos många Vicar. Jag lärde mig att hålla kniven i ett mycket speciellt grepp när jag yrkesjobbade. Bekvämt var det dock inte .

~Paul~

PS Kramerknivarna kontrolleras kanske inte alltid styckvis men helt säkert genom stickprov på små serier.
Citera
2014-10-16, 22:42
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
1. Fast det hela är mer invecklat än vad du tror. Man kan helt enkelt inte slipa 440A till en lika snäv vinkel som 52100 värmebehandlat av en expert. 440A tål helt enkelt inte en sådan behandling. Resultatet blir en deformerad egg även i samband med de lättaste arbeten.

Vilken grad av skärpa dessa två knivar var slipade till är heller inte lätt att veta. Förmodligen till den bästa skärpa och vinkel som de respektive stålsorterna tillåter.

2. Håller med. Ett tämligen intetsägande konstaterande.

3. Precis.

4. Jodå, Victorinoxteknikerna är mycket dugliga på det de gör i fråga om värmebehandling. Dock är det som sagt skillnad mellan en värmebehandling utförd under kontroll av Kramer och hans medhjälpare på styckvis basis och en som i princip går ut på löpande band-principen och stora serier. Dessutom är det i generella termer lättare att härda kolstål än rostfritt .

~Paul~
1. Sant, tänkte inte igenom det hela innan jag skev. Detta gör då skärpe-testet som sådant mycket svårt om man ska jämföra knivar med olika stålkvalitet.

4. Det var mest bara ett tillägg om vad jag tyckte om just Vic, värmebehandlingen av dessa kan jag inget om.
Kul och bra att du skriver om det.

Chutotoro: De jag har är just med trähandtag, de passar bra till mina damhänder. Sen är ju jag inte proffs heller, jobbar man med dem kan jag tänka att bristerna kommer fram.
Väl värd 30kr tycker jag iaf.
Citera
2014-10-16, 23:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Detta gör då skärpe-testet som sådant mycket svårt om man ska jämföra knivar med olika stålkvalitet.
Precis. Det är detta jag försökt att förmedla i ett antal inlägg nu .

~Paul~
Citera
2014-10-16, 23:46
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Precis. Det är detta jag försökt att förmedla i ett antal inlägg nu .

~Paul~

Fast samtidigt går det ju att sätta en vinkel, säg 30 tot, och bedöma utefter det hur länge skärpan håller sig.
Citera
2014-10-18, 22:50
Medlem
Vad säger folket om denna kniven?
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail
Verkar vara ett väldigt fint pris för att få en 25.5cm vg-10 kniv. något som pillat på den och kan göra ett uttalande?
Citera
2014-10-20, 16:21
Medlem
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131068/

Denna knivserie kanske tagits upp i tråden tidigare, hittade dock inget skrivet. Men jag ville kolla om någon vet vad detta är för knivar, hittade inte vad det va för stål. är det någonting att ha?
Inte för att jag tänkt att köpa till mig, men eventuellt någon julklapp eller så.

Måste också tacka dePaul och alla andra som har gjort denna tråd till den den är idag, mycket av min händelselösa fritid har gått åt till att läsa här!
Citera
2014-10-20, 21:07
Medlem
VG10 är det, men den är i mitt tycke väldigt klumpig och rätt tjockt blad.. kan ta mått lite senare om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in