Citat:
Ursprungligen postat av
-Markus-
Däremot, är det någon skillnad på att ge färg och smak till maten mellan stålen eller har det mer med det skyddande lagret? Kanske är kolstål ägg och rostfritt laminat det värsta eftersom det ofta ökar korrisionen när man blandar dessa material.
Jag är skitkass på att känna hur mycket kolstål påverkar smaken. Inte så känslig helt enkelt.
När det gäller hur reaktivt stålet är och missfärgar mat så sker det oftast i början när kniven inte har fått sin skyddande patina, t ex om den är ny eller nyslipad/polerad. Olika knivar reagerar olika mycket, men av dom jag har så reagerar dom med rostfritt laminat/cladding/kappa
minst. Dom knivar jag har i denna variant är Goko (shirogami #1) och Wakui (shirogami #2) och det enda som händer är att kärnstålet sakta men säkert blir mörkare.
Knivar med reaktiv kappa (brukar ibland kallas för "iron cladding" på engelska sajter) reagerar mer. Det kan underlätta med kurouchi så att inte hela bladet reagerar och får patina, men ändå, det kan bli en hel del missfärgning i början.
MEN, det enda som jag har märkt missfärgas är lök, en råvara kolstålsknivarna brukar reagera extra kraftigt mot.