2006-11-17, 13:04
Medlem
tyrolerhattens avatar
Jag är ingen knivfetischist, men.. delar med mig ändå.

Använder främst en Zwilling Five-star, 23 cm om jag inte minns galet. Jätteskön att hålla, inte världens hårdaste stål men sköter man den ordentligt så håller den skärpan rätt bra.

På sista tiden har jag börjat använda en mindre rackare också, den här tror jag det är. Otroligt underskattat med en sån där liten skitkniv i köket.
Citera
2006-11-17, 13:07
Medlem
tyrolerhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Min drömkniv är en traditionell typ av kockkniv fast tillverkad av japaner som t ex den här :
http://japanesechefsknife.com/KDSeries.html

Gyuto 270 mm är nog det närmaste perfektion jag kan tänka mig.

~Paul~
Otroligt vackra! Och den största väger in på 328g, alldeles lagom
Citera
2006-11-17, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Till vilken utsträckning använder ni just kockkniven? Jag märker att det är det första jag grabbar tag i, även om det kanske finns andra knivar som skulle kunna göra jobbet bättre.

~Paul~

Ja jag använder nog kockkniven mer som en universalkniv faktiskt. Lite dumt kanske när man trots allt har fler att välja mellan...men det är den som ligger närmast så att säga. Det är nog en gammal vana/ovana att det för det mesta alltid blir den.
Citera
2006-11-17, 13:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
1. inte världens hårdaste stål

2. Otroligt underskattat med en sån där liten skitkniv i köket.
1. Nja, det ligger på mellan 56-58 RC, inte så tokigt. De flesta andra märken ligger klart under. Ta t ex Sabatierknivarna. De ligger på endast 54-56 RC, där de flesta kockknivar brukar ligga. Det har länge rått en föreställning att en kock måste ståla sin kniv inför varje arbetsuppgift och därför har man traditionellt tillverkat kockknivar väldigt mjuka. Undrar var det här vansinnet egentligen började.

2. Ser mycket ergonomisk ut!!

~Paul~
Citera
2006-11-17, 13:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
Otroligt vackra! Och den största väger in på 328g, alldeles lagom
Jag vet att det låter väldigt mycket men tyngd är inget väsentligt problem i samband med kockknivar. De flesta som kan använda en kockkniv kör med en skärmetod som amerikanarna (vet inte ett bättre svenskt uttryck) kallar push-cut. Dvs, spetsen ligger an mot brädan varvid kniven beskriver en gungrörelse utan att spetsen lämnar brädan.

Använder man den metoden, så är knivbladets längd en väsentlig faktor när det gäller effektivitet. Ju längre bladet är, desto mindre blir vinkeln mot det tänkta materialet som man skall skära. Detta är något de flesta kockar strävar efter eftersom materialet ligger stabilare på brädan och inte tenderar att glida iväg. Så återigen; tyngden spelar inte så stor roll (skulle nästan vilja säga tvärtom, den kan vara en fördel).

~Paul~
Citera
2006-11-17, 13:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Ja jag använder nog kockkniven mer som en universalkniv faktiskt. Lite dumt kanske när man trots allt har fler att välja mellan...men det är den som ligger närmast så att säga. Det är nog en gammal vana/ovana att det för det mesta alltid blir den.
Det är exakt så jag själv beter mig

~Paul~
Citera
2006-11-17, 13:48
Medlem
Wendigos avatar
Jag använder Dukas 365-serie: kockkniv 26 cm, grönsakskniv 22 cm, allkniv 13 cm. Konstigt nog lyckas jag skära saker trots att de kostar under 1000 :- / st !!
Citera
2006-11-17, 14:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Jag använder Dukas 365-serie: kockkniv 26 cm, grönsakskniv 22 cm, allkniv 13 cm. Konstigt nog lyckas jag skära saker trots att de kostar under 1000 :- / st !!
Kan man skönja en viss ironi här?

Visst, det går att skära med det mesta, du kan t ex använda en smörkniv till att dela en tomat med (den kostar bara några kronor), men vi kan väl vara överens om att det inte är det primära valet av verktyg eller hur? Likaså är det på knivfronten. Det finns mer eller mindre lämpliga knivar för ett specifikt arbete.

Tyvärr är det så att om man vill ha kvalité på sin kockkniv så kostar det. Skillnaden mellan en kniv med ett ypperligt bladstål och en medioker sådan kan handla om just tusentals kronor. Det här följer regeln: du får vad du betalar för.

Jag personligen föredrar det optimala verktyget för sin arbetsuppgift. Pengarna kommer i andra hand. Jag inser dock att det finns många aspekter på det här ämnet. Jag antar att det helt enkelt hänger på hur stort intresse man har.

~Paul~
Citera
2006-11-17, 14:09
Medlem
slippys avatar
Jag använder mig av den här.

http://verner.chainformation.com/Web...lobal-G2-s.jpg

Jag tyckte jag hade en jättebra kniv men om man läser i tråden verkar den ju inte så bra
Citera
2006-11-17, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slippy

Jag tyckte jag hade en jättebra kniv men om man läser i tråden verkar den ju inte så bra

Global-knivarna är helt okej faktiskt enligt mitt tycke. Var dum nog att hantera mina lite ovarsamt dock.

Anledningen till att jag bytte till Kai Shun var att jag fick kockkniven i present. Köpte sedan universalkniven.
Citera
2006-11-17, 14:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy

Du behöver absolut inte vara ledsen. Det är en bra kniv. Men som alltid så finns det bättre. Information och ekonomiska medel är de avgörande faktorerna, som alltid

~Paul~
Citera
2006-11-17, 14:29
Medlem
Dennos avatar
Använder en porsche kniv. Den stora i den serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in