2007-08-21, 17:47
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Stämmer.

~Paul~
Hmm.. Nu vete fan om jag ska beställa den där kniven eller inte. Det är ju en bit upp till en Misono för 650 kr, vilket väl är vad man borde köpa om man inte vill få samma usla stål...

Spitzenklassen lär ju vara lika kass, fast den kostar 800 kr.

Svåra val det här...
Citera
2007-08-21, 17:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Hmm.. Nu vete fan om jag ska beställa den där kniven eller inte. Det är ju en bit upp till en Misono för 650 kr, vilket väl är vad man borde köpa om man inte vill få samma usla stål...

Spitzenklassen lär ju vara lika kass, fast den kostar 800 kr.
Det är helt klart en "annan" kvalité på Misono ur alla synvinklar. Stålet i många av deras serier är kanske inte i paritet med Hattori eller Itou men bättre än 1.4116. Misono följer den japanska skolan, dvs ganska tunna blad (jämfört med den tyska skolan) och utmärkt balans/ergo.

Observera dock att några Misono-serier också kör med ganska enkla stålsorter. Det är de som börjar på Cr 13. Tyvärr är den kompletta kemiska sammansättningen hemlig eftersom företaget inte lämnar ut datablad på det.

~Paul~
Citera
2007-08-21, 19:22
Medlem
dePaul. Jag har en fråga omstålet AEB-L.Jag undrar hur det är. Det är ingen kökskniv det är i utan en friluftskniv som är handgjord och bladet är smitt av Pär Björkman.
Citera
2007-08-21, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGIO
dePaul. Jag har en fråga omstålet AEB-L.Jag undrar hur det är. Det är ingen kökskniv det är i utan en friluftskniv som är handgjord och bladet är smitt av Pär Björkman.
Ja, vad skall man säga. Ett alldeles utmärkt stål tillverkat av Uddeholm i Sverige. Kemisk komposition (huvudämnen):
Kol Kisel Mangan Krom
0.68 0.4 0.65 12.8

Väldigt fint korn trots att det inte handlar om pulverstål. Jämn och fin karbidomfördelning. Det är lättslipat, slagsegt och ytterst nötningståligt. Det är lätt att få fram "ruskig" skärpa. Det är också enkelt att polisha stålet till spegelglans! Något som är viktigt för samlare och därför också för customtillverkare.

Stålet går att härda mycket hårt! Ända upp till 64 HRC med bibehållna egenskaper.

~Paul~
Citera
2007-08-23, 09:18
Medlem
Använder en Exxent 66021, tycker den är välbalanserad och lagom storlek (har förhållandevis små händer)

Jo, det är den i helmetall.

Hur är den i förhållande till dyrare knivar. (Fick den som julklapp)
Citera
2007-08-23, 09:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Hur är den i förhållande till dyrare knivar. (Fick den som julklapp)
Bladstålet är ett Molybden-Vanadinstål. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon som helst uppgift gällande namnet på detta stål. Likaså är HRC graden en gåta. Exxentknivarna var ganska poppis på 90-talet. Det var ett spinn-off märke på de mer kända Globalerna. Har för mig att bladstålet är ganska tunt.

Exxent fick rätt bra kritik på sin tid. Inte i klass med Globalerna men ganska nära. De var något billigare också.

I en jämförelse med dyrare knivar så hänger de förståss inte med. Varken ergonomiskt eller materialmässigt. Med dyrare menar jag knivar från 1500 och uppåt.

~Paul~
Citera
2007-08-23, 09:49
Medlem
Så för att ha varit en gratiskniv så är den helt klart godkänd?
Citera
2007-08-23, 09:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så för att ha varit en gratiskniv så är den helt klart godkänd?
Absolut!!

~Paul~
Citera
2007-08-23, 16:38
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
OK, nu har jag skickat ett mail till dem. Vi får hoppas att de har lust att svara.

~Paul~
Hur går det för dig? Något svar än?
Citera
2007-08-23, 16:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Hur går det för dig? Något svar än?
Självklart inte! Hade heller inte räknat med det.

~Paul~
Citera
2007-08-23, 16:44
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Självklart inte! Hade heller inte räknat med det.

~Paul~
Typiskt! Men jag skulle nog svalt räkna med ett HRC värde på 61 snarare än 65 iaf.
Citera
2007-08-23, 16:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Typiskt! Men jag skulle nog svalt räkna med ett HRC värde på 61 snarare än 65 iaf.
Ja, det låter logiskt. Hoppas trots allt att de väljer att svara.

Jag skickade inte ett vanligt mail, utan fyllde i ett formulär de hade på sin hemsida.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in