2006-11-17, 14:29
Medlem
dePauls avatar
Observera också att stålet i min kniv och en Global G2 är exakt detsamma (VG-10). Det jag opponerar mig emot är i huvudsak ergonomin, viktfördelningen och materialvalet i handtagsdelen.

~Paul~
Citera
2006-11-17, 14:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Använder en porsche kniv. Den stora i den serien.
Hur pass väl tycker du att den funkar i praktiken jämfört med en mer traditionell kniv?

~Paul~
Citera
2006-11-17, 14:38
Medlem
Jag har en Victorinox som jag är riktigt nöjd med. Ingen aning vad det är för stål i den dock.. =)

Den näst största på bilden
http://www.smorgasbord.com/root/imag...ucts/k142s.jpg
Citera
2006-11-17, 14:44
Medlem
woofers avatar
Har oxå ett gäng Globalknivar. G-2:an bland annat. Dock tycker jag inte att den är någon universalkniv och den jag använder mest är nog GS-11 den är lagom liten och smidig och funkar bra till lite av varje. GS-1 blir oxå använd en hel del då den är lite kortare men ändå kraftigt.

Kockknivar är trevligt att arbeta med, men jag tycker nog att dom kommer mer till sin rätt i ett resturangkök då dom är stora och kräver en rejäl skärbräda för att kunna användas optimalt. Det är rätt sällan och tycker att det är värt att släpa fram den största träskärbrädan, om jag inte ska skära mycket och därför så sitter oftast G-2:an på vägen och fyller sin funktion som snyggt designobjekt I övrigt så gillar jag dom tunna bladen som global kör med.

Jag tycker att greppet på globlknivarna är riktigt bra men om man har lite större händer så kan jag tänka mig att man får lite dåligt grepp särskillt om man är lite blöt om händerna.
Citera
2006-11-17, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emund Slemme
Jag har en Victorinox som jag är riktigt nöjd med. Ingen aning vad det är för stål i den dock.. =)

Den näst största på bilden
http://www.smorgasbord.com/root/imag...ucts/k142s.jpg
Stålet i Victorinox köks/kockknivar är det franska Bonpertuis härdat till runt 54-56 RC, dvs den vanliga hårdheten i samband med kock/köksknivar.

Victorinox styrka är balansen och ergonomin. Inte många som slår dem på fingrarna där

~Paul~

PS Stålet i Victorinox köks/kockknivar är inte samma som i deras fickknivar! I samband med dessa så är leverantörerna: Uddeholm, Krupp/Thyssen, Böhler och Sandvik.
Citera
2006-11-17, 14:53
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur pass väl tycker du att den funkar i praktiken jämfört med en mer traditionell kniv?

~Paul~

Jag gillar den mycket. Nu är den väl i behov av att lämnas till slipning iofs för jag har använt den i över ett år utan att slipa den ordentligt. Men jag gillar handtaget på den.
Citera
2006-11-17, 14:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
1. Har oxå ett gäng Globalknivar. G-2:an bland annat. Dock tycker jag inte att den är någon universalkniv och den jag använder mest är nog GS-11

2. Kockknivar är trevligt att arbeta med, men jag tycker nog att dom kommer mer till sin rätt i ett resturangkök då dom är stora och kräver en rejäl skärbräda för att kunna användas optimalt.

3. Det är rätt sällan och tycker att det är värt att släpa fram den största träskärbrädan, om jag inte ska skära mycket och därför så sitter oftast G-2:an på vägen och fyller sin funktion som snyggt designobjekt

4. I övrigt så gillar jag dom tunna bladen som global kör med.

5. Jag tycker att greppet på globlknivarna är riktigt bra men om man har lite större händer så kan jag tänka mig att man får lite dåligt grepp särskillt om man är lite blöt om händerna.
1. Nej, mycket riktigt; en G2 är ingen universalkniv.

2. Fel. Med rätt teknik så behöver du inte större skärbräda än den som finns i alla hyreshuskök.

3. Se svaret ovan. Synd att du inte utnyttjar den antagligen mest användbara kniv i ditt kök

4. Ja, det är en stor fördel. Det är dock inget hinder för att välja ett annat märke. Lösningen är omprofilering av den sekundära eggen.

5. De flesta kockar är överens om att just greppet på Globalknivarna är deras sämsta attribut. Halt när det är nedsmetat med blod, fett eller vatten, ergonomiskt misslyckat med fel balans och dessutom en vass kant i övergången mellan blad och handtag som gör arbetet ytterst obekvämt efter en stunds användning.

~Paul~
Citera
2006-11-17, 14:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag gillar den mycket. Nu är den väl i behov av att lämnas till slipning iofs för jag har använt den i över ett år utan att slipa den ordentligt. Men jag gillar handtaget på den.
Bra för dig. Man skall trivas i köket. Mitt råd är: testa härmed inget annat märke .

När det gäller slipning så tycker jag att du skall lära dig själv hur det går till. Börja med ett slipsystem som ger dig en viss hjälp att hålla de rätta vinklarna, som t ex Spyderco 204 Sharpmaker.

~Paul~
Citera
2006-11-17, 15:20
Medlem
woofers avatar
Citat:
1. Nej, mycket riktigt; en G2 är ingen universalkniv.

2. Fel. Med rätt teknik så behöver du inte större skärbräda än den som finns i alla hyreshuskök.

3. Se svaret ovan. Synd att du inte utnyttjar den antagligen mest användbara kniv i ditt kök

4. Ja, det är en stor fördel. Det är dock inget hinder för att välja ett annat märke. Lösningen är omprofilering av den sekundära eggen.

5. De flesta kockar är överens om att just greppet på Globalknivarna är deras sämsta attribut. Halt när det är nedsmetat med blod, fett eller vatten, ergonomiskt misslyckat med fel balans och dessutom en vass kant i övergången mellan blad och handtag som gör arbetet ytterst obekvämt efter en stunds användning.

~Paul~

Det är möjligt att jag inte har rätt teknik men det känns som en bra tumregel att en skärbräda bör vara minst lika stor som egen på kniven eller tänker jag fel då? Jag använde kniven och till rätt ändamål så är den utmärkt men till lite mindre skärjobb så är den oftast onödigt stor. Som att kapa kvistar med motorsåg om man så vill Därför är det inte den mest använda kniven i mitt kök.

Jag har jobbat en del i storkök med Global och vet att många håller med dig om att greppet är en svag punkt för global men personligen så upplever jag inget större problem med det. Jag har aldrig hört talas om eller märkt av problemet med övergången från blad till kniv och har inte märkt något ökat obehag efter mycket användande heller men som sagt alla är vi olika och jag kanska har ovanliga händer?

När vi ändå är inne på knivar kanske jag kan få låna tråden lite och undra om någon har en bra rekomendation på en mindre skalkniv. Jag har inte kännt på globals skalknivar men dom ser ut att ha väldigt små handtag och inte alls speciellt greppvänliga? Någon som har erfarenheter av dessa eller har en annan liten skalkniv att rekomendera? Ett litet och smidigt handtag är ett plus men globals verkar lite för litet.
Citera
2006-11-17, 15:48
Medlem
Använder en 21 cm gyuto och en 12 cm petty från tojiros dp swedensteel serie, tycker de funkar bra och trivs riktigt bra med dem. Dock känns inte handtagen riktigt så stora som jag skulle vilja, de är väl gjorde för japanska händer antar jag..
Citera
2006-11-17, 15:51
Medlem
Citat:
Det är väldigt mycket helmetallknivar här. Själv är jag inte så värst förtjust i dem men visst har de en del fördelar.

Till vilken utsträckning använder ni just kockkniven? Jag märker att det är det första jag grabbar tag i, även om det kanske finns andra knivar som skulle kunna göra jobbet bättre.

~Paul~
För min del stod det mellan den serien eller global, och då porsche dels är "slätare", vilket minimerar risken för bakteriebeläggningar samt är sjukt mycket snyggare, så var valet enkelt =)
Citera
2006-11-17, 15:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det är möjligt att jag inte har rätt teknik men det känns som 1. en bra tumregel att en skärbräda bör vara minst lika stor som egen på kniven eller tänker jag fel då?

2. många håller med dig om att greppet är en svag punkt för global men personligen så upplever jag inget större problem med det.

3. Jag har inte kännt på globals skalknivar men dom ser ut att ha väldigt små handtag och inte alls speciellt greppvänliga? Någon som har erfarenheter av dessa eller har en annan liten skalkniv att rekomendera? Ett litet och smidigt handtag är ett plus men globals verkar lite för litet.
1. Nej, helt rätt. Jag pratade inte om samma storlek som på eggen, utan samma storlek som de flesta hushållen är utrustade med.

2. OK, bra för dig. Det flesta har, som sagt, allvarliga problem vid förlängt brukshavande.

3. Problemet med Globalknivarna överhuvud taget är att tillverkaren har fått för sig att storleken på kniven följer också storleken på greppet. Dvs, den minskande storleken på bladet är åtföljt av en proportionellt minskande storlek på greppet. Inte helt logiskt och inte helt bekvämt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in