Citat:
Ursprungligen postat av woofer
1. Har oxå ett gäng Globalknivar. G-2:an bland annat. Dock tycker jag inte att den är någon universalkniv och den jag använder mest är nog GS-11
2. Kockknivar är trevligt att arbeta med, men jag tycker nog att dom kommer mer till sin rätt i ett resturangkök då dom är stora och kräver en rejäl skärbräda för att kunna användas optimalt.
3. Det är rätt sällan och tycker att det är värt att släpa fram den största träskärbrädan, om jag inte ska skära mycket och därför så sitter oftast G-2:an på vägen och fyller sin funktion som snyggt designobjekt
4. I övrigt så gillar jag dom tunna bladen som global kör med.
5. Jag tycker att greppet på globlknivarna är riktigt bra men om man har lite större händer så kan jag tänka mig att man får lite dåligt grepp särskillt om man är lite blöt om händerna.
1. Nej, mycket riktigt; en G2 är ingen universalkniv.
2. Fel. Med rätt teknik så behöver du inte större skärbräda än den som finns i alla hyreshuskök.
3. Se svaret ovan. Synd att du inte utnyttjar den antagligen mest användbara kniv i ditt kök
4. Ja, det är en stor fördel. Det är dock inget hinder för att välja ett annat märke. Lösningen är omprofilering av den sekundära eggen.
5. De flesta kockar är överens om att just greppet på Globalknivarna är deras sämsta attribut. Halt när det är nedsmetat med blod, fett eller vatten, ergonomiskt misslyckat med fel balans och dessutom en vass kant i övergången mellan blad och handtag som gör arbetet ytterst obekvämt efter en stunds användning.
~Paul~