2012-11-25, 20:26
Medlem
Hur kunde du gissa det ??
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Låter som amerikaner..
Citera
2012-11-25, 20:27
Medlem
Jag håller med om att aktiviteten verkar vara riktigt bra på KKF.. Jag har ramlat in där lite som gäst (SCCHHYYYY - de kan IP banna mig )

Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Antagligen rekord.

KFs moderering undantaget de som normalt har kitchendelen (Adam och forr i tiden Lee (och annu langre tillbaka Fish)) ar skum.
KKF borjar ga samma vag som KF, alltsa att de som betalar skyddas till varje pris. Det ar val en tveksamt gynnsam utveckling.

Men tyvarr sa ar ju aktiviteten framforallt pa KKF sa oandligt mycket hogre an de andra som finns.
Citera
2012-11-26, 02:30
Medlem
Azraels avatar
Jag har gjort slag i saken och köpt en Tormek och extrautrustat den med en 4000g sten. Kostar en slant men är värt varenda krona. Eggvinklarna blir perfekta och man tar bort all känsla, gissningar och hokus pokus ur slipmomentet. Jag har även testat att sno med mig skitknivar (av typen "flyttahemifrånkniv" från Claes Ohlson) i köket på jobbet och slipat upp dem. Vilken dynga som helst går att få rakknivsvass med förvånansvärt liten arbetsinsats. Iom att man kan ställa vinklarna exakt så kan man gå ner mot riktigt snäva slipningar (typ 10 grader) vilket avslöjar ett och annat om olika knivstål. Porsche är tex mycket mjukare än Global och klarar inte alls av så tunna blad. 15 grader blir bra för det mesta.

Min rekommendation är att man fokuserar på sliputrustning i stället för antal knivar, iaf inledningsvis. Jag har 7-8 kockknivar (Global, Porsche, Arcos m.m.) men med Tormeken skulle man lätt klara sig med 3 eller kanske t.o.m. 2. Hur många är det inte som har en full uppsättning Global men som är slöa som smörknivar?
Citera
2012-11-26, 09:06
Medlem
Bra snackat. Borde också köpa en Tormek. Om inte annat för att laga spetsar ock slipa yxan mm
Citera
2012-11-26, 12:28
Medlem
pazzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
pazzion

Du verkar ju ha bra koll på vad du vill ha, hör med Clean cut om det e ok o ta med lite grönsaker så kan du ju testa dem där, känn hur de känns med pinch grip o olika skärtekniker.

Alla du räknar upp kommer skära morötter så lätt att du kommer tro de e ruttna,
sen handlar det bara om skärteknik o på tal om det, vad menar du med "hacka", jag hackar aldrig något, kan snabbt fixa en brunoise i 1mm kuber men jag skär dem, bättre för kniven o bättre resultat.

Smart angående att prata med Cleancut innan! Sen var det jag som slarvade med orden. Jag menar "skära", och inte "hacka".

Citat:
Kurouchi eller rostfria sidor e en smaksak, RF e ju lättare o underhålla.
Aogami super e hårt o svårare o slipa än aogami #2 men ingen extrem skillnad.

Bry dig inte om vassa ryggar o sånt, det fixar du lätt sen, på en kniv som e polerad så alla sidor utom eggen e mjukt rundade o polerade så kommer det märkas på priset, dumt o betala för något som e så lätt o fixa själv.

Menar du att det inte är någon extrem skillnad på svårigheten att slipa, eller på hur de skär och behåller skärpa etc.?

Det är sant! Har du något annat tips på någon kniv som är prisvärd, där man får mycket kniv och stål men kanske inte så mycket utseende för pengarna?

Citat:
Den enda sten du behöver i början e en 1000 grits (1k).
Köp en bra o inte för liten, 205 x 75 e standardmått o helt ok.
Först när du lärt dig slipa på din 1k o få kniven vass så ere dax o gå upp på högre grits 3-8k.
De grövre e riktigt farliga o använda innan du lärt dig, de sabbar en kniv fort vid minsta fel o profilerar du om en kniv med din 1k så får du slipvana så det heter duga på köpet!

Jag har kollat på en Imanishi 1000/6000 grit (också på Cleancut). Finns det någon nackdel med en kombosten? Det jag kan komma på är att den förbrukas fortare än om man köper två separata stenar med olika grovlekar, eftersom att man nu har två grovlekar på en sten som fortfarande är lika tjock som en vanlig (om det sämmer?).
Citera
2012-11-26, 12:43
Medlem
Är detta korrekta avgifter för import?

Kniv 57USD

Posten speditionsavgift typ 1, 80SEK+20SEK moms=100SEK

Mervärdesskatt = 87SEK

Totalt 187SEK påslag för en kniv för 57USD/380SEK alltså totalt 567SEK.

Jag hade räknat på tull 5% samt moms 25% alltså snarare ca 500kr. Inte så att jag kommer tjafsa för 67kr men de där 5%+25% verkar inte helt stämma längre.
Citera
2012-11-26, 13:19
Medlem
varans värde 2000 sek
+ eventuell försäkring
+ frakt 200 sek
----------------
2200 sek

+ tull 8,5% = 187 kr
Nytt totalbelopp: 2387 kr

+ moms på 2387 sek= 596,75 sek

Totalbelopp: 2983,75 - 2200 = 783,75

Så, du betalar i detta fall 2000 kr för kniven, 200 kr för frakten samt 783,75 kr för tull och moms.
Om sedan speditören tar ut en avgift så läggs det utanför detta belopp.
Citera
2012-11-26, 15:36
Medlem
DartFrogs avatar
pazzion

Imanishi e en bra sten, du kommer inte slita ut den i första taget.
Nackdelen skulle väl vara att du inte har 2 stenar som du kan plana mot varandra
men det finns andra sätt o få en sten plan.
Fördelen med den e att den blir högre, lättare o slipa.

Sen finns det syntetiska stenar med en del pulver från jnats i, de e kul!
Men en Imanishi 1K/6K eller liknande kommer du alltid ha nytta av.
Behöver själv snart en ny 1K o funderar på en;
http://www.slipstenar.se/en/ume/10-ume-1000-normal.html
Eller nån av de hårdare...
Nu ger ju Imanishin dig mer bang for the buck o du ska ju ändå dit så... sorry Gudis!

Skillnaden mellan stål e ju stålet i sig o sen smidet o härdningen.
Har några Shiro Kamo i Aogami #2, de e så hårt härdade att man får jobba mer med dem än många i Aogami Super.

Slipar allt på Jnats o det funkar fint, de äter även de hårdare stålen.

När du behöver en grövre sten kan du ju kosta på dig en DMT/Atoma.
Citera
2012-11-26, 15:42
Medlem
Citat:
pazzion

Imanishi e en bra sten, du kommer inte slita ut den i första taget.
Nackdelen skulle väl vara att du inte har 2 stenar som du kan plana mot varandra
men det finns andra sätt o få en sten plan.
Fördelen med den e att den blir högre, lättare o slipa.

Sen finns det syntetiska stenar med en del pulver från jnats i, de e kul!
Men en Imanishi 1K/6K eller liknande kommer du alltid ha nytta av.
Behöver själv snart en ny 1K o funderar på en;
http://www.slipstenar.se/en/ume/10-ume-1000-normal.html
Eller nån av de hårdare...
Nu ger ju Imanishin dig mer bang for the buck o du ska ju ändå dit så... sorry Gudis!

Skillnaden mellan stål e ju stålet i sig o sen smidet o härdningen.
Har några Shiro Kamo i Aogami #2, de e så hårt härdade att man får jobba mer med dem än många i Aogami Super.

Slipar allt på Jnats o det funkar fint, de äter även de hårdare stålen.

När du behöver en grövre sten kan du ju kosta på dig en DMT/Atoma.
Är det friskt vågat att ge sig på sten med sina finknivar eller är det så lätt som det ser ut på alla videos? Har en S-maker men får för mig att man kan få upp bättre skärpa med en sten. Rätta mig om fel för då stannar jag kvar med S-makern.
Citera
2012-11-26, 15:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Är det friskt vågat att ge sig på sten med sina finknivar eller är det så lätt som det ser ut på alla videos? Har en S-maker men får för mig att man kan få upp bättre skärpa med en sten. Rätta mig om fel för då stannar jag kvar med S-makern.
Varje minskning av strävheten i stenen ger en finare grad av skärpa. Sedan spelar det ingen roll om denna minskning kommer från en utgångspunkt i form av Sharpmakern eller något annat bryne.

S-makerns strävhet är 600, 1200 och 2400 (Ultrafin). Det betyder att om du t ex går upp till 4, 6 eller 8K så ger dessa steg ytterligare minskning i strävhet i motsvarande grad.

Observera dock att en minskning i strävhet inte automatiskt betyder att du får en skarpare egg. Det beror på väldigt många andra faktorer. Således inte enbart stenens strävhet.

~Paul~
Citera
2012-11-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varje minskning av strävheten i stenen ger en finare grad av skärpa. Sedan spelar det ingen roll om denna minskning kommer från en utgångspunkt i form av Sharpmakern eller något annat bryne.

S-makerns strävhet är 600, 1200 och 2400 (Ultrafin). Det betyder att om du t ex går upp till 4, 6 eller 8K så ger dessa steg ytterligare minskning i strävhet i motsvarande grad.

Observera dock att en minskning i strävhet inte automatiskt betyder att du får en skarpare egg. Det beror på väldigt många andra faktorer. Således inte enbart stenens strävhet.

~Paul~
Är S-makern så grov alltså? Hm har för mig jag läst andra specar men också att man mäter strävhet olika.

s-makern är ju ganska bullet proof tänker jag. Man ser ju typ alla köra fri hand när de slipar på sten och jag undrar hur mycket träning som krävs för att helt ok hantera en slipsten utan att göra kaos med kniven så att säga
Citera
2012-11-26, 15:57
Medlem
DartFrogs avatar
Haha, nog bäst o börja med nått du inte e så rädd om.
Du kan ju tejpa upp allt utom eggen,
så repar du den inte om du tappar greppet o kör den platt på stenen.
Måla eggen med tuschpenna så ser du vart den tar o sen lupp så du ser bra.

Vet inte om de på Clean Cut kan visa dig, fråga!
Finns inget som e bättre än nån som står bredvid o hjälper en.

Annars finns det en massa videos o sen finns det ju lite folk här

Slipa på sten e snabbare än sharpmakern o du kan göra mer,
men innan du lärt dig så ere bäst o behålla den.

Edit: Ja, Spyderco har nån egen skala på sina keramiska saker....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in