2011-10-31, 20:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CookWithMyEdge
Tack alla för välkomnandet och feedback!

hm... du som har sambo/fru skall nog inte försöka dig på att läsa om hela tråden. Det finns en betydande risk för att hon tycker att du är asocial under sisådär 4-5 veckor, tips av egen erfarenhet...

dePaul
Sätt gärna upp mig på en forumkniv, det glömde jag att nämna bland önskeknivarna
Du är härmed uppsatt på listan.

Haha, visste inte att det tog så lång tid att läsa hela tråden.

~Paul~
Citera
2011-10-31, 20:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CookWithMyEdge
Har lärt mycket som jag inte trodde ens fanns...
"Vinkel = 40 - DEGREES(ASIN(2.5/17))*2 = 23 grader"

Jag trodde det var undantaget som bekräftade regeln... för du skall väl inte
köpa något mer i rostfritt!?
Skall man delta i den här tråden så bör man ha mattekunskaper på universitetsnivå

~Paul~
Citera
2011-10-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Den här gången har jag väl inte fått någon uppenbarelse , men däremot så måste jag få skriva av mig lite irritation och förvirring!

När omgivningen så sakteliga börjat förstå och acceptera mitt stora knivintresse så börjar plötsligt väldigt många komma smygande och ställa frågor om dom knivar dom har hemma. Vissa kommer också och berättar hur dum jag är som lägger så mycket pengar på knivar när man, som dom, skär lika bra med en gammal Ikeakniv.

Sen finns det ytterligare några som faktiskt inser ....

// Krille

Bra inlägg!
Jag håller med dig. Hmm.. ja.. det är ju bara att titta på hur min egen "besticklåda" såg ut innan jag började läsa den här tråden. Sorglig skapelse... dock inga äckliga knivar.

Det var nog jag som fick uppenbarelsen i det här fallet, har nästan fått en religiös inställning till mina nyfunna, men också de gamla knivarna. Jag har redan haft en del intressanta diskussioner i bekantskapskretsen.... korståget har börjat!
Citera
2011-10-31, 21:43
Medlem
Krilleman66s avatar
[QUOTE

Det var nog jag som fick uppenbarelsen i det här fallet, har nästan fått en religiös inställning till mina nyfunna, men också de gamla knivarna. Jag har redan haft en del intressanta diskussioner i bekantskapskretsen.... korståget har börjat! [/quote]

Sådana korståg är en helig plikt och gillas mycket!

// Krille
Citera
2011-10-31, 21:53
Medlem
Krilleman66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball
Vore detta Satake-set: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273832

För 799:- en prisvärd uppgradering från mitt stackars Fiskars set? Egentligen använder jag väl sällan knivar kortare än 17cm idag, oftast är det min 20cm kniv som används till det mesta. Är väl egentligen inte speciellt kräsen, men jag börjar tröttna lite på hur snabbt Fiskarsknivarna verkar tappa skärpan trots att jag inte använder dem till fruset kött och liknande.

Så frågan är, hade dessa Satake-knivar gjort mig lyckligare måntro? Egentligen blir det lite av ett impulsköp då jag såg kampanjen på knivarna @ Campadre och tänkte att det kanske vore prisvärt? Vore det smartare att endast köpa två separata (24+17/19cm?) knivar egentligen kanske? Jag får för mig att det kan bli svårt med två sådana knivar för runt tusenlappen?

Vill du inte betala alltför mycket för riktigt dugliga knivar så kan jag rekomendera att du tar en titt på Cerverabutikerna och deras Anders Petter serie Backaryd.
Detta förutsatt att du inte har något emot helstålsknivar!
Jag har 25 cm kockkniven (499kr), samt bägge grönsaksknivarna (också 499kr/st och tycker mycket om dessa.
Dom har mycket bra skärpa direkt från butik, och mina har hållt skärpan mycket bra.
Utifrån mina erfarenheter kan jag med gott samvete rekomendera dessa!
Enligt Cerveras hemsida så är det extrapris på 20cm kockkniven dessutom. (299kr)

// Krille
Citera
2011-10-31, 23:53
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Det som jag tycker ar spannande med denna serie ar att det ar Vitt 1 de anvander. I princip ar det bara Carter som gor det pa vasterlandskt slipade blad annars. Ganska skojj att nagon annan ger sig in pa det.

Fujiwara Terayasu har ett gott rykte kring sina blad, men ett riktigt risigt rykte for finish pa handtag etc. De var sa daliga att folk slutade kopa dem pa KF forutom de som skulle satta customhandtag pa...

Haha, ja. Jag har dessutom svårt för magnolia-handtag. Kanske får bli av att kolla med herr.hatt om att sätta ett nytt handtag på den om det blir ett köp!
Citera
2011-11-01, 00:54
Medlem
Chutotoros avatar
Jag är också intresserad av en forumskniv
Citera
2011-11-01, 08:59
Medlem
lefthooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball

Vad kan man räkna med för tullpålägg? Snackar vi någon %-sats + momspålägg?

Bra fråga. Någon som vet?
Citera
2011-11-01, 09:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Jag är också intresserad av en forumskniv
OK, sätter upp dig.

~Paul~
Citera
2011-11-01, 09:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefthook
Bra fråga. Någon som vet?
Det finns inga fasta procentsatser. Allt tycks ske ganska godtyckligt.

~Paul~
Citera
2011-11-01, 09:30
Medlem
Procentsatsen är väldigt fast.

8,5 procent i tull på knivar, och sedan är det 25 procent moms på det nya totalbeloppet. Man får alltså betala moms på både frakten och på tullavgiften vilket är heeelt sjukt. Ibland tycker till och med jag att Sverige går för långt.
Citera
2011-11-01, 09:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
Procentsatsen är väldigt fast.

8,5 procent i tull på knivar, och sedan är det 25 procent moms på det nya totalbeloppet. Man får alltså betala moms på både frakten och på tullavgiften vilket är heeelt sjukt. Ibland tycker till och med jag att Sverige går för långt.
Jag menar att vissa har klarat sig helt utan att betala tull, andra har betalt en godtycklig summa baserat på ett imaginärt värde och ytterligare andra har betalat den tullsats som du tar upp.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in