Citat:
Ursprungligen postat av Kimball
Vore detta Satake-set:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273832
För 799:- en prisvärd uppgradering från mitt stackars Fiskars set? Egentligen använder jag väl sällan knivar kortare än 17cm idag, oftast är det min 20cm kniv som används till det mesta. Är väl egentligen inte speciellt kräsen, men jag börjar tröttna lite på hur snabbt Fiskarsknivarna verkar tappa skärpan trots att jag inte använder dem till fruset kött och liknande.
Så frågan är, hade dessa Satake-knivar gjort mig lyckligare måntro? Egentligen blir det lite av ett impulsköp då jag såg kampanjen på knivarna @ Campadre och tänkte att det kanske vore prisvärt? Vore det smartare att endast köpa två separata (24+17/19cm?) knivar egentligen kanske? Jag får för mig att det kan bli svårt med två sådana knivar för runt tusenlappen?
Vill du inte betala alltför mycket för riktigt dugliga knivar så kan jag rekomendera att du tar en titt på Cerverabutikerna och deras Anders Petter serie Backaryd.
Detta förutsatt att du inte har något emot helstålsknivar!
Jag har 25 cm kockkniven (499kr), samt bägge grönsaksknivarna (också 499kr/st och tycker mycket om dessa.
Dom har mycket bra skärpa direkt från butik, och mina har hållt skärpan mycket bra.
Utifrån mina erfarenheter kan jag med gott samvete rekomendera dessa!
Enligt Cerveras hemsida så är det extrapris på 20cm kockkniven dessutom. (299kr)
// Krille