2011-11-01, 11:15
Medlem
Ja det gäller att ha medvind. :-)
Citera
2011-11-01, 13:37
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CookWithMyEdge
Jag trodde det var undantaget som bekräftade regeln... för du skall väl inte
köpa något mer i rostfritt!?

Faktum ar att jag redan lagt en handpeng pa ytterligare en Rodrigue, samma stal men 330 suji
Sa det finns fler undantag till regeln. Sedan har jag faktiskt bara skalknivar i RF och de flesta av pettysarna ocksa!
Citera
2011-11-01, 23:52
Medlem
Bedragens avatar
Jag läste precis tråden om att köpa en prisvärd kockkniv för en student och blev lite nyfiken på min egen kniv.

Har ett knivset från Anders Petter, backyard tror jag serien heter.

Vad är det för typ av kniv och är att klassas som bra?

Det är ganska nytt, 1 månad ungefär och skärpan håller än mycket bra. Det är ett tunt med väldigt stumt blad nästan obefintlig fjädring i sidled. Har förvisso inga intentioner på att köpa nya knivar än på ett par år men ni som verkar kunna en hel del kanske har lite information om dem!?

Mvh
Citera
2011-11-02, 01:30
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag läste precis tråden om att köpa en prisvärd kockkniv för en student och blev lite nyfiken på min egen kniv.

Har ett knivset från Anders Petter, backyard tror jag serien heter.

Vad är det för typ av kniv och är att klassas som bra?

Det är ganska nytt, 1 månad ungefär och skärpan håller än mycket bra. Det är ett tunt med väldigt stumt blad nästan obefintlig fjädring i sidled. Har förvisso inga intentioner på att köpa nya knivar än på ett par år men ni som verkar kunna en hel del kanske har lite information om dem!?

Mvh

Det är en av knivserierna som brukar klassas som bra och prisvärd inom budgetsegmentet Så du kan vara nöjd med dem ett bra tag framöver tror jag! Ända tills du börjar läsa för många inlägg i den här tråden vill säga
Citera
2011-11-02, 04:14
Medlem
Görs VG-10 stål i Sverige? Såg nämligen en damascus VG-10 kniv häromveckan där det stod stort på förpackningen Swedish steel?!?
Citera
2011-11-02, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Görs VG-10 stål i Sverige? Såg nämligen en damascus VG-10 kniv häromveckan där det stod stort på förpackningen Swedish steel?!?
Nej, VG-10 tillverkas i Japan av Takefu Specialty Steels.

~Paul~
Citera
2011-11-02, 10:51
Medlem
Mohac mannerström finns nu ute hos eventkock!

Snabbfakta om knivarna: Stålet är ett svenskt RSP-stål; RWL- 34, Damasteel AB som härdats till exemplariska 61 HRC. Stålet har små och få karbider vilket ger Mohac utmärkt skärpa och skäregenskaper. Stålet är lätt att underhålla och har lång hållbarhet på egg. Skaftet är i oljad, vaxad Bubinga som har en naturell färg som skiftar mellan röd/ rödbrunt till mörkt rött/ rödbrunt och som med år av användning förstärks av en snygg patina. Bolstret - som är i mässing och ett av Mohac's många signum - ger knivarna en fantastisk balans och en kockkniv du inte vill lägga ifrån dig!

Vacker och nyskapande.
Dryga 3000 kr för en kockkniv.

Vad tror ni?
Citera
2011-11-02, 11:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
1. Mohac mannerström finns nu ute hos eventkock!

2. RWL- 34, Damasteel AB som härdats till exemplariska 61 HRC.

3. Stålet har små och få karbider vilket ger Mohac utmärkt skärpa och skäregenskaper.

4. Stålet är lätt att underhålla och har lång hållbarhet på egg.

5. Bolstret - som är i mässing och ett av Mohac's många signum - ger knivarna en fantastisk balans

Vad tror ni?
1. Ja, jag såg det idag när jag letade på annat.

2. Det är ett mycket bra stål men 61 HRC är idag snarare standard bland kvalitetsknivar än "exemplariskt".

3. Här har man fått det hela om bakfoten. Det är inte karbidernas storlek som är det viktiga i sammanhanget, utan kornets storlek och fördelning.

4. Här talar man emot sig själv.

5. Bolstret som sådant har ingenting med balansen att göra, annat än att tillföra extra vikt. Det är m a o många fler detaljer som bidrar till en god balans.

Sammanfattningsvis: Fin kniv med bra finish och detaljarbete, men alldeles för dyr med tanke på materialval och konkurrens (t ex Akifusa). Bladet på den längsta kockkniven är fortfarande lite för kort i min mening. Dessutom föredrar jag en vanlig spets i stället för sheep-foot.

~Paul~
Citera
2011-11-02, 12:39
Medlem
dePauls avatar
Forumkniv, första ritningen.

Min idé är ett klassiskt handtag i valnöt med drag av 30 - 40 talet, när ergonomin var avsevärt viktigare än ett upphypat utseende. Likaså är avsaknaden av bolster en detalj som jag anser gör kniven bättre på alla sätt.

Bladet är en kombination mellan en typisk fransk kockkniv men också drag av den japanska. Det är framför allt tjockleken på bladet som är "japansk".

Kom gärna med synpunkter!

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Forumknivfrslag1bladet.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Forumknivchoilochhandtag.jpg

~Paul~
Citera
2011-11-02, 13:22
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Forumkniv, första ritningen.

Min idé är ett klassiskt handtag i valnöt med drag av 30 - 40 talet, när ergonomin var avsevärt viktigare än ett upphypat utseende. Likaså är avsaknaden av bolster en detalj som jag anser gör kniven bättre på alla sätt.

Bladet är en kombination mellan en typisk fransk kockkniv men också drag av den japanska. Det är framför allt tjockleken på bladet som är "japansk".

Kom gärna med synpunkter!

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Forumknivfrslag1bladet.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Forumknivchoilochhandtag.jpg

~Paul~

Profilen ser battre ut an vantat. Min personliga smak ar egentligen att ha en eggkurva som overdelen snarare an nerat, men jag kan forsta (och acceptera) att jag ar i minoritet.

Hantagets form ser fin & klassisk ut, men jag oroar mig lite over att bakkanten kommer att kannas som om den landar for nara skarbradan for folk som inte anvander pinch-grip. Aven om overkanten ar rak sa slapar bakkanten nagot som paminner mig om Guy Fieris missfoster:
http://www.ergochef.com/proddetail.asp?prod=GF4pcknifeset
Hursomhelst sa har jag ingen erfarenhet av den handtagsformen.

Kommer handtagshalvorna att limmas mot tangen? Spaltkorrosion...
Och med 3 pinnar bor vi nog fundera pa stabiliserat tra sa att det inte krymper efter ett tag.

Bra start iaf! Skojj att det borjar ta form!
Citera
2011-11-02, 14:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
1. Profilen ser battre ut an vantat.

2. Min personliga smak ar egentligen att ha en eggkurva som overdelen snarare an nerat

3. Hantagets form ser fin & klassisk ut

4. jag oroar mig lite over att bakkanten kommer att kannas som om den landar for nara skarbradan for folk som inte anvander pinch-grip.

5. Kommer handtagshalvorna att limmas mot tangen? Spaltkorrosion...

6. Och med 3 pinnar bor vi nog fundera pa stabiliserat tra sa att det inte krymper efter ett tag.

7. Bra start iaf! Skojj att det borjar ta form!
1. Tack. Är nöjd med den.

2. Som sagt så handlar det om en kompromiss. Denna eggkurva ger en bättre kontroll i samband med grönsaker (läs lök) eftersom den segmenterar på ett exemplariskt sätt. Mindre stålmassa i den främre delen av bladet ger en bättre balans.

3. Absolut. Förstår mig inte riktigt på de nya handtagen som i mitt tycke är endast exempel på sensationsmakeri och har inget med varken balans eller ergonomi att göra.

4. Nejdå, dessa detaljer är noggrant utmätta. Jag har stora händer själv och kan garantera att de inte tar i brädan. Handtaget är nämligen väl tilltaget.

5. Den här detaljen är i skrivandets stund inte fastslagen.

6. Det blir självklart stabbat trä.

~Paul~
Citera
2011-11-02, 14:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234

Bra start iaf! Skojj att det borjar ta form!
Jag har hittat en potentiellt utmärkt smed (mycket känd/erkänd i kretsarna) som funderar på mitt förslag.

Jag kan garantera att knivarna kommer bli i absolut toppklass om han åtar sig arbetet. Innan saken är helt avgjort så går jag inte ut med hans namn.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in