2012-11-09, 20:00
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inte så lätt att upptäcka fejk-Globaler. Jag är rätt säker på att en försvarlig andel hemkockar sitter där hemma på falska Globaler som de köpt hos legitimerade firmor .

~Paul~
Du kan ju dessutom tjäna en rätt bra hacka på det hela. Kliv in på random cervera eller liknande. Köp en G2 för 1100 eller vad de nu kostar där. Hem och plocka ut kniven, stoppa i en kopia för 200. Gå tillbaka med kartongen+kniv och begär pengarna tillbaka. Vips så har du gjort 900 spänn på 10 min. Plus att du nu har en äkta global du kan sälja på blocket eller något för en femhundring. Ett "bra" pris på en oanvänd, äkta global.
Citera
2012-11-09, 20:17
Medlem
dePauls avatar
Haha, ja precis. Har inte tänkt på den varianten. Fyndigt‼

~Paul~
Citera
2012-11-09, 20:25
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Haha, ja precis. Har inte tänkt på den varianten. Fyndigt‼

~Paul~
Ja nu vet jag ju självklart inte om det skulle vara möjligt. Men spontant känns det ju snarare som att det är någon random som nyss tagit studenten som kommer att ta emot återköpet av kniven än att det råkar vara någon som faktiskt kan se skillnad.
Citera
2012-11-09, 20:32
Medlem
Skotmisns avatar
Investerade i ett par knivar från Tamahagane för lite drygt ett halvår sedan och de är utan tvekan de bästa jag någonsin ägt! Skär t.o.m. genom halvruttna tomater utan att mosa dem, och det är fan en riktig bragd!
Citera
2012-11-09, 20:38
Medlem
Citat:
Det är inte så lätt att upptäcka fejk-Globaler. Jag är rätt säker på att en försvarlig andel hemkockar sitter där hemma på falska Globaler som de köpt hos legitimerade firmor .

~Paul~
Är ganska säker på att netonnet handlar av svenska distributören av Global. Sett flera butiker ha låga priser på Global nu och antagligen är det uppgraderingar på gång och lager säljs ut..
Citera
2012-11-09, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Ja nu vet jag ju självklart inte om det skulle vara möjligt. Men spontant känns det ju snarare som att det är någon random som nyss tagit studenten som kommer att ta emot återköpet av kniven än att det råkar vara någon som faktiskt kan se skillnad.
Jag kan gott föreställa mig ett sådant scenario.

~Paul~
Citera
2012-11-09, 20:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Är ganska säker på att netonnet handlar av svenska distributören av Global. Sett flera butiker ha låga priser på Global nu och antagligen är det uppgraderingar på gång och lager säljs ut..
Det är säkert äkta Globaler. Men bara misstanken räcker för min del. Dessutom skulle jag inte köpa en Global om den så kostade 30:- kronor.

~Paul~
Citera
2012-11-09, 20:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skotmisn
Investerade i ett par knivar från Tamahagane för lite drygt ett halvår sedan och de är utan tvekan de bästa jag någonsin ägt! Skär t.o.m. genom halvruttna tomater utan att mosa dem, och det är fan en riktig bragd!
Fast det är ingen mätare på hur bra en kniv egentligen är .

~Paul~
Citera
2012-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Det är säkert äkta Globaler. Men bara misstanken räcker för min del. Dessutom skulle jag inte köpa en Global om den så kostade 30:- kronor.

~Paul~
30kr är den väl allt värd? Det låter som du har rejält traumatiska minnen av Global. Global är ju dock dörröppnaren för väldigt många till knivhelvetet. Så utan Global skulle troligen denna tråd inte ens ha hälften av sina poster för jag tror nog en stor portion av alla här ägt en Global och troligen tidigt i sin knivhistoria i skarven mellan "skitsamma vilken" och "Det vore kul med en bättre kniv".
Citera
2012-11-09, 21:01
Medlem
Citat:
Knivarna som sådana är av förhållandevis bra kvalité. Problemet är att kockkniven, liksom brödkniven är alldeles för korta för att vara effektiva. Personligen undviker jag dessutom stålgrepp. Dessa blir hala och obekväma i fuktig och fet miljö.

IKEA har en kniv i VG-10 stål som heter Slitbar och kostar 499:- kronor. Den är i och för sig lika lång som Anders Petter-kockkniven men stålet är avsevärt bättre.

Den här kniven skulle jag sedan komplettera med en liten Victorinox skalkniv och Victorinox brödkniv, samt en Mora of Sweden/Frosts filékniv. Du kommer då upp i en liknande summa pengar som för det aktuella AP-setet. Detta självkomponerade setet är dock av en avsevärt högre kaliber.

~Paul~
Inte hängt med men har Slitbar VG-10 stål nu alltså?
Citera
2012-11-09, 22:10
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Inte hängt med men har Slitbar VG-10 stål nu alltså?

Jag tvivlar, om de har det, varför skriver de inte ut det?
Citera
2012-11-09, 22:24
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watten
Hej

Skulle dessa två vara ett bra köp, med tanke på att du rekommendera märket.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypag e.tpl&product_id=385&category_id=63&option=com_vir tuemart&Itemid=53

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypag e.tpl&product_id=438&category_id=38&option=com_vir tuemart&Itemid=53

Tack på förhand
Den övre har jag själv. Finns naturligtvis bättre, men jag är helnöjd! Snygg är den också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in