2020-04-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Så är det ju, det blir en definitionsfråga vad som är vad dock. Jag räknar Hovås som Hovås och Billdal som Billdal t.ex.

Att flest rån sker i centrum är känt men det som vore intressant är ju hur många som gör skiten som de facto bor i centrum och även hur många av dom som rånas som är hemmahörande i centrum.
Järntorget var ju stadens farligaste plats ett tag, det beror knappast på att det bor drägg i Linnéstaden/Haga/Masthugget utan givetvis på att drägget kommer utifrån.

Det är otroligt tråkigt att se att vi inte har några områden som är helt 100% bra som förr.

Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Askim är ju stort och Hovås ligger på pappret i Askim, kyrkan ligger vid Hovåsmotet etc, men förstår din tanke ändå.
Nya Hovås ligger till exempel inte i själva Hovås utan i Skintebo/Brottkärr så det är lite diffusa definitioner.

Givetvis bor de flesta av dem inte i centrum, men vad spelar det för roll när de ändå hänger där?
Blir man rånad eller trakasserad av pack så spelar det ju ingen roll att de bor 15 km därifrån, de hänger ju frekvent nära din bostad om du bor i centrum, undantaget vissa mer okända gator då såklart.

mycket av "järntorgs"-brottsligheten handlar ju om fylla och nattliv. de som rör sig på järntorget för att uppleva stadens nattliv kommer ju från hela göteborg och är ofta yngre och så ska de ta sig hem fulla eller käka och så blir de rånade eller hamnar i slagsmål med jämnålders.
gemene medelålderspar på linnégatan är nog ungefär lika brottsbefriade som en villaägare i hovås.
Citera
2020-04-16, 13:06
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ja jag har sett flera projekt i gamlestan. Vackra på bild men lika smutsigt område ändå. Det hjälper ju inte med superfräsch lägenheter när skiten är runt hörnet... liksom gångavstånd till Bellevue moskén. Och varje dag trängas med kortedala/bergsjön araber åt båda håll på spårvagnen. Lite samma sak som Backaplan som ligger nära biskop/länsman.

Vågmästar, wiesel, eketrä. Efter eketrä är det ju en osynlig gräns för där börjar misären på allvar. Man bor alltså 5 min med spårvagn till smutsen... Men betala minst 2 miljoner för en liten skokartong på 32kvm
Ja det är helt otroligt att man vill bo på Hisingen över huvud taget, bortsett Torslanda, Eriksberg och Säve/Kärra typ.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
mycket av "järntorgs"-brottsligheten handlar ju om fylla och nattliv. de som rör sig på järntorget för att uppleva stadens nattliv kommer ju från hela göteborg och är ofta yngre och så ska de ta sig hem fulla eller käka och så blir de rånade eller hamnar i slagsmål med jämnålders.
gemene medelålderspar på linnégatan är nog ungefär lika brottsbefriade som en villaägare i hovås.

Absolut, dock är det inte bara brottsfaktorn som bör beaktas, det är även känslan av samhörighet och känslan av att fortfarande bo i Sverige.
Den känslan avtar allt mer i Göteborgs lilla innerstad...
Citera
2020-04-16, 13:07
Medlem
Citat:
Det är en fördel att bo i områden där folk i princip bara bor, annars drar man alltid till sig skräp.

men många bor ju i göteborg för att uppleva stadens puls och inte förortens sovstad eller villa-områdets tristess.
Citera
2020-04-16, 13:09
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
men många bor ju i göteborg för att uppleva stadens puls och inte förortens sovstad eller villa-områdets tristess.
Vad är det för puls du syftar på?
Göteborg är en pytteliten stad, därav blir packets närvaro i centrum extra påtaglig.
För övrigt går det fortare att åka till stan ifrån Askim med expressbussen än det gör ifrån låt säga trendiga Majorna(typ Mariaplan).
Citera
2020-04-16, 14:12
Medlem
Citat:
Vad är det för puls du syftar på?
Göteborg är en pytteliten stad, därav blir packets närvaro i centrum extra påtaglig.
För övrigt går det fortare att åka till stan ifrån Askim med expressbussen än det gör ifrån låt säga trendiga Majorna(typ Mariaplan).

Göteborg är inte new york. Men med svenska mått mätt är det en storstad. Och medan askims-borna har typ motorled in till stan så kan Mariaplans-borna röra sig genom ett stadsmiljölandskap av caféer, krogar, restauranger, barer, boutiqer, osv hela vägen in till city. Det går liksom att gå den sträckan till fots och ramla in här och där. Vi pratar inte industriområden, bilförsäljare och återvinningscentraler.
Citera
2020-04-16, 14:47
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Göteborg är inte new york. Men med svenska mått mätt är det en storstad. Och medan askims-borna har typ motorled in till stan så kan Mariaplans-borna röra sig genom ett stadsmiljölandskap av caféer, krogar, restauranger, barer, boutiqer, osv hela vägen in till city. Det går liksom att gå den sträckan till fots och ramla in här och där. Vi pratar inte industriområden, bilförsäljare och återvinningscentraler.
Har dessvärre bott i Majorna och visst finns dessa saker på vägen som du nämner, ännu mer pack att trängas med dessutom.
Men alla gillar ju olika, jag vet personer som genuint trivs med att bo i Bergsjön.
För övrigt så växer de flesta ifrån denna "puls" när man passerat typ 30.
Citera
2020-04-16, 14:59
Medlem
Citat:
Har dessvärre bott i Majorna och visst finns dessa saker på vägen som du nämner, ännu mer pack att trängas med dessutom.
Men alla gillar ju olika, jag vet personer som genuint trivs med att bo i Bergsjön.
För övrigt så växer de flesta ifrån denna "puls" när man passerat typ 30.

jag tror att du har fel om detta med pulsen. för nattlivet kan det nog vara så men när det kommer till attraktionen av att vara i en stadskärna så tror jag att det är mycket mer blandat. det är ju inte tonåringar och studenter som har råd med priserna i innerstaden. det är välbärgade medelålders.
Citera
2020-04-16, 15:03
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
jag tror att du har fel om detta med pulsen. för nattlivet kan det nog vara så men när det kommer till attraktionen av att vara i en stadskärna så tror jag att det är mycket mer blandat. det är ju inte tonåringar och studenter som har råd med priserna i innerstaden. det är välbärgade medelålders.
Ja, stan får förlita sig på dessa medelålders.
Andra vettiga flyttar ju ut och nu senast stod det att politikerna desperata nog vill försöka stävja utflyttningen genom att bygga småhusområden i Billdal, Norra Hisingen och Nordost.
Många flyttar givetvis för att få mer för pengarna, men också för att de flesta vakna inser vad som sker med staden.
Citera
2020-04-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ja, stan får förlita sig på dessa medelålders.
Andra vettiga flyttar ju ut och nu senast stod det att politikerna desperata nog vill försöka stävja utflyttningen genom att bygga småhusområden i Billdal, Norra Hisingen och Nordost.
Många flyttar givetvis för att få mer för pengarna, men också för att de flesta vakna inser vad som sker med staden.

ett annat skäl till att flytta än att "få mer för pengarna" är väl att de helt enkelt inte ens har den ekonomiska möjligheten att vara kvar i stan. en annan faktor är förstås att det är få villor i innerstaden och just hus och trädgård lockar ofta barnfamiljen.
Citera
2020-04-16, 15:39
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
ett annat skäl till att flytta än att "få mer för pengarna" är väl att de helt enkelt inte ens har den ekonomiska möjligheten att vara kvar i stan. en annan faktor är förstås att det är få villor i innerstaden och just hus och trädgård lockar ofta barnfamiljen.
Så kan det vara, och väldigt många undviker större städer i allmänhet, och nöjer sig med ett par tre restaurangbesök per år.
Finns inte mycket som lockar i centrum liksom.
Citera
2020-04-16, 16:08
Medlem
Citat:
Så kan det vara, och väldigt många undviker större städer i allmänhet, och nöjer sig med ett par tre restaurangbesök per år.
Finns inte mycket som lockar i centrum liksom.

Nä, DU tycker inte det. Men kvm-priserna talar sitt tydliga språk: många med pengar tycker det. Och då tycker säkert en massa utan pengar också det.
Citera
2020-04-16, 16:30
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Majorna var för mig väldigt genuint på 90-talet. Det "värsta" jag kunde stöta på var fyllegubbar. Kunde liksom i på 90-talet gå en kortare väg och handla godis vid en "minilivs" som grabb. Idag? Helt omöjligt. Är då jävla mycket pundigt folk där. Massor av pack.

Det ligger ju jävligt off Majorna. Var man än är i princip är det långt till stan. Förutom strax efter järntorget där bor man fortfarande centralt.

Ska man ändå ha packet/Araber och annat löst folk runt hörnet så väljer jag nya Kville före Majorna alla dagar i veckan. Då har jag åtminstone nära till Backaplan och stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in