2020-11-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Så vad ska du i Göteborg och göra då?
Många flyttar snarare ut ifrån stan numera.

Om jag inte ska vara ute och rumla menar du? Ja det kan man undra men det är av flera skäl. Jag trivdes bra förut och ekonomin blir bättre om jag bor inom Göteborgs kommun. Om jag inte står ut så har jag i alla fall ett bytesobjekt och kan flytta nån annanstans i landet.
Citera
2020-12-08, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om jag inte ska vara ute och rumla menar du? Ja det kan man undra men det är av flera skäl. Jag trivdes bra förut och ekonomin blir bättre om jag bor inom Göteborgs kommun. Om jag inte står ut så har jag i alla fall ett bytesobjekt och kan flytta nån annanstans i landet.

Varför blir ekonomin bättre om du bor inom Göteborgs kommun? Tänker du på Västtrafikskortet, så ligger numera Göteborg, Mölndal och Partille inom samma reszon.
Citera
2020-12-09, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Varför blir ekonomin bättre om du bor inom Göteborgs kommun? Tänker du på Västtrafikskortet, så ligger numera Göteborg, Mölndal och Partille inom samma reszon.

Tack för info, det låter i och för sig bra men det har inte med Västtrafik att göra. Det är inte heller något som jag kan dela med mig av som andra skulle kunna ha nytta av.
Citera
2021-02-03, 08:55
Medlem
Karmans avatar
Har en brorson som ska flytta till göteborgsområdet. Vilka bra och hyfsat problemfria pendlingsorter/kommuner finns det, som ligger inom rimligt avstånd? Eller är det enda att köpa en BR i centrala Göteborg?
Senast redigerad av Karman 2021-02-03 kl. 09:22.
Citera
2021-02-03, 11:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har en brorson som ska flytta till göteborgsområdet. Vilka bra och hyfsat problemfria pendlingsorter/kommuner finns det, som ligger inom rimligt avstånd? Eller är det enda att köpa en BR i centrala Göteborg?
Beror på budgeten. Och sen vet jag inte varför en central BR är att föredra. Det är en fråga om tycke och smak. Vad man värderar. Centrum är ju inte problemfritt jämfört med många ytterområden.
Citera
2021-02-03, 12:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Beror på budgeten. Och sen vet jag inte varför en central BR är att föredra. Det är en fråga om tycke och smak. Vad man värderar. Centrum är ju inte problemfritt jämfört med många ytterområden.
Nej, jag har inte så stor kunskap om Göteborgsregionen, så det kan hända att centrum inte är det bästa. Kan lika gärna eller kanske ännu hellre vara bra pendlingsorter, förorter. Frågan är bara vilka?
Citera
2021-02-03, 12:56
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte så stor kunskap om Göteborgsregionen, så det kan hända att centrum inte är det bästa. Kan lika gärna eller kanske ännu hellre vara bra pendlingsorter, förorter. Frågan är bara vilka?

som tur är så har du och din brorson här en hel tråd som tar sig an göteborg och områden i närheten.
använd dig gärna av den för den innehåller mycket matnyttig info.
Citera
2021-02-03, 14:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
som tur är så har du och din brorson här en hel tråd som tar sig an göteborg och områden i närheten.
använd dig gärna av den för den innehåller mycket matnyttig info.
Känns inte som Göteborg är en jättetrevlig stad längre. Jag kanske ska rekommendera honom att se sig om efter jobb på någon bättre ort... men tack ändå!
Citera
2021-02-03, 16:06
Medlem
Citat:
Känns inte som Göteborg är en jättetrevlig stad längre. Jag kanske ska rekommendera honom att se sig om efter jobb på någon bättre ort... men tack ändå!

ja gör du så - han bör lyssna på sin äldre släktings goda råd som går ut på att han ska tacka nej till jobbet.
Citera
2021-02-04, 07:19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Du skriver längre ner att han ska strunta i jobbet här i stan för att det inte finns bra områden. Det är givetvis galet.
Jobben finns i städerna och är det ett bra jobb skall han självklart ta det, ja jobb överhuvudtaget är viktigt att ta idag och har man möjligheten att flytta för det så ska man köra på det.

En central BR eller HR för den delen är inte att föredra. Det beror ju iofs på vad man menar med centralt men att bo mitt i smeten längs gator med krogar etc är ingen höjdare, bättre att bo lugnt och skönt och ta sig in till nöjena när man vill det.

Sedan är det ju svårt att veta var han ska bo när man har noll koll på budget eller vad han eftersträvar med sin bostad, ska det vara nära natur, nära nöjen, familjevänligt.

Undvik i alla lägen dock alla dessa usla förorter så länge alternativet inte är att sova utomhus.
Citera
2021-02-08, 00:02
Medlem
Citat:

Mölndal, Partille och Kungsbacka är områden nära Göteborg som svensk medelklass flyttar till i och med att Göteborg går samma väg som Malmö. Faktum är att Mölndal och Partille i princip är ihopvuxna med Göteborg. När det gäller Mölndal brukar folk rekomndera östra sidan. Kungsbacka och Partille har jag sämre koll på tyvärr.
Citera
2021-02-08, 18:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Mölndal, Partille och Kungsbacka är områden nära Göteborg som svensk medelklass flyttar till i och med att Göteborg går samma väg som Malmö. Faktum är att Mölndal och Partille i princip är ihopvuxna med Göteborg. När det gäller Mölndal brukar folk rekomndera östra sidan. Kungsbacka och Partille har jag sämre koll på tyvärr.
OK, tack för info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in