2006-12-20, 17:26
Medlem
Jag flyttade nyss från Umeå och jag har bott på sandbacka hela tiden och det är ett lugnt område på alla vis.

Tar 20min att raskt promenera ner till stan.
Citera
2006-12-20, 20:03
Medlem
Inbillads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Hur ser det ut på liljansberget? Tror att lägenheterna ska vara färdiga snart. Kanske är det dyr hyra, det är ju nybyggt. I alla fall ligger ju liljansberget bra nära universitetet.

Jag skulle nog aldrig bosätta mig på Ålidhem.. Öst på stan tycker jag verkar trevligt, Teg lika så. Fast det beror ju på vad man vill ha ut av studentlivet.. Själv pluggar jag i Umeå, men bor 12 mil därifrån.. Det är lagom avstånd
Edit: my mistake

Är studenterna i Umeå verkligen så otrevliga att det krävs ett säkerhetsavstånd på 12 mil?
Citera
2006-12-20, 20:18
Medlem
JEzuss avatar
Kompisar som flyttat in på liljansberget, de blir klara i etapper och när de släpps så släpps typ alla på en gång nästan.
Enligt mig så verkar det vara lite dyrt sett till vad man får. Dessutom har de snålat rejält på designen av husen etc. MEN jävligt nära uni och iksu så det är ju en klar fördel.

mvh
Citera
2006-12-22, 22:11
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Edit: my mistake

Är studenterna i Umeå verkligen så otrevliga att det krävs ett säkerhetsavstånd på 12 mil?

jupps.. Umebor är läskiga.. Tänk bara på Hagamannen..
Blir man lite äldre lockar inte studentlivet så mycket..
Citera
2007-02-28, 12:16
Medlem
Forevos avatar
Trivs bra på Marieberg jag
Citera
2007-04-24, 09:12
Medlem
umeå är verkligen en trevlig stad BRZ har slutat missahandla slumpmässigt nu
Citera
2007-04-24, 18:33
Medlem
Skulle jag bo i Umeå så skulle jag helst bo i centrum eller på Ålidhem!
Jag skulle nog inte ha velat bo på Mariehem eller Ersboda.
Citera
2007-05-04, 21:50
Medlem
fuskas avatar
Hej, och förlåt att jag bumpar upp en halv gammal tråd som denna, och snor den då det inte gäller studentbostäder.
Men det kändes onödigt att start en helt ny för mina frågor.

Nu är det så att jag och min tjej bor i Göteborg men har börjat tala om att skaffa barn,
och vill inte berika mysbyx's-maffian med nya medlemmar
Utan har börjat titta runt på andra ställen att bo på.
och i topp ligger just nu Umeå eller skånska skogen. Men valet mellan den norrländska dialekten och skånskan. Ja då är inte valet så svårt (inget illa ment).
Så vad jag vill fråga är:

ÄR det dyrt att köpa hus där uppe?

Finns det jobb där? jag jobbar inom vården och min tjej är grafiker(?) eller måste man jobba som gruvarbetare/skogshuggare?

Vart ska man bo om man vill skaffa barn som inte ska ingå i ovannämnda mysbyx's-maffian.

Nån som har lite andra saker å berätta om staden med omnäjd som kan vara värt att veta.

kanske kommer på mer frågor senare
Citera
2007-05-05, 17:45
Medlem
Du har rätt, valet mellan Skånska skogen och Umeå är inte svårt, men nu var det visst Ume vi diskuterade i tråden . Nåja, Ume är faktiskt ett helt ok ställe att bo på.

Nu har jag egentligen inte så mycket att komma med till svar på dina frågor men du kan ju kolla läget på http://platsbanken.ams.se och http://www.hemnet.se för litet hum om jobb och kostnad.
Citera
2007-05-05, 19:29
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragon
umeå är verkligen en trevlig stad BRZ har slutat missahandla slumpmässigt nu

BRZ? . Är det nåt blattegäng du är medlem i?
Citera
2007-05-05, 19:44
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
text

Som jag förstått är det hyfsat dyrt att köpa hus inne i Umeå, utanför stan blir det billigare. Sen beror det väl vad du jämför med, i prisklass med hus i Göteborg lär det ju inte vara.

Jobb är väl som vilken medelstor stad som helst, det finns andra än gruvarbetare/skogshuggare men också en hel del studenter som väljer att stanna kvar efter examen. Men som sagt, kolla på Ams så får du en överblick.

Mysbyx-maffian, varför har jag aldrig hört talas om den. Men jag bodde i alla fall på Sandbacka om det skulle jag rekommendera, helst där upp mot skogsbrynet men antagligen är det dyrt.
Citera
2007-05-05, 20:09
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska

ÄR det dyrt att köpa hus där uppe?

Vart ska man bo om man vill skaffa barn som inte ska ingå i ovannämnda mysbyx's-maffian.

Priserna beror oerhört mycket på var du vill bo, dvs. hur centralt. Kan du tänkte dig Sävar t.ex. (15 min norr om Umeå med bil) ligger det mesta i villaväg under 1,8 milj, medan du bara får ett ytterst litet radhus inne i stan för det priset. Villor över 3 miljoner säljs också inne i stan.

Tomtebo är ett relativt nytt område där det finns småbarn i nästan varenda kåk, så flyttar du dit lär kidsen få många kompisar. Annars finns det många andra bra områden också. Det är väl som på de flesta andra ställen: Lugnare i de områden där kåkarna är dyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in