2006-12-17, 16:46
Medlem
Agent|Os avatar
Hur är sandbacka? Bara radhusångest?
Citera
2006-12-17, 17:04
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Hur är sandbacka? Bara radhusångest?
Sandbacka är lugnt, i alla fall var det då jag bodde där, villor och mindre längor med lägenheter. Inte så mycket yngre människor i vårat lägenhetskomplex utan mest barnfamiljer och äldre folk. Annars är Sandbacka ett helt okey läge, helst om man inte studerar. Nära till Coop/Willys och andra affärer uppe på Ersboda/Mariedahl och 10 minuter på cykel till stan.
Citera
2006-12-17, 20:39
Medlem
zoddris avatar
Ska man studera så rekommenderar jag faktiskt ålidhem, tusentals studenter kan inte ha fel.

Angående invandrare så ja, det bor en del såna här (jag t.ex., är ju finne). Men det är väl inte så konstigt med tanke på att bostäderna är billiga här. Bor du i korridor ligger hyran på ca 2000kr/mån och du betalar inte nån hyra för juli och augusti.
Ska man skaffa familj och sånt rekommenderar jag inte Ålidhem, är ganska livat här på grund av alla studenter.

Våld är inte så vanligt här, som sagt så är det mycket folk i rörelse här och det är svårt att göra något obemärkt. Sommartid drar det runt en del ungdomsgäng men de är oftast ganska ofarliga, dessutom verkar de inte vara så vana med vintern.... Polisen syns inte så ofta, de har fullt upp med fyllona i centrum (vasaplan speciellt)

Dessutom är det nära till allt och busstrafiken funkar bra.
Citera
2006-12-18, 21:25
Medlem
Ingen som nämnt Haga? Det är ett bra område, hade nog sökt lägenhet där om jag nu skulle flytta till Umeå. Eller det kanske är mest bostadsrätter?
Citera
2006-12-19, 15:56
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novelle
Ingen som nämnt Haga? Det är ett bra område, hade nog sökt lägenhet där om jag nu skulle flytta till Umeå. Eller det kanske är mest bostadsrätter?

Jo Haga är väldigt trevligt, och hyrorna är ju ofta därefter
Citera
2006-12-19, 16:04
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
sen om du vill slippa hockeytokiga, snusande, inavlade och motorinstresserade idioter så bör du undvika Teg och Vännäs.

Att den där kategorin skulle vara vanlig i Vännäs kan jag hålla med om, men på Teg? Njae...
Citera
2006-12-19, 18:23
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Att den där kategorin skulle vara vanlig i Vännäs kan jag hålla med om, men på Teg? Njae...

haha, på teg hittar du på sin höjd hockeytokiga.
Citera
2006-12-20, 10:11
Medlem
Inbillads avatar
Oj oj oj! Den här tråden var ju precis vad jag behövde. Jag ska själv flytta till Umeå och studera nu till våren och är mitt uppe i bostadssökandet. Som jag förstått det är alla områden nära universitet helt okej att bo i, men om ni fick välja, vilket område skulle ni då föredra och varför? Hur är Tunnelbacken förresten, det finns några riktigt bra erbjudanden där. Är det bara fysikgränd som är röjargränd eller röjs det friskt även i de andra ålidhemsgränderna? Om man tränar ofta, ligger Mariehem då för långt från IKSU? Jag har många frågor så låt inte tråden dö nu utan ös på med era erfarenheter.
Citera
2006-12-20, 11:01
Medlem
bigMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Oj oj oj! Den här tråden var ju precis vad jag behövde. Jag ska själv flytta till Umeå och studera nu till våren och är mitt uppe i bostadssökandet. Som jag förstått det är alla områden nära universitet helt okej att bo i, men om ni fick välja, vilket område skulle ni då föredra och varför? Hur är Tunnelbacken förresten, det finns några riktigt bra erbjudanden där. Är det bara fysikgränd som är röjargränd eller röjs det friskt även i de andra ålidhemsgränderna? Om man tränar ofta, ligger Mariehem då för långt från IKSU? Jag har många frågor så låt inte tråden dö nu utan ös på med era erfarenheter.

Bodde i Umeå för några år sen, ska försöka svara på några av dina frågor.

Tunnelbacken? Där hade jag gärna bott, väldigt nära universitet och Ålidhem.

Mariehem och IKSU? Mariehem är väldigt avlångt så bor du på de lite lägre numren av Mariehemsvägen så är det vettigt nära IKSU, kolla på en karta!

Röj på Ålidhem? Fysikgränd är nog värst/bäst, därefter ligger nog de andra gränderna ganska jämt om man bortser från Biologi, Geografi, Matematik och Kandidatvägen som är lugnare. Fysikgränd har dessutom en väldigt stark gettokänsla.
Citera
2006-12-20, 11:40
Medlem
JEzuss avatar
Marihem är bra skit Finns några trevliga höghus där, resten är från 60-talet och känns inte så fräscht... Tycker personligen att det inte är så farligt långt till IKSU men nydahla och ålidhöjd är betydligt närmre.

På krogen är det aldrig något strul heller, när det hänt något har jag varit den som börjat så det får jag ta på mig. DOCK skall sägas att jag huvudsakligen svänger mina lurviga på studentpubarna.

Mvh
Citera
2006-12-20, 16:20
Medlem
Inbillads avatar
Ska nog lägga in en stöt på Tunnelbacken då. Det verkar klart lättast att få bostad i Ålidhem men man drar ju öronen åt sig när det är så väldigt många lediga lägenheter på samma ställe. Än märkligare är att de gränder som bigMajk benämner som lugna inte har en enda ledig lägenhet, bara fysik-,pedagog-,historie- och stipendiegränd. Hur illa är det där egentligen, folket verkar ju fly därifrån.
Citera
2006-12-20, 16:54
Medlem
Deannas avatar
Hur ser det ut på liljansberget? Tror att lägenheterna ska vara färdiga snart. Kanske är det dyr hyra, det är ju nybyggt. I alla fall ligger ju liljansberget bra nära universitetet.

Jag skulle nog aldrig bosätta mig på Ålidhem.. Öst på stan tycker jag verkar trevligt, Teg lika så. Fast det beror ju på vad man vill ha ut av studentlivet.. Själv pluggar jag i Umeå, men bor 12 mil därifrån.. Det är lagom avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in